1515

Tackade nej till 10 miljoner – ”för lätt att bara säga ja”

VISBY

Försvarsmaktens återetablering på Gotland blev en tillväxtmotor för entreprenadbolaget Grävsnabben. Men efter att ha tagit hem två stora ramavtal har man svällt färdigt, tycker ägarna.

Nu ska bolaget tryggas inför nästa lågkonjunktur i stället för att bli större.

TRYGGAR FRAMTIDEN. Tillväxten för Erik Berglunds och Fredrik Bloms företag Grävsnabben har ökat med 262 procent under en fyraårsperiod. Nu är fokus i stället på att bygga en verksamhet som står pall när konjunkturen vänder.
TRYGGAR FRAMTIDEN. Tillväxten för Erik Berglunds och Fredrik Bloms företag Grävsnabben har ökat med 262 procent under en fyraårsperiod. Nu är fokus i stället på att bygga en verksamhet som står pall när konjunkturen vänder.Foto:Jack Mikrut
TRYGGAR FRAMTIDEN. Tillväxten för Erik Berglunds och Fredrik Bloms företag Grävsnabben har ökat med 262 procent under en fyraårsperiod. Nu är fokus i stället på att bygga en verksamhet som står pall när konjunkturen vänder.
TRYGGAR FRAMTIDEN. Tillväxten för Erik Berglunds och Fredrik Bloms företag Grävsnabben har ökat med 262 procent under en fyraårsperiod. Nu är fokus i stället på att bygga en verksamhet som står pall när konjunkturen vänder.Foto:Jack Mikrut
TRYGGAR FRAMTIDEN. Tillväxten för Erik Berglunds och Fredrik Bloms företag Grävsnabben har ökat med 262 procent under en fyraårsperiod. Nu är fokus i stället på att bygga en verksamhet som står pall när konjunkturen vänder.
TRYGGAR FRAMTIDEN. Tillväxten för Erik Berglunds och Fredrik Bloms företag Grävsnabben har ökat med 262 procent under en fyraårsperiod. Nu är fokus i stället på att bygga en verksamhet som står pall när konjunkturen vänder.Foto:Jack Mikrut

När klockan slår nio stannar jobbet upp och byggarbetarna går in i de kaffedoftande barackerna för att få lite ny energi och värme efter att ha jobbat i den kylslagna morgonen. Vid en grop på arbetsplatsen står Grävsnabbens två ägare, Erik Berglund och Fredrik Blom. De ska göra grundarbeten till vad som ska bli bostadshus en bit utanför centrala Visby på Gotland.

”Vi gör allt du kan tänka dig under mark”, säger Fredrik Blom.

”Ja, och 50 centimeter över mark”, fyller Erik Berglund i.

Bolaget köptes av Erik Berglund 2010. Då drev han det med en annan partner.

”Då bestod hela bolaget av två grävmaskiner”, säger Erik Berglund.

När Erik Berglunds partner gick i pension 2015 klev Fredrik Blom in som delägare. Deras vänskap sträcker sig tillbaka till gymnasietiden. Då gick de två gräventreprenörerna samma linje, Erik Berglund ett år över Fredrik Blom. Ett gemensamt intresse för maskiner förde dem samman.

”Vi sa för många år sedan att vi borde driva något ihop”, säger Fredrik Blom.

Under deras gemensamma ledning har bolagets omsättning exploderat. Mycket förklaras med att de vunnit två stora ramavtal: ett med Försvarsmaktens fortifikationsverk och ett med Region Gotland.

”I samband med det var vi tvungna att göra vissa investeringar, i maskiner till exempel”, säger Fredrik Blom.

Anledningen till att de kunde få uppdragen beror på de bådas bakgrund. Efter gymnasietiden flyttade båda till fastlandet och jobbade på varsitt håll. Fredrik Blom läste då vidare inom bygg och anläggning och arbetade länge på jättar som Peab, Skanska och NCC. Där lärde han sig hur offentliga upphandlingar går till. Samtidigt började Erik Berglund bygga upp Grävsnabben.

”Vi kompletterar varandra ganska bra i dag. Erik är väldigt duktig på att köra sakerna där ute och jag räknar på hur vi ska få hem jobben”, säger Fredrik Blom.

I ramavtalen ingår alla former av markarbeten. De anlägger konstgräsplaner, husgrunder och gör annat som de två huvudkunderna efterfrågar. Just nu bygger de bland annat en lekpark i Klintehamn för regionens räkning. Där har tre av deras anställda fullt upp med att gjuta fast de delar som monterats upp. Under helgen kommer det nämligen att vara marknad i Klintehamn.

”Folk hittar på allt möjligt då”, säger Erik Berglund om varför det brådskar att få allt fast förankrat i marken.

Erik Berglunds råd för att bli Gasellföretag...”Våga säga nej till vissa jobb. Som entreprenör är det lätt att bara säga ja, ja, ja och sedan har man för mycket att göra. Och då kan man hamna efter på vissa jobb. Så väx i en lagom takt i stället.”

Tack vare de två ramavtalen har de senaste åren varit goda för Grävsnabben. Tillväxten har ökat med 262 procent under en fyraårsperiod. Men när de två grävarna spejar mot framtiden är det inte fortsatt tillväxt de ser.

”Vi försöker hålla omsättningen på en bra nivå i stället”, säger Fredrik Blom.

Han framhåller att de lyckats öka omsättningen utan att belåna sig – och tanken är att bygga upp en verksamhet som står pall när konjunkturen vänder framöver, en trend de redan sett i andra delar av landet.

”Det är lätt att man i en högkonjunktur kör på och bygger på sig massor av fasta kostnader. Men vi säger hellre nej till jobb och satsar på det vi har i stället”, säger Erik Berglund.

”Vi skulle säkert kunna ha haft 10 miljoner till i omsättning de senaste fyra åren. Men det finns ingen egentlig vits med det. Vi vill kunna ha kvar alla anställda och det vi byggt upp även om konjunkturen vänder och därför bygger vi inte på mer”, fyller Fredrik Blom i om bolagets filosofi.

Att ta bolaget ännu en nivå omsättningsmässigt skulle också kräva större investeringar och att de två lämnar över delar av sin verksamhet. Något de inte är beredda att göra.

”Då skulle vi behöva ta in en arbetsledare till exempel för att vi inte skulle hinna med allt själva. Vi vill känna att vi har grepp om bolaget och får vara delaktiga i produktionen. Det är det vi tycker är roligt – inte att ha ett jättestort bolag”, säger Erik Berglund.

Samtidigt är det en balansgång. Om bolaget är för litet blir det dels svårt att ta uppdrag, som ramavtalen, dels kan det bli problem om någon av ägarna skulle bli sjuk.

”Det är skönt att kunna känna att allt inte rasar om vi inte är på plats någon dag. Vi har ju familjer och småbarn och sådant kan göra att man är borta. Därför behöver vi ha en volym som gör att bolaget rullar av sig självt”, säger Fredrik Blom.

 


Innehåll från SJAnnons

Så reser du smartare – nya X 2000 ännu en anledning att stanna på marken

Sitt bekvämt, surfa tryggt med 5G-baserat wifi och se fram emot ännu mer driftsäkra tågresor.

I dagarna är det världspremiär för X 2000 – ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg som redan erövrat priser.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här

Skulle Sveriges krokiga järnväg rätas ut? Eller var det kanske dags att bygga en ny typ av tåg som kunde köra snabbt även i kurvorna? På sent åttiotal var frågan högaktuell. 

Svaret blev X 2000 – och i medierna skapades genast svallvågor i samband med premiärturen. Expressen rapporterade att vagnarna följer med i kurvorna och att det inte var några ”krängningar att tala om”.

Sedan X 2000:s lansering 1990 har det gjorts cirka 200 miljoner unika resor, och tekniken har stadigt gått framåt – på alla fronter.

Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt men återvunnet tåg där SJ sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela stålskalet från det befintliga tåget. 

– Vi har helt enkelt byggt ett helt nytt tåg inuti ett befintligt. Det visar att det går att skapa nytt, samtidigt som vi tar tillvara och återanvänder värdefullt material, säger Andrea Persson, ansvarig för förvaltningen av SJ:s X 2000-flotta.

Nya X 2000 får 110 datorer för att styra och övervaka tåget, att jämföra med 24 dessförinnan. 

– Tåget har ett avancerat system för självdiagnostik, vilket bland annat betyder att vi från distans har möjlighet att i realtid ta emot och övervaka en mängd signaler från tågets olika tekniska system och kan på så sätt agera förebyggande. Tågresan blir mer driftsäker tack vare alla nya tekniska system, säger Andrea Persson och tillägger:

– Ny styrning av innerdörrarna gör att det blir lättare att ta sig mellan vagnar och tydligare märkning av vagn och plats sparar tid vid av- och påstigningar.

Radiotransparenta fönsterglas

1990 kommenterade tidningen Expressen imponerat de tekniska innovationerna: ”X 2000 har telefon, fax, kopieringsapparat. Vid varje fåtölj kan man via freestylelurar lyssna på P3 och två interna kanaler.”

2021 har det skapats helt andra förutsättningar.

– En ny modern bistrokassa har installerats som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Ett nytt 5G-baserat wifi-system gör det dessutom enklare att arbeta och koppla av under resan.

Nya X 2000 har radiotransparenta fönsterglas, en teknik som är helt ny i Sverige men som finns på de allra modernaste snabbtågen i Europa. 

– Det innebär att mobilsignaler från alla mobiloperatörer längs med spåren kommer in i tåget och dessutom kan metoder som snabbar på dataöverföring användas fullt ut. 

Även övrig teknik har fått en rejäl uppdatering. När de 12 996 nya stolarna monterats in har det krävts totalt 28 mil nya kablar. 

– De nya stolarna får en smart utformning. Stolarna ger bra svankstöd, har ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

Uppgraderingen av X 2000 är ett enormt projekt som har tagit flera år. Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. 

– Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan varje tågsätt sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 15 000 kilometer.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?