ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Klart: Tågaffär värd 77 miljarder skapar ny storspelare

  • Ett Bombardier-tåg. Foto: DARRYL DYCK

NEW YORK. Kanadensiska Bombardier gick på måndagen med på att sälja sin tågverksamhet till franska Alstom. 

Godkänns affären skapas världens näst största tågtillverkare som kan ta upp kampen med den kinesiska jätten CRRC.

Bombardier och Alstom bekräftade på måndagen att bolagen kommit överens om en affär. Den franska tågtillverkaren köper Bombardiers tågverksamhet med säte i Berlin. Prislappen landade på 8,2 miljarder dollar, motsvarande 77 miljarder kronor, vilket är högre än vad det tidigare spekulerades om.  

Affären väntas bli klar under första halvåret 2021. Godkänns den av konkurrensmyndigheterna skulle det nya bolaget bli världens näst största tågleverantör, efter det statsägda kinesiska bolaget CRRC. 

”Bombardier meddelade i dag att man har fattat det strategiska beslutet att enbart fokusera på affärsflyg och planerar att påskynda minskningen av bolagets skuldbörda genom försäljningen av sin tågverksamhet”, skrev det kanadensiska bolaget på sin hemsida.

Sedan ungefär en månad har rykten florerat om affären, vilket haft positiv påverkan på båda bolagens aktiekurser. Bombardier är upp 47 procent den senaste månaden på Toronto-börsen, efter en tung start på året som en följd av vinstvarningen den 16 januari. Alstom-aktien har klättrat 7 procent under samma period.

Den kanadensiska flyg- och tågtillverkaren, med 68.000 anställda globalt varav 1.800 i Sverige, har några tunga år bakom sig som en följd av stora satsningar på flygsidan. Man har även tidigare gjort sig av med ett flertal verksamheter för att förbättra kassaflödet. I torsdags meddelade Bombardier att man lämnar A220-samarbetet med franska Airbus, vilket innebär att man helt lämnar tillverkning av kommersiella flygplan. 

2015 sålde bolaget 30 procent av sin tågverksamhet till en kanadensisk pensionsjätte för motsvarande 14 miljarder kronor. Caisse de Depot et Placement du Quebec ska nu sälja sin andel till Alstom och blir största aktieägare i det nya bolaget. 

För några år sedan var det också nära att det blev ett samgående mellan Bombardier och Siemens. Men den tyska tågjätten drog sig ur för att istället ingå en uppgörelse med Alstom. Den affären stoppades dock av EU-kommissionen 2019 av konkurrensskäl. 

Även Alstom-Bombardier-affären väntas synas av den danska konkurrenskommissionären Margrethe Vestager.

”Efter Alstom/Siemens-misslyckandet vore en affär med Bombardier en strategisk revansch för Alstom”, säger en källa som står nära den franska regeringen, till Reuters. 

7 miljarder dollar skulle vara ett bra pris för Bombardier, ”mot bakgrund av den senaste tidens operationella utmaningar” inom transportenheten. Det skriver Benoit Poirier, analytiker på den kanadensiska mäklarfirman Desjardins Securities, i ett kundbrev.  

7 miljarder dollar var prislappen det hade spekulerats om på förhand. Nu blev den alltså ännu högre. 

Desjardins uppgraderade nyligen sin rekommendation på Bombardier från ”behåll” till ”köp” med en riktkurs på 2,75 kanadensiska dollar.

Föregångarna till Bombardier Transportation i Sverige var Asea och ABB.  

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer