Annons

Tacklar massavbokningar med digitalt julbord

På en vecka var 95 procent av alla bokningar fram till jul borta. Men uppgivenheten vände till kämparanda. Årets julbord på Hufvudsta Gård arrangeras digitalt – garanterat smittfritt och utan risk att bryta mot råden. 

”Vi ville hitta en lösning – företag måste kunna genomföra julbord även i år”, säger entreprenören Maria Eklund

Entreprenören Maria Eklund driver Hufvudsta Gård, Görvälns Slott samt ett hotell och ett kontor på Mallorca tillsammans med sin make Johan Eklund.
Entreprenören Maria Eklund driver Hufvudsta Gård, Görvälns Slott samt ett hotell och ett kontor på Mallorca tillsammans med sin make Johan Eklund.Foto:Anna-Lena Ahlström

Efter en kämpig vår då Hufvudsta Gård i Solna tillfälligt stängde under två månader, tog konferensbokningarna fart i augusti, enligt Maria Eklund som tillsammans med sin make även driver Görvälns slott samt ett hotellet Ocho Suites på Mallorca. 

Fram tills för en dryg vecka sedan var hösten näst intill jämförbar med förra året, säger hon. Även julborden var bokade i ungefär samma omfattning som vanligt. 

Med start den 2 november försvann 95 procent av bokningarna fram till jul. Den senaste veckan hade Hufvudsta Gård sammanlagt 15 gäster fördelat på tre sällskap, säger Maria Eklund. 

”Vi gick från förtvivlan till uppgivenhet och kände att 'nu orkar vi inte mer – ska vi stoppa in ännu mer pengar i en blödande verksamhet?'. Stöd hjälper inte om man har noll intäkter och 40 procent av sina fasta kostnader kvar.” 

Men redan efter några timmar kom kämpaglöden tillbaka, fortsätter hon. 

”Man ger inte upp. Man måste också inse att det här kommer att pågå ett tag. Inte bara i december, utan även framöver.” 

Med nästan noll bokningar kvar började de fila fram ett julbordsalternativ som företagen skulle kunna genomföra utan att bryta mot de allmänna råden. De landade i att arrangera årets julbord digitalt, i stället för i herrgården. 

”Vi förpackar maten i finare kassar, som levereras hem till var och en med bud eller taxibolag. Man får även en instruktion och något som symboliserar omtanke, som en hyacint”, säger Maria Eklund. 

Deltagarna kopplar upp sig mot Zoom och väljer en digital bakgrund med jultema. Större sällskap kan dela upp sig i mindre grupper. 

Företagen kan även lägga till konserter, föreläsningar eller annan underhållning, säger Maria Eklund.

”Vi samarbetar med Talarnas och ett antal utvalda artister. Alla har vi samma problem och måste ställa in oss på att det kommer att vara så här under lång tid.”

Vidare ordnas quiz och bifogas julpyssel. Företag som ger en julklapp kan få den levererad med maten, fortsätter hon. Om vd vill vara konferencier i ”Arne Weise-miljö” går det att ordna via en studiosändning.

Hur mycket dyrare blir det än ett vanligt julbord?
”Prismässigt är nivån densamma om man väljer grundpaketet. Bokar man en artist eller föreläsare blir kostnaden något högre”, säger hon och fortsätter: 

”Samtidigt har företag inte gjort av med några kickoffpengar under året. Det blir inga höga kostnader för vin och öl heller, eftersom vi inte får sälja alkohol.”

Skiljer sig lönsamheten mot ett traditionellt arrangemang?
”Vi har inte räknat på kronan, vi måste hålla igång. Om marginalen blir lägre är det ändå bättre än att inte ha någon marginal alls.”


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?