1515

Systrarna utmanar bilbranschen med transparens och hållbarhet

HALLSBERG.
Hållbarhet och hälsa som viktigaste ledord, och total transparens mot kunderna.

Systrarna Anne-Lie Sunvisson och Linda Andervret, ägare av Bilcenter i Hallsberg, utmanar traditionerna i bilbranschen på mer än ett sätt.

Systrarna Linda Andervret och Anne-Lie Sunvisson.
Systrarna Linda Andervret och Anne-Lie Sunvisson.Foto:Ida Thunberg

Verkstaden i Hallsberg är auktoriserad Toyota-verkstad men hjälper även kunder med andra bilmärken. Anne-Lie Sunvisson ansvarar för servicedelen och Linda Andervret för skadeverkstaden.

I många branscher har könsnormerna luckrats upp alltmer med åren, men bilbranschen tillhör fortfarande en värld där det är relativt ovanligt med kvinnliga företagsledare. För Anne-Lie Sunvisson och Linda Andervret har Bilcenter varit en central del av deras liv sedan barndomen. Verkstaden grundades 1984 av deras pappa, Jan Andervret.

”Jag skulle egentligen bli barnmorska, men jag började vara med en del på kontoret och hjälpa till och blev allt mer intresserad av ekonomi. Jag upptäckte att jag gillade siffror och ordning och reda”, säger Anne-Lie Sunvisson.

Linda Andervret hade bestämt sig för att bli ambulansförare. Sommarjobbet i pappans verkstad var bara en tillfällig grej, var tanken.

Men 2002 blev Jan Andervret mycket allvarligt sjuk. Samtidigt fick båda systrarna barn med bara några veckors mellanrum, och i samband med det kom de närmare varandra och började umgås mer.

Tillsammans tog de allt större ansvar för företaget.

”Vi upptäckte att vi jobbar jättebra tillsammans. Vi är på många sätt varandras raka motsatser. Annelie bromsar, kontrollerar och funderar. Och jag gasar och har jättemycket idéer, men behöver hennes bromsande ibland så jag får tänka igenom vad jag egentligen har för plan och om den är genomförbar”, säger Linda Andervret.

Den tuffa tiden och den gemensamma viljan att få pappans företag att leva vidare svetsade dem samman ännu mer.

”Det ställdes på något vis på sin spets. Vi insåg att om det här skulle finnas kvar så kanske det var vi som var tvungna att driva det vidare. Och vi kände båda två att det var vad vi ville”, säger Linda Andervret.

Fadern överlevde, men uttryckte att han gärna ville dela med sig av aktierna och skola in döttrarna i rollen som delägare. I dag ägs Bilcenter till 100 procent av systrarna.

Miljön har fått ta alltmer plats.

”Vi brinner för hållbarhet. Det är ett ansvar vi har, mot våra barn och deras barn. Vi kan faktiskt alla göra skillnad”, säger Anne-Lie Sunvisson.

Det handlar bland annat om att kemikalier byts ut mot miljövänliga alternativ, både för miljöns och de anställdas skull.

”Det säger sig ju självt att det inte är bra att arbeta bland farliga kemikalier, till exempel. Detta är något vi jobbar med hela tiden. Vi har höga krav på oss redan från Toyota som deras auktoriserade verkstad men vi ställer ännu högre krav än det på oss själva”, säger Anne-Lie Sunvisson.

Sorteringen av skräp och annat avfall är mycket noggrann på verkstaden. Att använda begagnade delar där det är möjligt är en självklarhet.

Foto:Ida Thunberg

”Det ställs stora krav där, att en begagnad reservdel inte får vara äldre än bilen det gäller och inte har gått fler mil. Vi har ett stort nätverk i dag med bilskrotar och andra återförsäljare”, säger Linda Andervret.

Att arbeta noggrant och transparant blir också en del av hållbarhetsarbetet, ur flera perspektiv.

”Ibland hör man farhågor från folk om att bilbranschen luras, kanske genom att säga att det är fel på mer än vad som faktiskt är fel. Men det jag kan säga är att det absolut inte existerar för oss. Vi gör raka affärer, som kund ska man inte ens behöva fundera på om det är rätt eller inte. Man får det man betalar för”, säger Linda Andervret.

”Man ska inte in och grotta i saker och ting som inte är trasigt. Vissa saker måste bytas ut, men det som inte är trasigt ska inte heller bytas ut.”

Hon förklarar att de alltid ringer till kunden och förklarar vad felet är och föreslår vad som ska göras.

”Är bromsskivorna trasiga så ställer vi dem åt sidan så att möjligheten finns för kunden att titta på dem och få visat och förklarat vad felet var.”

”Bilbranschen har traditionellt sett varit väldigt mansdominerad med en 'grabbig' jargong och vi har förstått att många utan större bilkunskaper har kunnat känna sig utanför och nästan lite dumma när 'bilsnacket' drar igång. Men här ska ingen känna sig dum. Vi har många kunder som ställer frågor och undrar, och vi svarar och visar gärna”, säger Linda Andervret.

Systrarna är helt överens om att de gärna vill att bolaget ska fortsätta att växa, men aldrig på bekostnad av deras egna kundnära positioner.

”Vi träffar så otroligt mycket fina människor och det ger så mycket tillbaka. Även om vi blir större så vill jag aldrig tappa det och bli sittande bakom en stängd dörr dränkt i enbart administration. Jag vill aldrig sluta träffa våra kunder”, säger Anne-Lie Sunvisson.

Planen framåt är att fortsätta jobba stenhårt med miljöfrågor och utveckling i företaget. Och de vet att nyckeln till fortsatt framgång är det de har tillsammans i varandra och förstås med övriga medarbetare.

”En stark familj betyder ett starkt företag. Linda och jag är bästa vänner, med samma humor, samma mål och samma värderingar. Sedan har vi ibland olika tankar om hur vi ska ta oss dit men det är också det som gör oss så starka”, säger Anne- Lie Sunvisson.

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?