ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Systrarna dubblade antalet frisersalonger – med psykologi

  • De senaste 2,5 åren har systrarna Joceline och Nathalie Agkuns frisörkedja, Creative Headz, expanderat i en hisnande fart med totalt sju nya salonger. Foto: Joey Abrait
  • Foto: Joey Abrait
  • Foto: Joey Abrait
  • Systrarna Akguns vision var att skapa en unik upplevelse för kunderna: ”Det skulle kännas som att komma in i vårt vardagsrum för kunderna”, säger Nathalie Akgun. Foto: Joey Abrait
  • Salongernas väggar är klädda med musikaffischer. Foto: Joey Abrait

Systrarna Nathalie och Joceline Agkuns frisörkedja Creative Headz har vuxit i en hisnande fart – på 2,5 år har kedjan mer än dubblerat antalet salonger. 

Nu är siktet inställt på Europa.

”Det ska vara kreativt, det är en kreativ arbetsplats”, säger Creative Headz vd Joceline Akgun om inredningen i frisersalongen på Drottninggatan i Stockholm. 

Väggarna är, från golv till tak, klädda i musikaffischer från alla genrer och tider - allt från rockiga 70-talsband till den poppiga sommarplågan från förra året.

”Det behövs någonstans mellan 200 och 400 affischer”, fortsätter hon och berättar att affischväggarna är karakteristiskt för alla deras tio salonger. 

Startskottet för Creative Headz ljöd redan 2005. Nathalie Akgun hade just tagit studenten och bestämde sig för att, likt många av deras släktingar, starta en frisersalong.

”Vi har haft frisörer i familjen så länge vi kan minnas. Moster, morbror, vår äldre bror, kusinerna... Det låg väldigt varmt om hjärtat. Någonstans i bakhuvudet visste man hur allting gick till”, berättar Nathalie Akgun, grundare med titeln creative director.

”Nu får du säga sanningen! Det var allt du inte ville bli”, avbryter storasystern Joceline Akgun.

”Jag kommer till den punkten! Jag visste exakt vad det var jag inte ville bli och hur jag ville inte ville driva det”, fortsätter Nathalie Akgun och berättar om alla somrar då systrarna extrajobbade i mosterns salong.

”Vi fick sopa hår och vika handdukar och tyckte inte alls att det var roligt.”

Hon ville skapa en salong som gav mer än bara ett frisörbesök, det skulle också vara en upplevelse för kunden.

”Det är många som är duktiga på att klippa hår, men om de inte har det där lilla extra kommer kunden kanske inte välja att gå tillbaka. Det är så mycket mer än bara själva klippningen som spelar roll”, säger Nathalie Akgun och fortsätter:

”Det skulle kännas som att komma in i vårt vardagsrum för kunderna.”

2012 var det dags för Joceline att kliva in i företaget. Nathalie Akgun skulle vara mammaledig och behövde någon som höll ställningarna under tiden hon var borta. I bagaget hade Joceline Akgun en collegeexamen i både psykologi och ekonomi, och det tog inte lång tid innan hon började läsa av kundernas beteendemönster.

”Jag tänkte att om vi lyckas manipulera beteendena kan vi öka våra intäkter.”

Hon började föra statistik över hur många klippningar och färgningar som gjordes, och hur många av kunderna som var kvinnor respektive män. Utifrån det utvecklade Joceline Akgun en strategi för hur konsultationerna skulle resultera i fler köp i de olika kundgrupperna.

”Det handlar om hur vi kommunicerar, öppna och stängda frågor. Hur leder det till en kort och koncis, men i slutändan givande, konsultation? Där kom jag in och kunde ge tips och trix.”

Men det skulle visa sig vara svårare sagt än gjort att övertala Nathalie och de andra frisörerna på salongerna.

”I mig såg de en galen siffermänniska som bara skulle öka, öka och öka.”

Till slut gick Nathalie Akgun ändå med på att testa storasysterns strategi.

”Sex månader senare kunde vi se att det blev en förbättring. Och ett år senare kunde vi se en fantastisk förbättring”, berättar Joceline Akgun, som numera axlar rollen som vd i familjeföretaget som i år beräknas omsätta drygt 60 miljoner kronor. 

De senaste 2,5 åren har Creative Headz expanderat i en hisnande fart med totalt sju nya salonger.

Det största steget togs i fjol.

”Då skulle vi gå från fem salonger till tio inom loppet av sju månader”, berättar Nathalie Akgun.

Antalet anställda växte från 20 till 40, och från 40 till nästan 70 på kort tid.

”Det var en prövning i sig. Det är ingen som har lärt mig och Nathalie att vara chefer”, säger Joceline Akgun.

Systrarna berättar att de också förlorade en del personal under expansionsresan.

”Vi kom med nya regler hela tiden. Allt fungerade inte, då fick vi göra om och göra rätt. Vi tappade personal på den vägen.”

Och det är bland annat i sådana stunder som de två kollegorna är tacksamma över att de också är systrar.

”De utmaningar bolaget går igenom går vi igenom tillsammans. Jag vet att Nathalie aldrig kommer ta sitt pick och pack och dra”, säger Joceline Akgun.

”Sedan ryker vi ihop, det gör vi. Men imorgon är vi systrar iallafall”, säger Nathalie Akgun.

Inför framtiden siar systrarna en fortsatt expansion för kedjan.

”Vår målsättning är att öppna tre till fem nya salonger per år.”

Planen är även att ta Creative Headz ut i Europa. Exakt när en internationell lansering sker, och var, är fortfarande inte helt klart.

”Tyskland skulle vara drömlandet att öppna i”, berättar de.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer