1515
Annons

Tacklar massavbokningar med digitalt julbord

På en vecka var 95 procent av alla bokningar fram till jul borta. Men uppgivenheten vände till kämparanda. Årets julbord på Hufvudsta Gård arrangeras digitalt – garanterat smittfritt och utan risk att bryta mot råden. 

”Vi ville hitta en lösning – företag måste kunna genomföra julbord även i år”, säger entreprenören Maria Eklund

Entreprenören Maria Eklund driver Hufvudsta Gård, Görvälns Slott samt ett hotell och ett kontor på Mallorca tillsammans med sin make Johan Eklund.
Entreprenören Maria Eklund driver Hufvudsta Gård, Görvälns Slott samt ett hotell och ett kontor på Mallorca tillsammans med sin make Johan Eklund.Foto:Anna-Lena Ahlström

Efter en kämpig vår då Hufvudsta Gård i Solna tillfälligt stängde under två månader, tog konferensbokningarna fart i augusti, enligt Maria Eklund som tillsammans med sin make även driver Görvälns slott samt ett hotellet Ocho Suites på Mallorca. 

Fram tills för en dryg vecka sedan var hösten näst intill jämförbar med förra året, säger hon. Även julborden var bokade i ungefär samma omfattning som vanligt. 

Med start den 2 november försvann 95 procent av bokningarna fram till jul. Den senaste veckan hade Hufvudsta Gård sammanlagt 15 gäster fördelat på tre sällskap, säger Maria Eklund. 

”Vi gick från förtvivlan till uppgivenhet och kände att 'nu orkar vi inte mer – ska vi stoppa in ännu mer pengar i en blödande verksamhet?'. Stöd hjälper inte om man har noll intäkter och 40 procent av sina fasta kostnader kvar.” 

Men redan efter några timmar kom kämpaglöden tillbaka, fortsätter hon. 

”Man ger inte upp. Man måste också inse att det här kommer att pågå ett tag. Inte bara i december, utan även framöver.” 

Med nästan noll bokningar kvar började de fila fram ett julbordsalternativ som företagen skulle kunna genomföra utan att bryta mot de allmänna råden. De landade i att arrangera årets julbord digitalt, i stället för i herrgården. 

”Vi förpackar maten i finare kassar, som levereras hem till var och en med bud eller taxibolag. Man får även en instruktion och något som symboliserar omtanke, som en hyacint”, säger Maria Eklund. 

Deltagarna kopplar upp sig mot Zoom och väljer en digital bakgrund med jultema. Större sällskap kan dela upp sig i mindre grupper. 

Företagen kan även lägga till konserter, föreläsningar eller annan underhållning, säger Maria Eklund.

”Vi samarbetar med Talarnas och ett antal utvalda artister. Alla har vi samma problem och måste ställa in oss på att det kommer att vara så här under lång tid.”

Vidare ordnas quiz och bifogas julpyssel. Företag som ger en julklapp kan få den levererad med maten, fortsätter hon. Om vd vill vara konferencier i ”Arne Weise-miljö” går det att ordna via en studiosändning.

Hur mycket dyrare blir det än ett vanligt julbord?
”Prismässigt är nivån densamma om man väljer grundpaketet. Bokar man en artist eller föreläsare blir kostnaden något högre”, säger hon och fortsätter: 

”Samtidigt har företag inte gjort av med några kickoffpengar under året. Det blir inga höga kostnader för vin och öl heller, eftersom vi inte får sälja alkohol.”

Skiljer sig lönsamheten mot ett traditionellt arrangemang?
”Vi har inte räknat på kronan, vi måste hålla igång. Om marginalen blir lägre är det ändå bättre än att inte ha någon marginal alls.”


Allvarligt läge för hamnar och rederier – ny fraktkris hotar

Stoppet för containertrafiken till och från Ryssland efter landets invasion av Ukraina innebär stora problem och har förvärrat det redan allvarliga läget för hamnar och rederier. 

Samtidigt som det just nu är stora störningar och förseningar i företagens logistikkedjor så innebär nya covidutbrott i Kina ett stort hot som snabbt kan leda till en ny fraktkris, enligt flera tunga marknadsaktörer.

Foto:Chinatopix via AP, dan_prat

”Det stopp för containertrafiken till och från Ryssland som många av de stora aktörerna införde kort efter Rysslands militära invasion mot Ukraina slår inte bara mot Ryssland. Det har samtidigt inneburit en väldigt besvärlig och rörig situation för många hamnar och rederier som nu måste hantera de oerhört stora mängder containrar som var på väg mot landet”, säger Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier Liner Agency, som företräder taiwanesiska containerrederiet Evergreen i Sverige och övriga Norden. 

Som Di rapporterade nyligen har en rad av de stora globala containerrederierna stoppat flödet av containrar till och från Ryssland efter att kriget bröt ut. Redan då befarades att containerfraktmarknaden, som under pandemin drabbats av en långvarig kris med stora störningar och tidvis rekordhöga fraktpriser, också skulle påverkas av den kraftfulla och historiska åtgärden från rederierna. 

”Utan tvekan har åtgärderna mot Ryssland redan fått negativa konsekvenser för många aktörer. Normalt tar det 4-5 veckor för frakt från Asien att komma fram till Europa. Massvis av containrar som skulle till Ryssland hade hunnit lastas på fartyg och de måste nu hanteras”, säger Fredrik Hermansson. 

Hur då?
”Antingen får de följa med fartygen tillbaka till Asien. Men många försöker febrilt att omdestinera genom att hitta nya köpare eller marknader för containrarna som nu inte kan transporteras till Ryssland som det var tänkt”, säger Fredrik Hermansson och fortsätter. 

”Men det är inte alltid lätt och det har lett till att tusentals containrar nu ställts i olika hamnar i väntan på att man hittar en lösning.”

Hur påverkar detta marknaden och fraktköparna?
”Det är väldigt rörigt och tar mycket tid och kapacitet i anspråk både i hamnarna och för rederierna. Det har bidragit till att de redan långa väntetider och köer som finns i många hamnar förlängts ytterligare. Det är förstås dåliga nyheter för många fraktköpare som redan har problem med sina försörjningskedjor”, säger Fredrik Hermansson. 

Danska containerrederiet Maersk har stoppat all sin trafik till och från Ryssland.

”Det är en historisk åtgärd och jag delar helt bilden att detta bidrar till att förvärra läget på den redan ansträngda marknaden”, Birna Ödefors, Skandinavienchef på Maersk till Di.  

”Vi har tillsatt ett kristeam som jobbar dag och natt för att hitta lösningar för bland annat de många containrar som skulle till Ryssland.”

Just nu är den senaste tidens nya covidutbrott i Kina ett annat stort mörkt moln för den globala fraktmarknaden. Kina beskrivs ibland som världens fabrik. Och en nedstängning av en eller flera stora hamnar skulle kunna få mycket allvarliga följder med nya störningar i företagens försörjningskedjor och nya fraktprisuppgångar från dagens redan höga nivåer, enligt flera bedömare.

”Vi har tidigare under pandemin sett att Kina är berett att agera kraftfullt för att bromsa smittspridningen. Deras nollvision och strategi med hårda nedstängningar ligger kvar och fraktköparna måste absolut vara förberedda på att det kan inträffa igen när som helst”, säger Fredrik Hermansson.

Maersk, som bland annat har direkttrafik mellan Asien och Sveriges största hamn Göteborg, pekar på att även svenska fraktköpare bör ha extra god framförhållning och beredskap för att ta höjd för nya störningar i containerfrakterna.

”Vi ser bland annat att det finns risk för att hamnar stänger ned i Kina på grund av covid. Men det handlar också om att vara medveten och ta höjd för summan av alla störningar med bland annat stoppet i Rysslandstrafiken, stigande bränslepriser och växande brist på chaufförer på landsidan”, säger Birna Ödefors. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?