1515

Sysslar med sidoknäck – på heltid

KALMAR. Firmify erbjuder tjänster inom egenanställning, en del av den nya gig-ekonomin. Efter att har startat lite trögt har det tagit fart de senaste tre åren.

”Vi har bara sett början på det här, det är en jättemarknad som håller på att växa fram”, säger medgrundaren Gustaf Sahlman.

Gustaf Sahlman, vd för Firmify.
Gustaf Sahlman, vd för Firmify.Bild:Bård Gudim

Idén till företaget kläcktes av ett antal personer med olika bakgrund. Några kom från redovisningsbranschen och några från olika kreativa näringar, där många arbetade som frilansare.

”Vi slog samman detta för att skapa en ny typ av lösning för frilansare. Det var en ganska ny företeelse i Sverige”, säger Gustaf Sahlman.

I dag är Firmify den tredje största aktören på den svenska marknaden. Störst är Frilans Finans som 2016 omsatte nästan 1 miljard kronor, men Gustaf Sahlman menar att deras verksamheter skiljer sig lite åt.

”Vi tänker mycket kring mjukvaran i vår tjänst och försöker ha en så hög grad av automatisering som möjligt, det är nyckeln till vår tillväxt.”

Att arbeta med korta uppdrag eller olika former av sidoknäck blir allt vanligare och att använda sig av ett egenanställningsföretag kan underlätta.

”Den som startar ett företag märker är att man snabbt måste lära sig en massa krångliga saker som momsredovisning, men det viktigaste är ju att hitta kunder. Vi möjliggör för våra användare att fokusera på det som är viktigt och överlåta pappersarbetet till oss”, säger Gustaf Sahlman som tror att framtiden talar för egenanställning.

”Våra användare är oftast yngre, 33 år gamla i genomsnitt, och två tredjedelar är män. Som grupp påminner de väldigt mycket om egna företagare.”

Gustaf Sahlman tror att det är en stor marknad som håller på att växa fram i Sverige. Frågan är däremot om svensk arbetsrätt kommer hänga med på förändringen, något han dock tror kommer lösa sig.

”Mycket av lagstiftningen kom till en tid när vi arbetade på ett annat sätt. Det finns mycket kommer behöva ses över, men där är vi egenanställningsbolag en mycket liten del av diskussionen.”


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?