Annons

Systrarna hittar rätt med egna kollektioner

LERUM. Systrarna Anna-Karin Hedström och Elin Brouzell bytte yrkeskarriär och startade Tosis med klädkedjan Fanny Michel för tio år sedan.

Med e-handel och flera butiker har tillväxten tagit rejäl fart de senaste åren.

LEVERERAR. Systrarna Elin Brouzell och Anna-Karin Hedström bytte yrkesbanor och startade klädkedjan Fanny Michel, som har en växande e-handel.
LEVERERAR. Systrarna Elin Brouzell och Anna-Karin Hedström bytte yrkesbanor och startade klädkedjan Fanny Michel, som har en växande e-handel.Bild:Jack Mikrut

I utkanten av Lerum intill den brusande Säveån ligger Hedefors Bruk. Här fanns en gång en textilfabrik. I dag är det en företagspark. Mitt på området återfinns Tosis i gamla gedigna brukslokaler som moderniserats.

”Vi började hemma i garaget men flyttade kontor, lager och e-handel hit för tre år sedan. Nu har vi precis tagit över lokalen bredvid också. Så här kan vi fortsätta att expandera”, säger Anna-Karin Hedström, medgrundare av och delägare till klädföretaget Tosis.

Tre medarbetare arbetar med beställningarna från nätet, plockar varorna från lagret, paketerar och skickar iväg. Allt sker mycket systematiskt.

”Vi visste inte hur man skulle göra när vi 2009 drog i gång vår webbutik. Vi prövade oss fram och plåtade oss själva med våra kläder med mobilkameran. Nu finns arbetsrutiner och allt sköts professionellt och effektivt av våra medarbetare”, berättar Elin Brouzell, medgrundare av och delägare i Tosis.

Tosis, som är en förkortning av engelskans ”two sisters”, driver butikskedjan Fanny Michel. Företaget har två butiker i Göteborg, två butiker i Stockholm, egen webbutik och en säsongsbutik på Lisebergs julmarknad. Sortimentet är en mix av kläder, skor och accessoarer för kvinnor mellan 30 och 50 år.

Företagets omsättning ökade under 2013–2016 med 1.085 procent till 53 miljoner kronor 2016. Det räckte till att i år bli Gasellvinnare i Västra Götalands län.

”Vi är mycket stolta att vi har lyckats växa så kraftigt med lönsamhet de senaste åren. Men det är lättare att växa mycket när man är liten. Under den här perioden expanderade vi med butiker i både Göteborg och Stockholm samtidigt som e-handeln fullkomligen exploderade”, säger Anna-Karin Hedström.

Elin Brouzell tillägger:

”Vi hittade vår målgrupp som verkligen gillar det vi gör och våra kläder.”

Möjligheten att starta eget dök upp när de två systrarna var föräldralediga. Anna-Karin Hedström arbetade då som resesäljare och Elin Brouzell som socionom.

”Beslutet att byta yrkesbana hade mognat fram för oss båda och när vår kusin Carina skulle sälja sin skobutik Fanny Michel tog vi chansen att köpa den”, säger Elin Brouzell.

Efter renovering och att ha breddat sortimentet till att också inkludera kläder och accessoarer öppnade de i juni 2007 sin första butik i egen regi i Göteborg. Och trots butiksdöden inom handeln har de ändå satsat på att öppna fler butiker.

”E-handeln och butiksförsäljningen kompletterar och lyfter varandra”, säger Anna-Karin Hedström.

Hon är också noga med att de inte lånar till att öppna nya butiker utan återinvesterar företagets överskott.

”Om man måste låna för att öppna butik ska man nog avstå för det är en riskfylld investering i dagsläget”, säger hon.

I en intervju med Di den 2 mars var ni optimistiska om framtiden och letade nytt butiksläge i Malmö. 2017 har sedan dess blivit ett tufft år för klädbranschen. Hur har det påverkat er?
”Vi märkte av inbromsningen senare än de flesta, men prognosen för 2017 har vi fått revidera till runt 45 miljoner kronor med bibehållen personalstyrka på 17 anställda. Planen att expandera till bland annat Malmö ligger fast men vi tar det lugnare nu”, säger Anna-Karin Hedström.

Ökad priskonkurrens på nätet är en anledning till nedgången i år, men systrarna planerar att möta konkurrensen på flera sätt.

”Bredda sortimentet, skapa fler egna unika kollektioner, möjlig butik i Malmö och expandera e-handeln till Finland är några möjligheter. Vi vill behålla vår lekfullhet att våga testa nya saker för det är ju det som har varit framgångsrikt för oss”, säger Elin Brouzell.

Hur är det att driva företag ihop med sin syster?
”Vi har så roligt ihop, får resa ihop och umgås på ett sätt som vi aldrig gjort tidigare”, säger Anna-Karin Hedström.

Elin Brouzell ser också fördelar:

”Det är en trygghet och ett stöd. Vi har olika roller. Jag är mer på kontoret och Anna-Karin mer i butikerna. I vårt familjeföretag arbetar även vår mamma och bror.”


Innehåll från XintelaAnnons

Bättre behandlingsmetoder med cellmarkör

Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.
Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela.Foto:Ola Torkelsson

Med en patentskyddad markörteknologi för stamceller och en egen produktionsanläggning är Xintela en spelare inom cellterapifältet att räkna med. Nu satsar de även på att ta fram en ny behandlingsmetod för aggressiv bröstcancer.

Xintela utvecklar behandlingar inom områden där behovet av ny innovation är stort – artros, covid-19 och aggressiva cancerformer. Utvecklingsarbetet grundar sig i företagets markörteknologi Xinmark, där specifika cellyteproteiner fungerar som målmolekyler på stamceller och cancerceller.  

Från start har Xintela fokuserat på stamcellsterapi för artrospatienter. Genom prekliniska studier på hästar har bolaget visat att stamceller som tagits fram med hjälp av markören kan bromsa utveckling av artros hos hästar efter n ledbroskskada. 

EXTERN LÄNK: Inbjudan till Xintelas emission 

Unik markörteknologi

– Vi är inte ensamma om att arbeta med stamceller, men vår teknologi gör oss verkligen unika. Med våra markörer kan vi sortera ut stamceller från exempelvis fettvävnad och få fram en homogen stamcellspreparation av hög kvalitet som sedan expanderas i stora mängder, säger Evy Lundgren-Åkerlund, vd för Xintela. 

Xintela har en egen GMP-förberedd produktionsanläggning för att tillverka sina stamcellsprodukter för kliniska studier. Nu inväntar företaget ett tillstånd för att producera den första produkten Xstem-Oa och inleda kliniska studier på artrospatienter.  

Markörteknologin Xinmark kan också användas för att detektera vissa aggressiva cancerceller och rikta behandlande antikroppar till dessa. Xintela fokuserar sedan tidigare på den aggressiva hjärntumören glioblastom, och nyligen presenterade företaget att nästa fokusområde blir trippelnegativ bröstcancer, även den en mycket aggressiv cancerform med dålig prognos. 

Nya indikationer möter stora medicinska behov

– Plattformen Xinmark ger oss möjlighet att bredda verksamheten till nya utvecklingsområden. Därför har vi nu lagt till trippelaggressiv bröstcancer och även inlett en preklinisk studie av våra stamceller som behandling för Acute Respiratory Distress Syndrome (ARDS), en svår lungkomplikation som drabbar vissa covid-19-patienter, säger Evy Lundgren-Åkerlund.

Nu hoppas hon kunna landa samarbeten med strategiska partners inom bolagets verksamhetsområden för att ytterligare stärka Xintelas plats på marknaden. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Xintelas satsning på en ny behandling av aggressiv bröstcancer 

Fakta Xintela
Xintela är ett biomediciniskt bolag verksamt inom regenerativ medicin och cancer. Med sin patentskyddade markörteknologi utvecklar företaget nya behandlingsmetoder för exempelvis artros och hjärntumörer. www.xintela.se 

Mer från Xintela

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xintela och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?