Annons

Tackade nej till hjälp med operationsköer

I somras erbjöd Danderyds sjukhus Karolinska universitetssjukhuset hjälp med att operera svårt cancersjuka patienter för att korta kön. Men Karolinska avböjde och kön växte, skriver DN.

20 svårt sjuka patienter fastnade i operationsköer under semestrarna. Operation kan betyda skillnaden mellan liv och död, då det är viktigt att operera inom 36 dagar efter ställd diagnos. Karolinska har utrett tolv fall där patienter fått sina operationer för sent och lex Maria-anmält tre.

Annika Tibell, operativ direktör på Karolinska, säger till DN att det inte finns något annat sjukhus i Stockholm som kan utföra operationerna.

"Det är ganska mycket jobb med att prioritera om stora operationer. Det är inte så enkelt att flytta en bukspottkörtelpatient till Danderyd", säger Harald Blegen, chef för Tema cancer på Karolinska.

Varken ansvariga politiker inom Stockholms läns landsting eller landstingets chefsläkare fick information om den svåra kösituationen.

"Karolinska har aldrig signalerat att man inte klarar sitt uppdrag för cancervården. Vi har ju möjligheter att underlätta att sjukhusen hjälps åt", säger Bratt till DN.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SwisslogAnnons

Logistikautomation – den ideala automationslösningen i tider av snabb förändring

Under 2020 har som bekant världen drabbats av en global kris som påverkar alla människors liv och hur vi konsumerar. I näringslivet rasar försäljningen i vissa sektorer och branscher, exempelvis inom hotell, restaurang och reseindustrin. På andra håll blomstrar affärerna, bland annat i dagligvarusektorn, apotekshandeln och hela e-handelssektorn. För många företag och branscher gäller det nu att snabbt anpassa sina försörjningskedjor – supply chains – till ett nytt läge. Här är logistikautomation en snabb väg till ökad lagerkapacitet, bättre kvalitet, snabbhet, effektivitet och högre kundservice.

Många företag drabbas negativt av att de helt enkelt saknar den logistiska infrastruktur som behövs för att hantera alla de utmaningar som uppstår i kölvattnet på COVID-19. Utmaningarna är många; en boomande e-handel, en sjunkande traditionell butikshandel, en oförutsägbar efterfrågan och personalbrist i lager och hubbar. Mot den här bakgrunden har vi på Swisslog utvecklat automationslösningar som kan implementeras enkelt och skapa värde snabbt. Dessa lösningar kan adderas i det befintliga försörjningsflödet och snabbt ge positiva effekter på lagerkapacitet, kvalitet, kostnader, snabbhet och kundservice. 

Den ideala automationslösningen?

Under året har vi inom Swisslog frågat ett stort antal kunder inom bland annat e-handel, dagligvaror, reservdelar, elektronik, läkemedel och medicinteknik hur de uppfattar att den ideala automationslösningen bör se ut mot bakgrund av dagens utmaningar. När vi sammanfattat och analyserat kundernas svar så framgår följande tydliga bild: 

 Snabb återbetalning – maximalt 2-4 år.

 Möjlighet att leasa – allt fler vill finansiera sin logistikautomation genom leasing. 

 Smidig och friktionsfri implementering 

 Flexibilitet och skalbarhet – automationen ska enkelt kunna adderas till befintliga lösningar och vara skalbar och modulär för att snabbt kunna anpassas till nya behov.

 Flyttbara lösningar – kunderna vill kunna flytta ett automationssystem till en ny plats. 

Vi har den rätta tekniken, systemen och processerna!

I Swisslogs breda portfölj av logistikautomation finns det två väl beprövade lösningar som möter samtliga dessa kundkrav: CarryPick och AutoStore. Båda lösningarna ger en återbetalning på maximalt 2-4 år och de kan implementeras enkelt, snabbt skapa värde och är dessutom enkla att installera i en befintlig infrastruktur. 

Sex hypereffektiva standardlösningar

Utifrån AutoStore respektive CarryPick har vi utformat tre standardlösningar: Small, Medium och Large. Totalt sex lösningar som alla enkelt kan mobiliseras i försörjningsflödet och hantera 400, 1 000 eller 2 000 orderrader per timme. Med Swisslogs mjukvara SynQ kontrolleras och styrs logistikautomationen utifrån en gemensam plattform, vilket leder till en optimering av hur data processas och hur försörjningskedjan styrs. 

Välkommen att kontakta oss för mer information om dessa lösningar, KPIer och priser! 

Kontakt

Swisslog AB

Evalena Fasth

Marketing Executive

Tel: +46 70 320 57 11

E-mail: evalena.fasth@swisslog.com 

www.swisslog.com 

 

Mer från Swisslog

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swisslog och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?