1515
Annons

Sylt och saft ett segerrecept – familjeföretaget har fått växtvärk

BRÄNNARP. Familjeföretaget Hafi, Hallands Fruktindustri, en av Sveriges största tillverkare av sylt och saft med svenska bär, har fått växtvärk. Lösningen stavas en produktionssatsning värd 30 miljoner kronor. 

”Vi investerar så att vi kan dubbla omsättningen”, säger vd och ägare Marcus Bjurklint.

Marcus Bjurklint, vd och ägare av Hafi, Hallands Fruktindustri
Marcus Bjurklint, vd och ägare av Hafi, Hallands FruktindustriFoto:Jack Mikrut

I över 80 år har familjen Bjurklint förädlat frukt och bär här i halländska Brännarp, utanför Getinge. Hafi, Hallands Fruktindustri, har vuxit från ett lokalt musteri till en modern livsmedelstillverkare. Där musteriet en gång huserade finns nu en gårdsbutik med företagets eget delikatess sortiment av sylter, saft och BBQ-såser som säljs i delikatessbutiker och på export. Och i det tidigare kontorshuset finns ett kafé som serverar våfflor med sylt och grädde.

Till konsument säljer Hafi sitt eget sortiment av sylt, saft och BBQ-såser. Bästsäljaren är Mango med kokos och chili.
Till konsument säljer Hafi sitt eget sortiment av sylt, saft och BBQ-såser. Bästsäljaren är Mango med kokos och chili.Foto:Jack Mikrut

”Gårdsbutiken drog många besökare under pandemin och då öppnade vi också kaféet. Men vi är ändå något av en doldis här omkring. Inte många känner till att vi exempelvis är en av Sveriges största tillverkare av lingonsylt med bär från de svenska skogarna”, säger vd och ägare Marcus Bjurklint som är fjärde generationen i företaget.

Inne i gårdsbutiken har man därför monterat en glasvägg till produktionen så att kunder kan se hur den lingonsylt man kokar fylls på automatiskt i glasburkar. 

Syltkokaren Daniel Lingårdsson och vd Marcus Bjurklint hjälps åt att fylla på med kravmärkta lingon i syltkokaren. På ett år går det åt cirka 2.000 ton svenska lingon i Hafis produktion av lingonsylt.
Syltkokaren Daniel Lingårdsson och vd Marcus Bjurklint hjälps åt att fylla på med kravmärkta lingon i syltkokaren. På ett år går det åt cirka 2.000 ton svenska lingon i Hafis produktion av lingonsylt.Foto:Jack Mikrut

Men det första besökare som kommer till Hafi ser är det spektakulära kopparbeklädda personalhuset som länkar samman gårdsbutiken med den 3.000 kvadratmeter stora produktionsanläggningen. Detta bygge stod klart 2014 och kostade 40 Mkr.

”Vi investerade då i mer produktionsyta och kapacitet för vi ville växa. Viktigt var att få personalutrymmen där alla kan mötas under dagen. Det ska också visa upp oss som en modern livsmedelsindustri för att locka hit arbetskraft. Och kopparfasaden är en hyllning till vår historia när sylt kokades i kopparkärl”, berättar Marcus Bjurklint.

Hafis kopparklädda personalhus.
Hafis kopparklädda personalhus.Foto:Jack Mikrut

Verksamheten har sedan dess skalats upp. Och det som tidigare tillverkades hos legotillverkare produceras nu i Hafis anläggning. 

Personalen har ökat från 20 till 40 anställda. Genom införandet av tre skift produceras nu 7.500 ton per år av skräddarsydda frukt-, bär och grönsaksberedningar till andra livsmedelsföretag inom segmenten mejeri, glass, bröd och bageri. 

Bland annat samarbetar Hafi med Sia Glass i Slöinge och förser dess glassbåtar med jordgubbssylt gjord på svenska jordgubbar.

”Att utveckla nya produkter tillsammans med våra kunder är den kreativa process vi brinner för. Varje år tar vi fram närmare 400 prover.”

Sedan tre år tillbaka har man också börjat samarbeta med kunder som Ica, Axfood och Lidl och producerar för deras varumärken, så kallad private label produktion.

Det har blivit så framgångsrikt att företaget återigen behöver investera i mer produktionskapacitet.

”Att tillverka för private label är relativt nytt för oss men vi har redan växtvärk. Efterfrågan är större än vår kapacitet. Därför investerar vi nu 30 miljoner kronor i mer produktionsutrustning som ska levereras första kvartalet 2023”, säger han.

Produktionsökningen kan man klara på befintlig personal.

”Vi är inte ett litet företag men inte heller ett jättestort i livsmedelsbranschen, så för att kunna vara konkurrenskraftiga måste vi hela tiden hitta sätt att automatisera och effektivisera verksamheten.”

Foto:Jack Mikrut

Hafi omsatte 210 miljoner kronor i fjol och prognosen är 250 Mkr för 2022. Med nyinvesteringen ska bolaget kunna nå 500 miljoner kronor i omsättning inom fem år, enligt Marcus Bjurklint.

När han tog över företaget 2001 från pappa Hans Bjurklint var omsättningen 50 Mkr.

”Jag var 26 år då och tyckte detta verkade roligt och kanske var det så för att jag aldrig känt mig tvingad att ta över familjeföretaget. Och pappa har alltid funnits med som ett bra stöd.”

Marcus betonar att en viktig del i Hafis framgång är ett långvarigt hållbarhetsarbete som startade redan innan han tog över företaget. Och sedan några år tillbaka redovisas företagets åtagande som utgår ifrån Livsmedelsindustrins Hållbarhetsmanifest i en årlig hållbarhetsrapport.

”Eftersom miljöarbete också är smart ekonomiskt så har det varit självklart att minska svinn, minska energianvändning, minska transportkostnader och använda återvinningsbara förpackningar. Vi har gjort mycket men är ödmjuka inför att detta arbete aldrig blir klart”, säger Marcus Bjurklint.

Energi- och elpriser som skenar på grund av oroligheter i omvärlden dämpas något av de energieffektiviseringar man redan gjort.

”Vi har en solcellspark och på sikt hoppas vi bli självförsörjande. För uppvärmning i produktionen använder vi bioolja som är en restprodukt från fritöser runt om i Europa.”

Men samtidigt har inköpspriset på glasburkar höjts.

”Våra leverantörer tillverkar glasburkar med naturgas vars pris också rusat i höjden.”

Lingonsylt fylls på glasburkar.
Lingonsylt fylls på glasburkar.Foto:Jack Mikrut

Socialt ansvar är också en viktig ingrediens. Då 80 procent av råvaran man köper in är bär såsom lingon, blåbär, hjortron och havtorn plockade i Sverige av säsongsarbetare främst från Thailand kräver man full spårbarhet från sina leverantörer.

”Förutom våra egna kontroller så är bären vi köper in också KRAV bär vilket ger ännu en kontrollinstans att bärplockarna arbetar under schysta villkor.”

Vad är din ambition med företaget?
”Det finns mycket kvar att göra och jag vill se hur stort detta kan bli. Men när vi växer är det viktigt att behålla entreprenörsandan med de korta beslutsvägarna och fortsätta vara snabbfotade och kreativa. Vi ska inte växa snabbare än att vi kan behålla detta annars får vi slå av på tillväxttakten”, säger Marcus Bjurklint.

Morgan Andersson ställer lingonsyltburkar på pallar för leverans . Varje dag lämnar en lastbil med släp fabriken fullastad med sylt, saft och marmelad.
Morgan Andersson ställer lingonsyltburkar på pallar för leverans . Varje dag lämnar en lastbil med släp fabriken fullastad med sylt, saft och marmelad.Foto:Jack Mikrut

Glasriket lockar med vilda djur: ”Vi är inte som Skansen”

Torsten Janssons New Wave Group ville locka fler besökare till Glasriket i Småland. Resultatet blev en safaripark där älgar samsas med visenter och hjortar. Och vildsvin förstås.

Tanken är att safarin ska fungera som en extra aktivitet för de som reser till Kosta för glasets skull.
Tanken är att safarin ska fungera som en extra aktivitet för de som reser till Kosta för glasets skull.Foto:Joey Abrait
I djurparken finns bland annat visenter och vildsvin.
I djurparken finns bland annat visenter och vildsvin.Foto:Joey Abrait
Vildsvin, stora och små, håller sig framme vid maten på morgonen.
Vildsvin, stora och små, håller sig framme vid maten på morgonen.Foto:Joey Abrait

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera