Annons

Takstolar byggde brödernas framgång

De första åren var tuffa. Men när bröderna Arvidsson valde att renodla verksamheten kom framgångarna. Tio år efter starten driver de en av Sveriges största tillverkare av takstolar.

Richard och Johan Arvidsson med en av de cirka 40.000 takstolar företaget tillverkar varje år.
Richard och Johan Arvidsson med en av de cirka 40.000 takstolar företaget tillverkar varje år.Bild:Jens Kärrman

I snödrivorna utanför anläggningen på Brändön norr om Luleå står takstolar och väntar på att köras i väg till husbyggen i hela Sverige. Inne i fabriken är ännu fler på väg att pressas samman.

Tusentals ”skelett” till blivande villor, kedjehus och flerfamiljshus passerar fabriken varje år. Inne i fabrikslokalen syns även en del mindre takstolar, vilket är blivande Attefallhus.

”De är populära i fjällen, så många ska dit”, berättar Richard Arvidsson, den yngre av bröderna.

När takstolarna levereras till ett bygge måste måtten stämma ner på detaljnivå. Allt måste fungera i produktionen. Från ritningen i datorn, till arbetet vid kapsågen till att plankorna pressas samman i fabriken.

”Vi jobbar inte med centimetrar här, utan med millimetrar”, säger Richard Arvidsson, som arbetar på konstruktionsdelen i företaget.

Att han ägnar dagarna åt att rita takstolar är till stor del storebror Johans fel. Richard utbildade sig till byggnadsingenjör samtidigt som Johan Arvidsson hade börjat fundera på att starta ett eget företag.

”Jag tyckte att Richard kunde komma och göra sitt examensjobb hos mig och han svalde betet. Man kan säga att jag lurade in honom”, säger Johan.

”Ibland är det bra att ha en storebror”, replikerar Richard.

Att Johan och Richard Arvidsson skulle starta eget var inte helt oväntat. De är uppvuxna i en småföretagarfamilj som varit verksam i just byggbranschen.

När företaget var nystartat gjorde bröderna också en del vanliga byggjobb vid sidan av takstolstillverkningen. Det gick tungt. Att kunna leva på företaget tycktes som en utopi.

”Utslaget på hur mycket vi jobbade hade vi en mycket dålig timlön”, säger Johan Arvidsson.

Tre år efter starten, hösten 2009, bestämde sig bröderna Arvidsson för att renodla verksamheten. De satsade helt på takstolar och släppte de andra bygguppdragen.

”Det tar för mycket tid att göra båda delar. Ska man ha en fabriksproduktion är det inte heller seriöst att vara i väg på andra grejer. Det kan inte vara tomt om det dyker upp en kund och vill prata om ett jobb”, säger Johan Arvidsson.

De skaffade sig en lokal i Måttsund söder om Luleå. Fabriken låg inom synhåll från E4, vilket innebar att företaget utan marknadsföring blev ganska känt lokalt.

Med fullt fokus på takstolstillverkning och ett exponerat läge fick verksamheten fart på allvar.

”Det började lossna 2010–2011. Då anställde vi ytterligare två personer och var totalt fem, inklusive mig och Richard. Då började vi kunna leva på det”, berättar Johan Arvidsson.

På några få år gick omsättningen från knappt 4 miljoner till 8 miljoner kronor. 2013 hade företaget vuxit ur lokalerna och flyttade till anläggningen på Brändön, som man delar med ett sågverk.

”Vi måste ha plats och det har vi här. En takstol kan vara 14 meter lång, så det blir snabbt 100 meter”, berättar Johan Arvidsson när han visar runt på fabriksområdet.

Under åren på Brändön har företaget fortsatt växa snabbt och omsätter i dag över 30 Mkr. Ungefär 40.000 takstolar lämnar fabriken varje år, vilket gör Arvidssons till landet tredje största tillverkare.

”Det är en mycket smal nisch. Många har en mycket diffus uppfattning om vad en takstol är. En del tror att det är något man sitter på”, berättar Johan Arvidsson.

Kunderna är allt ifrån privatpersoner och små byggföretag till branschjättar som Peab och NCC. Förutom villor och flerfamiljshus har Arvidssons bland annat gjort takstolar till den kinesiska ambassaden och den nya Raketskolan i Kiruna, med ett mycket speciellt utseende (se bild).

Johan och Richard Arvidsson har hunnit bli 37 respektive 31 år. Johan är vd och sköter mycket av det administrativa medan Richard ritar nya takstolar. Att som syskon driva företag tillsammans ser de bara fördelar med.

”Vi har bråkat så mycket som små, så det finns ingen anledning att göra det nu”, säger Richard och tillägger mer allvarligt:

”Vi har ganska högt i tak mellan oss. Så om någon av oss har en dålig idé säger den andra till. Det minskar risken för misstag.”

Att år efter år öka omsättningen lika mycket som hittills är givetvis svårt. Men bröderna Arvidsson tror att det finns stora möjligheter att fortsätta att växa.

Men de har ingen brådska utan vill utveckla företaget i sin egen takt.

”Vi kan inte åka runt till varje ort och marknadsföra oss. Då försvinner för många dagar. Det får ta den tid det tar. Det kommer”, säger Johan Arvidsson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?