Annons

Takpannan som gör huset laddningsbart

Produktdesignern Anna Svensson uppfinner inte hjulet på nytt. Hon tar bekanta komponenter och gör dem smartare.
Med solceller i takpannor och fönster blir själva husen laddningsbara.

Anna Svensson är produktdesigner på solcellsbolaget Soltech Energy och jobbar mycket i Kina.
Anna Svensson är produktdesigner på solcellsbolaget Soltech Energy och jobbar mycket i Kina.Bild:Amanda Lindgren

Anna Svensson jobbar framför allt i Hangzhou i Kina. Staden har nästan lika många invånare som hela Sverige. Merparten av dagarna har de svårt att andas.

”Det är så tjockt med dimma vissa dagar och det är inte vanlig vattenånga, utan smog. Jag jobbar oftast 10 dagar i sträck där och mot slutet vill jag åka hem. Smogen känns i halsen. När det ibland är en klar och vacker dag märks det verkligen på folk”, säger hon när Di träffar henne på arrangemanget Women in Tech i Stockholm.

Det handlar om mer än att förse en snabbt urbaniserad befolkning med el. Allvarliga problem med dålig luftkvalitet har fått kineserna att sätta fart mot förnybar energi. För Anna Svensson, produktdesigner på det svenska solcellsbolaget Soltech Energy, har det öppnat upp en ny marknad.

”Det är otroligt stort fokus på förnybar energi där nu. De försöker verkligen och har uppsatta mål för vad de ska hinna med. Globalt installerades anläggningar motsvarande runt 100.000 megawatt förra året, av det var 52.000 megawatt i Kina”, säger hon.

Soltech Energys har tillsammans med samarbetspartnern Advanced Solar Power, ASP, redan installerat 29 megawatt i Kina.

Två installationer till är på gång, en på 8 och en på 13 megawatt, vilket storleksmässigt motsvarar runt 18 fotbollsplaner. Det kan jämföras med Sveriges största installation på 2,7 megawatt. Idén är att byta ut en välbekant komponent, mot en likadan, fast med solceller.

Soltech Energys takpanna installeras som vilken annan takpanna som helst, men gömmer oanade energimöjligheter.

”Tanken är att likna produkten med någonting som folk redan känner till och kan förstå direkt. Då blir den enkel att hantera, installatörerna vet redan hur det fungerar. De läggs på taken precis som vanliga takpannor”, säger Anna Svensson.

På liknande vis kan hela glasfasader och fönster bytas ut mot halvt genomskinliga glas.

”Tänk om alla skyskrapor hade de här panelerna installerade på sina söderväggar? Jag tror att det kommer att bli allt vanligare med integrerade solceller. Tekniken finns där och jag hoppas att de snart blir standard, i alla fall i statliga nyproduktioner”.

I grunden är Anna Svensson civilingenjör i teknisk design från KTH och har jobbat med förnybara energikällor på flera håll innan hon hittade till solen.

Bland annat var hon med och tog fram en vätgasbil, som visades upp för USA:s förra president Barack Obama när han besökte Sverige 2013.

”Jag är positiv till alla förnybara energikällor, men solenergi är unik i den aspekten att den inte kräver någon energi att framställa. Restprodukten från vätgas är bara vattenånga, vilket är fantastiskt, men det behövs ändå ganska mycket energi för att ta fram ren vätgas”, säger hon.

I Sverige finns de byggnadsintegrerade materialen i pilotprojektet Vallastaden i Linköping.

Stadsdelen som är byggd med förnybara och innovativa lösningar på gamla problem, har både Soltech Energis takpannor och glaspaneler i husen.

”Det går att tänka i två banor. Antingen skapar man något helt nytt och revolutionerande, vilket jag hoppas att Elon Musk kommer att göra, eller så designar man någonting som folk kan ta till sig direkt. Vi försöker använda så många standardkomponenter som möjligt och efterlikna någonting som redan är bekant”, säger Anna Svensson.

Innehåll från Malmö stadAnnons

”En subkultur som blivit en miljardindustri”

Den omsätter lika mycket som den svenska exporten av järnmalm och har därmed blivit en av Sveriges basnäringar. Spelutvecklingsbranschen har utvecklats till en miljardindustri. Dess epicentrum ligger i Malmö.

– Att branschen lockar hit människor från världens alla hörn är tack vare Malmös internationella atmosfär, säger Peter Lübeck på Game Habitat.

Det är lätt att starta, utveckla och etablera företag i Malmö. Läs mer om näringsliv et i Malmö här. 

Avatar, Tom Clancy´s The Division, James Bond och Sayonara Hearts. Några av världens största och mest kritikerrosade spel är skapade av spelutvecklingsbolag som alla har kontor i Malmö. 

Hur kommer det sig att Malmö blivit ett globalt nav inom den här framgångsindustrin? 

Flera faktorer spelar in, menar Peter Lübeck. Han är vd för intresseorganisationen Game Habitat, vars syfte är att skapa bästa möjliga förutsättningar för spelutvecklingsindustrin i södra Sverige att fortsätta växa och utvecklas. 

Massive Entertainments flytt från Ronneby till Malmö i början av 2000-talet gjorde avtryck på flera sätt, konstaterar Peter Lübeck.

– Nordic Game Conference, Europas ledande spelutvecklarkonferens, startades kort därefter och har sedan dess anordnat årliga sammankomster i Malmö. Några år senare slog The Game Assembly upp dörrarna i stan. Idag rankas skolan som en av de tio främsta utbildningarna i världen inom spelutveckling. 

I stort sett alla som gått utbildningen erbjuds arbete efteråt.

”Massives framgångar har banat väg”

Allt sammantaget gjorde att den globala spelutvecklingsbranschen fick upp ögonen för Malmö. Sedan dess har det rullat på, i en otrolig tillväxttakt. 

– Massives framgångar har banat väg för en mängd etableringar av medelstora spelföretag, som Sharkmob och Avalanche Studios Group. Dessutom finns en uppsjö av små så kallade indies, fåmansföretag, som är nischade inom särskilda områden och som besitter stor konstnärlig och artistisk förmåga. 

Peter Lübeck fortsätter:

– Idag har vi skapat ett ekosystem av olika aktörer och studior som omsätter 2,5 miljarder. I Malmö finns idag 75 bolag med anställda från 66 olika nationaliteter.

Att Malmö fortsätter locka globala talanger inom spelutvecklingsindustrin – och som väljer att stanna här – handlar om stadens unika fördelar, säger Peter Lübeck. I dagarna släppte föreningen en undersökning som har analyserat hur de som arbetar inom spelutveckling trivs inom såväl sin bransch som i regionen. Svaren är entydiga.

– I stort sett alla uppger att Malmö är en stad som är lätt att etablera sig i. Här är folk öppna och trots att det är en liten stad, globalt sett, finns ett kulturellt utbud som kan mäta sig med vilken global storstad som helst. De är nöjda med branschen, men ännu mer nöjda med att leva och verka just här.

Kommunalrådet närvarade

Stadens engagemang i branschen tror Peter Lübeck också är en bidragande orsak till att tillväxttakten i Malmö varit så stark.

– Jag minns inför starten av vår förening, Game Habitat. Redan på vårt första möte med staden närvarade Malmös högsta kommunalråd, Katrin Stjernfeldt Jammeh. Det sa mycket tyckte jag, att staden på riktigt är intresserad av att förstå och skapa goda förutsättningar för nya näringar att etablera sig här. 

– Den levnadsstandard som finns i Malmö hade varit svår att uppnå i vilken europeisk storstad som helst, då Malmös bostadspriser ligger på helt andra nivåer än exempelvis Stockholms, Köpenhamns eller Londons, förklarar Peter Lübeck.

Stockholm är i absoluta tal räknat, fortfarande en större spelstad än Malmö, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen. Men Malmö har vuxit enormt som spelhubb de senaste åren. 

– Malmö är ett minisverige i vilken typ av spel och bolag som finns och produceras. Det är många av Stockholmsbolagen som har kontor i Malmö. Det finns också utländska bolag som valt att lägga sitt Sverigekontor i Malmö, som IO Interactive, säger hon.

Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.
Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.

Närheten till The Game Assemblys spelutbildning är en annan stark dragningskraft för Malmö, menar hon.

– I kursplanen ingår praktik och det är vanligt att man får jobb på samma plats direkt efter examen. 

Därför ser hon inga mörka moln framåt trots att Sverige går in i en lågkonjunktur. 

– Jag har svårt att se att vi skulle tappa i branschen, kanske att ökningen går lite långsammare och att bolagen blir mer försiktiga i sina satsningar, jag är övertygad om att det kommer vara fortsatt stor efterfrågan på kompentent personal. Människor vill ha nya spelupplevelser, på det sättet är det en konjunktursäker bransch.

Se Game Habitats film om spelstaden Malmö här 

Allt fler människor och företag söker sig till Malmö – läs mer om näringslivet här 

 

 

 

Mer från Malmö stad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Malmö stad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera