Annons

Systembolagets vd: Vi är en riskarbetsplats

Att gå i ledarskapsterapi och Systembolagets strategi för att hjälpa medarbetare med alkoholproblem.
Det är några av ämnena vd Magdalena Gerger talar om i lördagens avsnitt av podden Förnuft & Känsla.

När Magdalena Gerger blev vd för statens helägda bolag Systembolaget för åtta år sedan var det hennes första statliga jobb efter jobb hos bland annat mejeriföretaget och koncernen Procter & Gamble.

”Men det var inte så annorlunda som man kan tro”, säger Magdalena Gerger i ledarskapspodden Förnuft & Känsla.

Inför uppdraget valde hon ett, för henne, nytt sätt att förbereda sig på ett chefsjobb. Hon tog professionell hjälp för att utveckla sitt ledarskap.

”Jag ville blicka inåt. Reflektera och jobba med mina egna värderingar, så att jag skulle känna mig trygg i mig själv och det förhållningssätt jag skulle ha eftersom hur jag beter mig påverkar andra.”

Systembolaget har årligen 120 miljoner besökare och sålde förra året alkohol för 28 miljarder kronor. När Magdalena Gerger började på företaget satsade hon på att göra det mer kundorienterat. Att bolaget, som har monopol på alkoholförsäljning, inte har någon konkurrent att jämföra sig med var inget problem.

”När det gäller service bedömer vi sällan enstaka branscher, utan vi jämför brett utifrån tankar vi har om vad service är. Är vi till exempel glada och trevliga att ha att göra med? Där satte vi tidigt tydliga mål om att det går att bli bättre.”

Men Systembolagets primära mål är inte att sälja mer, utan att beskydda folkhälsan. Själv beskriver Magdalena Gerger också Systembolaget som en riskarbetsplats, på grund av närheten till alkohol i form av flaskor och vinprovningar.

”Jag har varit förskonad från att ha en direkt medarbetare som har alkoholproblem, men jag har blivit inkopplad ibland och då gäller det att våga adressera problemet. För mig är det A och O att vi klarar att stödja våra medarbetare i sådana situationer, annars är det svårt att förvänta sig att vi ska kunna hjälpa våra kunder.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?