Det rapporterar Bloomberg News på onsdagen, med hänvisning till den japanska nyhetsbyrån Kyodo.
Avsikten med de föreslagna åtgärderna sägs vara att undvika störningar i leveranserna till de stora biltillverkarna i USA, Europa och Asien.
Takata har en längre tid haft stora problem sedan dess gasgeneratorer, den enhet som blåser upp en krockkudde vid en olycka, visat sig under vissa omständigheter kunna explodera okontrollerat - vilket kopplats samman med åtminstone 17 dödsfall och över 100 personskador.
Bara i USA har nästan 70 miljoner krockkuddar återkallats och kostnaderna globalt har uppskattats till över 12 miljarder dollar, 110 miljarder kronor.
Svenska Autoliv och det USA-baserade, men kinesiskt ägda, Key Safety Systems (KSS) har utpekats som ledande kandidater till att i någon form ta över hela eller delar av Takata.
KSS har rekommenderats av den externa styrgrupp som tillsatts för att hantera bolagets omstrukturering, men någon officiell "sponsor" har ännu inte utsetts, har Takata uppgett.