Annons

Swedish Fashion Council hämtar vd från BACK

Från det tongivande modeföretaget BACK hämtar Swedish Fashion Council, tidigare Moderådet, sin nya vd. Samtidigt lämnar den tidigare vd:n, Elin Frendberg, för ett jobb inom H&M-koncernen.

Bild:Jesper Frisk

Den svenska modebranschorganisationen Swedish Fashion Council byter vd. I december tillträder Jennie Rosén, i dag vd och delägare för modebolaget BACK, skapat av den tongivande modeskaparen Ann-Sofie Back.

”När erbjudandet kom kände jag att jag inte kunde tacka nej, det finns en otroligt stor utvecklingspotential för modebranschen i Sverige på många plan”, säger Jennie Rosén.

Engagemanget för BACK, skapat av den tongivande modeskaparen med samma namn, behåller hon och så småningom kommer hon att ta plats i bolagets styrelse. Samtidigt ser hon, i sin nya roll, fram emot att hjälpa modebranschen att navigera bland utmaningar som förändrade konsumtionsmönster och större fokus på hållbarhet.

”Jag ser ett fortsatt behov av att utveckla det fina hållbarhetsarbetet som startats, öppna upp för innovation, tech och nytänkande på en nationell nivå. På lång sikt är min vision att vi ska positionera svenskt mode som globalt ledande, men för att lyckas med det krävs ett högre engagemang från näringsliv och politiker i Sverige, så detta blir första uppmaningen till dem.”

Swedish Fashion Council är en branschägd organisation som bland annat organisationen Svensk handel står bakom. Modeindustrin omsatte 305 miljarder kronor under 2016 och representerar 11% av Sveriges totala export. De senaste åren har det, i branschen funnits diskussioner att slå ihop Swedish Fashion Council med modets andra branschorganisation Association of Swedish Fashion Brands, ASFB. Jennie Rosén sitter i ASFB:s styrelse och ser bara fördelar med ett samgående.

”Som jag ser det finns det inga nackdelar med detta, ASFB har drivit ett fantastiskt arbete med Lena Patriksson och Krister Ragnarsson i spetsen. Att samla branschen ser jag som nödvändigt för att få den kraft och uppmärksamhet och genomslagskraft den förtjänar.”

Den tidigare vd:n för Swedish Fashion Council, Elin Frendberg, lämnar efter drygt tre år som vd. Hon går till en tjänst inom global affärsutveckling och innovation på H&M-koncernen, där hon börjar strax före jul.

”Det känns jätteroligt att lämna över den här platsen till någon som har så bred kompetens och erfarenhet som Jennie, som kan ta Swedish Fashion Council till nya höjder. Samtidigt känns det roligt att få en ny, stor plattform, som H&M, att verka inom.”

Vilka erfarenheter tar du med dig från de här tre åren?

”Den roliga resan det har varit att jobba med att modernisera och göra Swedish Fashion Council mer relevant. Vi har jobbat mycket med innovation, hållbarhet, digitalisering och att skapa samarbeten. Under den här åren har modebranschen blivit mer öppen, och nu är den roligaste tiden att jobba med innovation och affärsutveckling.” 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Småföretagarnas RiksförbundAnnons

Småföretagen håller världen snurrande

Småföretagare står för över 90 procent av svenskt näringslivs företagande. En sektor som skapar fyra av fem nya jobbtillfällen och som är grunden för den svenska välfärden. Ändå är klimatet tufft och Småföretagarnas Riksförbund menar att det måste skifta till att bli mer småföretagarvänligt.

Småföretagarnas Riksförbund är en organisation av småföretagare, för småföretagare. Syftet är att lyfta småföretagarnas behov i den allmänna debatten och målet är att det ska vara enkelt, tryggt och lönsamt att driva företag i Sverige.

– Att inte satsa på småföretagen är att inte satsa på välfärd och jobbtillfällen. Aspekter som krånglig regelefterlevnad och byråkrati, höga skatter och ett sjuklöneansvar som är ohållbart försvårar för småföretagarna och klimatet måste ändras, säger Peter Thörn, Förbundsordförande och (med-)grundare till ett 10 tal småföretag. 

Småföretagarvänlig attityd

Det är Sveriges regering och riksdag som sätter spelreglerna för småföretagare och riktlinjerna tolkas av myndigheterna. Småföretagarnas Riksförbund vill att tolkningarna görs på ett mer småföretagarvänligt sätt och att attityden från alla som interagerar med småföretag, från tjänstemän till riksdagspolitiker, ändras.

– En del av vårt arbete är att åka runt i våra kommuner och diskutera behovet av en positiv inställning och interaktion till småföretagarna med lokala politiker. En annan viktig del i vårt arbete är att stötta förbundets medlemmar med förmåner och tjänster som skapar en bra och trygg grogrund för småföretagare, säger Peter. 

Vad innebär det att vara medlem?

Att driva företag är roligt men även komplext och för att underlätta i vardagen har förbundet skapat förmåner och tjänster som underlättar, uppdelade i tre grupper:

Enklare - förmåner som underlättar bokföring och hjälp att komma i kontakt med rätt personer för administrativa tjänster bland annat.

Tryggare - försäkringar som till exempel företagsförsäkring för trygghet under arbetet samt pensionsförsäkring som gör att du är trygg på ålderns höst.

Lönsamt - ramavtal har förhandlats fram kring bland annat telefoni, friskvård, transport och resor för ökad lönsamhet.

– Kärnan hos oss är att man deltar i engagemanget för att lyfta småföretagarnas röst i landet. Genom att vi går samman i ett förbund kan vi kommunicera en gemensam stark röst och vilja så att även den lilla företagarens behov hörs, berättar Peter. 

Tryggt att driva företag

För småföretagare kan försäkringar kännas som en värld av snåriga val. Därför har Småföretagarnas Riksförbund tagit fram lösningar för bland annat tjänstepension, privatvårdsförsäkring, olycksfallsförsäkring och livförsäkring i ett trygghetspaket.

– Det finns många olika lösningar, leverantörer och finstilt text att gå igenom för att vara säker på att försäkringen blir rätt. Vi har tagit fram alternativ som är unikt anpassade för just småföretagande. Till exempel är tjänstepensionen vi har förhandlat fram enkel och optimerad för just småföretagare, säger Peter. 

Som medlem i Småföretagarnas Riksförbund står man inte ensam om något oförutsett händer. Allt från företagsförsäkring till sakförsäkring och tjänstepension är framtaget för att passa småföretagare och göra vardagen enklare, lönsammare och tryggare.

– Vi förhandlar för alla våra medlemmar vilket innebär att vi har försäkringslösningar som är prisvärda. Det går inte att som enskild företagare få lika bra skydd för mindre pengar någon annan stans idag, säger Peter. 

Har du frågor om vad vi står för och vad det innebär för dig som egenföretagare att vara medlem? Tveka då inte att kontakta oss. Tel:+4642342850, info@smaforetagarna.se, www.smaforetagarna.se 

Mer från Småföretagarnas Riksförbund

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Småföretagarnas Riksförbund och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?