1515

Take away-vin mot seger på M-stämma – skattesänkning faller

Det gnisslar på M-stämman när MUF:s förslag om att sänka skatten när man anställer unga går mot nederlag.
”Jag är otroligt besviken”, säger Muf:s ordförande Matilda Ekeblad. 

Muf:s ordförande Matilda Ekeblad.
Muf:s ordförande Matilda Ekeblad.Foto:Fredrik Sandberg/TT
Partisekreterare Gunnar Strömmer.
Partisekreterare Gunnar Strömmer.Foto:TT

På fredagsförmiddagen klubbar partiet sina ”reformer för jobb och tillväxt” med tre huvudsakliga teman så som Elisabeth Svantesson sammanfattar den drygt 100-sidiga rapporten: Att fler ska försörja sig, att bidragsbrotten ska knäckas och att tillväxten ska öka.

Ett tillägg från Moderata ungdomsförbundet (MUF) om att sänka arbetsgivaravgifterna för unga genom att slopa den allmänna löneavgiften för personer upp till 26 år hade inför Moderaternas stämma i Helsingborg stöd från bland annat Norrbotten, Södermanland, Skåne, Halland och Östergötland, Stockholms stad och län, samt partiets företagarråd. 

En annan anhängare, förbundsordförande Johan Abrahamsson i Västra Götaland, beskrev för Di skattesänkningen som distriktets ”paradfråga”. 

Förslaget skulle kosta 7,5 miljarder kronor, enligt riksdagens utredningstjänst. 

Men under tisdagens förhandlingar enades partistyrelsen om en mjukare skrivning, nämligen att ”verka för att sänka kostnaderna för att anställa unga under 26.”

Det räckte för att vinna över flera tunga distrikt för partistyrelsens linje, nämligen Stockholms län, staden och Västra Götaland, ett nederlag för ungdomsförbundet, som Di kunde berätta på torsdagseftermiddagen. 

Muf: s ordförande Matilda Ekeblad ser förlusten i vitögat.
”Jag är otroligt besviken att förslaget föll. Det kompromissförslag som lades fram är ingen vinst, varken för företagen eller för de unga”, säger hon.

”Min rädsla är att det här förslaget kommer hamna i en byrålåda och glömmas bort”, fortsätter Matilda Ekeblad.

Hur förpliktigande är den nya formuleringen?
”Det som är förpliktigande är den generella riktningen, sedan finns det ett stort handlingsutrymme när det gäller hur det ska åstadkommas”, säger partisekreterare Gunnar Strömmer till Di och kallar samtidigt frågan för ”känslig”. 

EU-parlamentariker Jörgen Warborn efterlyste också klarare besked.
”Jag skulle gärna vilja höra Elisabeth Svantesson beskriva den här kompromissen”, sa han inför ombuden.

Partiledningens kritik mot generella sänkningar av arbetsgivaravgifter är välkänd, då man varit öppet kritisk mot alla likartade generella reformer från Centerpartiet. 

Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering (IFAU) har i rapporter och en lång rad remissvar kritiserat arbetsgivaravgiftssänkningar för att vara ineffektiv jobbpolitik som leder till små effekter på sysselsättningen. 

Bland de konkreta förslagen märks ett mål om långtidsarbetslösheten ska halveras på tre år, en trettioprocentig minskning av regelbördan för företag och att matkravet vid alkoholförsäljning ska slopas och möjligheten att beställa vin vid take-away tillåtas. 


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?