Annons

Systrarna dubblade antalet frisersalonger – med psykologi

Systrarna Nathalie och Joceline Agkuns frisörkedja Creative Headz har vuxit i en hisnande fart – på 2,5 år har kedjan mer än dubblerat antalet salonger. 

Nu är siktet inställt på Europa.

De senaste 2,5 åren har systrarna Joceline och Nathalie Agkuns frisörkedja, Creative Headz, expanderat i en hisnande fart med totalt sju nya salonger.
De senaste 2,5 åren har systrarna Joceline och Nathalie Agkuns frisörkedja, Creative Headz, expanderat i en hisnande fart med totalt sju nya salonger.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Systrarna Akguns vision var att skapa en unik upplevelse för kunderna: ”Det skulle kännas som att komma in i vårt vardagsrum för kunderna”, säger Nathalie Akgun.Foto:Joey Abrait
Salongernas väggar är klädda med musikaffischer.
Salongernas väggar är klädda med musikaffischer.Foto:Joey Abrait

”Det ska vara kreativt, det är en kreativ arbetsplats”, säger Creative Headz vd Joceline Akgun om inredningen i frisersalongen på Drottninggatan i Stockholm. 

Väggarna är, från golv till tak, klädda i musikaffischer från alla genrer och tider - allt från rockiga 70-talsband till den poppiga sommarplågan från förra året.

”Det behövs någonstans mellan 200 och 400 affischer”, fortsätter hon och berättar att affischväggarna är karakteristiskt för alla deras tio salonger. 

Startskottet för Creative Headz ljöd redan 2005. Nathalie Akgun hade just tagit studenten och bestämde sig för att, likt många av deras släktingar, starta en frisersalong.

”Vi har haft frisörer i familjen så länge vi kan minnas. Moster, morbror, vår äldre bror, kusinerna... Det låg väldigt varmt om hjärtat. Någonstans i bakhuvudet visste man hur allting gick till”, berättar Nathalie Akgun, grundare med titeln creative director.

”Nu får du säga sanningen! Det var allt du inte ville bli”, avbryter storasystern Joceline Akgun.

”Jag kommer till den punkten! Jag visste exakt vad det var jag inte ville bli och hur jag ville inte ville driva det”, fortsätter Nathalie Akgun och berättar om alla somrar då systrarna extrajobbade i mosterns salong.

”Vi fick sopa hår och vika handdukar och tyckte inte alls att det var roligt.”

Hon ville skapa en salong som gav mer än bara ett frisörbesök, det skulle också vara en upplevelse för kunden.

”Det är många som är duktiga på att klippa hår, men om de inte har det där lilla extra kommer kunden kanske inte välja att gå tillbaka. Det är så mycket mer än bara själva klippningen som spelar roll”, säger Nathalie Akgun och fortsätter:

”Det skulle kännas som att komma in i vårt vardagsrum för kunderna.”

2012 var det dags för Joceline att kliva in i företaget. Nathalie Akgun skulle vara mammaledig och behövde någon som höll ställningarna under tiden hon var borta. I bagaget hade Joceline Akgun en collegeexamen i både psykologi och ekonomi, och det tog inte lång tid innan hon började läsa av kundernas beteendemönster.

”Jag tänkte att om vi lyckas manipulera beteendena kan vi öka våra intäkter.”

Hon började föra statistik över hur många klippningar och färgningar som gjordes, och hur många av kunderna som var kvinnor respektive män. Utifrån det utvecklade Joceline Akgun en strategi för hur konsultationerna skulle resultera i fler köp i de olika kundgrupperna.

”Det handlar om hur vi kommunicerar, öppna och stängda frågor. Hur leder det till en kort och koncis, men i slutändan givande, konsultation? Där kom jag in och kunde ge tips och trix.”

Men det skulle visa sig vara svårare sagt än gjort att övertala Nathalie och de andra frisörerna på salongerna.

”I mig såg de en galen siffermänniska som bara skulle öka, öka och öka.”

Till slut gick Nathalie Akgun ändå med på att testa storasysterns strategi.

”Sex månader senare kunde vi se att det blev en förbättring. Och ett år senare kunde vi se en fantastisk förbättring”, berättar Joceline Akgun, som numera axlar rollen som vd i familjeföretaget som i år beräknas omsätta drygt 60 miljoner kronor. 

De senaste 2,5 åren har Creative Headz expanderat i en hisnande fart med totalt sju nya salonger.

Det största steget togs i fjol.

”Då skulle vi gå från fem salonger till tio inom loppet av sju månader”, berättar Nathalie Akgun.

Antalet anställda växte från 20 till 40, och från 40 till nästan 70 på kort tid.

”Det var en prövning i sig. Det är ingen som har lärt mig och Nathalie att vara chefer”, säger Joceline Akgun.

Systrarna berättar att de också förlorade en del personal under expansionsresan.

”Vi kom med nya regler hela tiden. Allt fungerade inte, då fick vi göra om och göra rätt. Vi tappade personal på den vägen.”

Och det är bland annat i sådana stunder som de två kollegorna är tacksamma över att de också är systrar.

”De utmaningar bolaget går igenom går vi igenom tillsammans. Jag vet att Nathalie aldrig kommer ta sitt pick och pack och dra”, säger Joceline Akgun.

”Sedan ryker vi ihop, det gör vi. Men imorgon är vi systrar iallafall”, säger Nathalie Akgun.

Inför framtiden siar systrarna en fortsatt expansion för kedjan.

”Vår målsättning är att öppna tre till fem nya salonger per år.”

Planen är även att ta Creative Headz ut i Europa. Exakt när en internationell lansering sker, och var, är fortfarande inte helt klart.

”Tyskland skulle vara drömlandet att öppna i”, berättar de.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?