1515
Annons

Synthveteran på globalt segertåg

NORRKÖPING.
När Johan Berlin upptäckte tjusningen med ett liv som entreprenör fick han ta avsked från hårdrocken och sin gamla keyboard.

I dag driver han Investkonsult Sweden som hittat en exportvänlig nisch med multinationella bolag på kundlistan.

På 90-talet var Johan Berlin keyboardist och låtskrivare i ett hårdrocksband. Företaget Investkonsult Sweden tog han över av en slump.
På 90-talet var Johan Berlin keyboardist och låtskrivare i ett hårdrocksband. Företaget Investkonsult Sweden tog han över av en slump.Foto:Henrik Lenngren

Skyltarna på fasaden är många och stora. Signalerna går inte att misstolka: här finns företag som vill profilera sig och gå igenom bruset på högtrafikerade Koppargatan i Norrköping.

Men att fastigheten har ytterligare en hyresgäst framkommer inte alls. Enligt Johan Berlin, vd för Investkonsult Sweden, är det hela ganska enkelt.

”En procent av vår försäljning sker här i Sverige, så vi har ingen nytta av att synas. Vår marknad är världen”, säger han.

På kundlistan finns multinationella bolag som Fitesa, Kimberly-Clark och Freudenberg, aktörer som på ett eller annat sätt vill använda Investkonsults tjänster – antingen som mäklare av begagnade maskiner eller för rena konsultuppdrag.

”Det är en tillfredsställelse i sig att sådana jättar ringer till ett litet företag i Norrköping. Men vi har verkligen karvat ut en egen nisch”, säger Johan Berlin.

När han studerade statsvetenskap på universitetet och försörjde sig som keyboardist i flertalet coverband samt i det progressiva hårdrockbandet Timescape fanns det inte utrymme för några vidlyftiga entreprenörsdrömmar. Att hanka sig fram som musiker var huvudspåret där och då.

”Pappa var minoritetsägare i Investkonsult och jag hade visserligen ströjobbat på skolloven och hjälpt till med annonsering i branschmedia på 1990-talet, men jag hade varken ägarintresse eller några tankar på att driva företag”, säger Johan Berlin.

På tidigt 2000-tal fick han en förfrågan från dåvarande huvudägaren om han ville ta över driften. Fyra år senare startade han tillsammans med sin bror Anders Berlin det bolag som sedan dess specialiserat sig på hygienmarknaden och så kallad nonwoven fibertextil.

Kerim Kalkan, marknads- och försäljningschef, tar måtten på ett inspektionsbord som ska skeppas till en nonwoventillverkare i Frankrike.
Kerim Kalkan, marknads- och försäljningschef, tar måtten på ett inspektionsbord som ska skeppas till en nonwoventillverkare i Frankrike.Foto:Henrik Lenngren

”Segmenten var nästan orörda när vi drog igång. De maskinhandlare som fanns pysslade fortfarande med textilmaskiner eftersom de fortfarande hade mer marknad i södra Europa. Det fanns ingen som var specialiserad i våra två segment. Dessutom fanns det helt andra marginaler inom nonwoven om man jämförde med textilbranschen.”

Nonwoven-branschen räknar med att omsätta 35 miljarder dollar 2022. Något svenskt ord för nonwoven (fritt översatt: ickevävt) finns inte, men det används i det mesta vi kommer i kontakt med i vardagen – allt från Wettex-trasor och toppskiktet i blöjor och bindor till luftfilter för att rena kupén i bilar och geotextil som läggs under vägarna för att asfalten inte ska sjunka igenom. Enligt Johan Berlin har Investkonsult Sweden få, om ens någon, konkurrent.

”Det finns 10-15 företag i världen som säljer den typ av maskiner vi gör – men vi är de enda med specialistkompetens inom nonwoven och så kallad absorbent hygiene.”

På hygiensidan har försäljningen i Västeuropa och Nordamerika på senare år mattats av när det gäller traditionella produkter som blöjor och bindor, men däremot är utvecklingspotentialen skyhög i Indien och Afrika.

”Om vi har en penetration på 98,5 procent på blöjor i Sverige är motsvarande siffra mellan 10-12 procent i exempelvis i Indien. 70 miljoner i blöjbarnsålder som ännu inte använder blöja är alltså potentialen”, säger Johan Berlin.

När corona slog till hopade sig orosmolnen, inte minst eftersom verksamheten till stor del är beroende av att de anställda kan resa, men också för att kunder måste kunna inspektera maskinerna på plats. Ändå sköt konsultuppdragen i höjden.

”Helt plötsligt ville alla veta vad meltblown (en teknik som bland annat används vid tillverkning av ansiktsmasker, Di:s anmärkning) var för något slags material, hur det tillverkades och vad en investering låg på. För att inte tala om intresset för ansiktsmaskmaskiner... Mellan mars och juni 2020 pratade vi nog i telefon sex timmar om dagen”, säger Johan Berlin.

Det som framför allt hände under pandemin, berättar han i nästa andetag, var att många kunder som verkligen behövde köpa en begagnad maskin vände sig till Investkonsult i stället för att ”bara shoppa runt”.

”Det verkade som att företagen som behövde, helt prioriterade att arbeta med oss, eftersom vi hade ett väl inarbetat namn och gott rykte. Vi växte snabbt och förbättrade vinsten, och räknar med att omsätta 35 miljoner kronor i år”, säger Johan Berlin.

Men på frågan om han drömmer om en större expansion i framtiden blir svaret nej.

”Jag ser egentligen inget självändamål i att få företaget att växa ytterligare. Mitt mått av framgång är att jag kan vara närvarande med familjen, åka på skidsemester någon gång om året, köra den bilen jag vill och inte behöva titta på reapriser på ICA Maxi.”

 

 

Kärnkraftsuppstickare siktar högt: ”Intresset är stort”

Intresset för ny kärnkraft i Sverige är stort och just nu förbereds förstudier för ett tiotal nya reaktorer. Det hävdar den nystartade kärnkraftsprojektören Kärnfull Next som laddar för en snabb utbyggnad, något som kräver lagändringar från den tillträdande regeringen.

Christian Sjölander och John Ahlberg är grundare och huvudägare i Kärnfull Next. Till höger: Rendering som visar hur den nya reaktortyp, som GE Hitachi utvecklar, kan komma att se ut. Det är denna sorts reaktor som Kärnfull Next vill bygga i många exemplar runtom i Sverige.
Christian Sjölander och John Ahlberg är grundare och huvudägare i Kärnfull Next. Till höger: Rendering som visar hur den nya reaktortyp, som GE Hitachi utvecklar, kan komma att se ut. Det är denna sorts reaktor som Kärnfull Next vill bygga i många exemplar runtom i Sverige.Foto:Julia Sjöberg

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera