Annons

Swedbanks visselblåsarfunktion: Alla larm går till cheferna

Nyligen kunde Di berätta att Swedbank begränsat anställdas möjligheter att lämna anonyma tips till journalister.

Nu visar det sig att Swedbank samtidigt saknar en extern visselblåsarfunktion - alla larm går till chefer på banken.

Foto:Marcus Ericsson/TT

I onsdags kunde Di berätta att Swedbank SWED A -2,98% Dagens utveckling , som av SVT:s ”Uppdrag granskning” har pekats ut som delaktigt i omfattande penningtvätt, internt har blockerat möjligheten för alla anställda att komma åt den del av SVT:s sajt där man kan lämna krypterade nyhetstips till SVT och ”Uppdrag granskning”. Swedbank bekräftade Di:s uppgifter och uppgav samtidigt att banken inte bara spärrat möjligheten att lämna krypterade nyhetstips till SVT tipstjänst, utan att även har flera andra liknande tjänster har blockerats internt.

Enligt banken är det en åtgärd som syftar till att skydda banksekretessen. Å andra sidan är Swedbank den enda storbanken på Stockholmsbörsen som sett det som en nödvändig åtgärd för att skydda banksekretessen - anställda på övriga tre storbanker har inga problem komma åt SVT:s tipstjänst. 

Di:s artikel fick stor uppmärksamhet, och på sociala medier försvarade sig Swedbank bland annat med att anställda som har uppgifter om oegentligheter kan använda bankens visselblåsartjänst.

Men den medarbetare som använder Swedbanks visselblåsartjänst ska veta att larmet går till bankens chefer - inte till någon extern aktör utanför bankens it-system.

Enligt Swedbanks hemsida hamnar visselblåsningar i första hand hos bankens chef för regelefterlevnad. Om larmet gäller just avdelningen för regelefterlevnad, eller bankens högsta ledning, går det i stället till chefen för bankens internrevision, en avdelning som Swedbanks vd Birgitte Bonnesen var ansvarig för innan hon blev chef för bankens baltiska verksamhet. 

Även här sticker Swedbank ut bland storbankerna på Stockholmsbörsen. SEB och Nordea har redan i dag externa visselblåsarfunktioner, och Handelsbanken kommer att ha sådant system på plats i april, uppger bankens presschef Johan Wallqvist för Di. 

”För helt anonym rapportering har Nordea en extern visselblåsartjänst, utanför Nordeas it-system, som garanterar anonymitet. Tjänsten spårar inga IP-adresser eller andra data som skulle kunna avslöja visselblåsarens identitet”, uppger Afroditi Kellberg, presschef på Nordea, i ett mejl till Di. 

Även Bankföreningen, där Swedbanks vd Birgitte Bonnesen är ordförande, har tagit in en extern leverantör för sin visselblåsarfunktion.

”För att trygga din anonymitet hanteras tjänsten av en extern part”, skriver Bankföreningen på sin sajt. 

Men som vd för Swedbank ser Birgitte Bonnesen uppenbarligen inte något behov av en extern visselblåsartjänst för att trygga anonymiteten. 

”Visselblåsarfunktionen är intern och man väljer som medarbetare om man vill vara anonym”, uppger Gabriel Francke Rodau, kommunikationschef på Swedbank, i ett skriftligt svar till Di.

På Di:s fråga om banken ändå kan garantera anonymitet hänvisar han till svaret ovan.

Har banken uppmanat personalen att visselblåsa om någon har information om penningtvättsfrågan i Baltikum, exempelvis Uppdrag gransknings påståenden?

”Nej.”

 

 

 

 

 

 


Innehåll från Sund AffärsbyråAnnons

Sund Affärsbyrå erbjuder affärsjuridiska tjänster med långsiktighet och trygghet i fokus

Fr.v: Tomas Öberg, Peter Rangemo, Bo Svensson.
Fr.v: Tomas Öberg, Peter Rangemo, Bo Svensson.

Med 40 års spetskompetens inom såväl skatterätt, arvsfrågor och bolagsbildning som förvaltning, likvidationer och fusioner är Sund Affärsbyrå den självklara partnern och rådgivaren inom affärsjuridik och affärsutveckling. I sina affärsområden stöttar byrån kunderna med trygga och långsiktiga helhetslösningar.

När Stockholmsbaserade Sund Affärsbyrå startades 1980 var det med huvudsaklig inriktning på skatterätt, men under de gångna decennierna har företaget både haft en kraftig tillväxt och vidareutvecklat sin verksamhet. Bo Svensson, VD, är övertygad om att den tydliga framgången har sin grund i att man i alla situationer utgår från vilka möjligheter som finns, snarare än vilka problem som kunden står inför. 

– Vi är proaktiva och inleder med att granska kundens förutsättningar utifrån deras synvinkel och potential. Utifrån den granskningen drar vi slutsatser om hur vi kan skapa bästa möjliga lösning för kunden. Detta arbetssätt skiljer oss från många andra affärsjuridiska byråer som fokuserar på problemen.

”Den digitala affärsbyrån”

Ett digitalt förhållningssätt fordrar flexibla och progressiva arbetsmetoder för att hålla sig uppdaterad på den tekniska och digitala utvecklingen. Sund Affärsbyrå excellerar redan inom detta område, något som den rådande Coronakrisen har gett ett tydligt kvitto på. 

– Vi har länge arbetat digitalt och vi kallar oss till och med för ”den digitala affärsbyrån”. Inte nog med att det förenklar för kunden, utan det innebär snabbare och effektivare processer även för oss.  I nuläget sköter vi exempelvis nästintill alla våra kunders deklarationer och årsredovisningar digitalt, berättar skattekonsulten Peter Rangemo.

Trygghet genom hela resan

Det som i synnerhet utmärker Sund Affärsbyrå är dock deras höga kompetens. Byråns ekonomitjänster underlättar både i det dagliga ekonomiarbetet och i redovisnings- och bokslutssammanhang. Tack vare djupa kunskaper om sekretessen i kombination med flera decenniers expertis inom skatteområdet är byrån van vid att upprätta och kontrollera deklarationer och skatteupplägg. Bo Svensson konstaterar att det i förlängningen handlar om konstruktiv samverkan och om att vara en pålitlig affärspartner som kunderna kan känna sig trygga med genom hela sin affärsresa. 

– Många av de kunder vi började samarbeta med för 40 år sedan har vi med oss än idag. Vi utvecklas sida vid sida, tack vare vår förståelse för deras verksamhet. Det innebär att vi kontinuerligt bidrar till att stärka deras tillväxt och lönsamhet.

Unika affärslösningar

Under åren har Sund Affärsbyrå hanterat allt från att upprätta bouppteckningar och förvalta bolag till hundratals likvidationer och fusioner. Planerna för framtiden är att växa med tio till femton procent per år för att fortsätta vara en given samarbetspartner till, i synnerhet, små och mellanstora företag. 

– Många unga företag saknar kompetensen som krävs för att med rätt förutsättningar driva sin affärsutveckling. Varje bolag är unikt och våra affärslösningar utgår från dessa specifika förutsättningar för att bidra till att skapa eller vidareutveckla produkter och tjänster. Sund Affärsbyrå är en helhetslösning, avslutar redovisningsansvarig Tomas Öberg.

Läs mer om Sund Affärsbyrå

Fakta om Sund Affärsbyrå

Sund Affärsbyrå är en pålitlig affärspartner som ser kundens möjligheter och har deras långsiktiga affärsutveckling i fokus. Genom kompetent och anpassad rådgivning inom ekonomi och affärsjuridik skapar byrån trygghet för uppdragsgivarna i deras affärsutveckling. 

 

Mer från Sund Affärsbyrå

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sund Affärsbyrå och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?