Annons

Swedbank: Så slår Trump mot svensk ekonomi

Donald Trump i Vita huset betyder bakslag för frihandeln och därmed för Sverige som exportland. Men risken för handelskrig eller nya tullmurar är låg, spår Swedbank.

Bild:TT/Colourbox

Valutgången i USA har fått marknaden att gunga och sprider oro i världen. Men den får inte Swedbank att göra några större justeringar i prognoserna för jobb och tillväxt i Sverige.

Däremot pekar banken ut tre stora utmaningar för svensk ekonomi i spåren av att Donald Trump blir USA:s president:

*Ökad global osäkerhet
*Försämrade utsikter för världshandeln
*Allt mer akuta behov av svensk reformpolitik

Ökad osäkerhet bromsar investeringskonjunkturen globalt, vilket är negativt för svensk export med stort inslag av investeringsvaror som tunga maskiner och fordon.

Försämrade utsikter för internationell handel har samma effekt. Trump har hotat dels med att riva befintliga frihandelsavtal, dels med att de blivande avtalen TTIP med EU och TPP i Stillahavsregionen aldrig blir av.

”En positiv potential går förlorad när nya handelsavtal inte kommer på plats. Däremot bedömer vi att nya stora handelshinder i USA uteblir, annat än symboliska”, säger Swedbanks chefekonom Anna Breman.

Enligt Swedbanks bedömning kan världen glömma TTIP och TPP med Trump vid makten. Däremot tvingas han inse att USA även på kort sikt har mer att förlora än vinna på de importtullar han utlovat under sin kampanj. För det talar att USA:s andel av världsekonomin minskat och landets importandel ökat rejält på bara tio år. Tullar skulle driva upp inflationen och slå hårt mot amerikanska konsumenter, framför allt låginkomsttagare, konstaterar Swedbank.

I det exportberoende Sverige betyder en osäker omvärld att trycket ökar än mer på inhemska drivkrafter att fortsätta hålla tillväxten igång, argumenterar Swedbank.

”Svensk tillväxt drivs av inhemska faktorer men en fortsatt stor bostadsbrist, brist på kvalificerad arbetskraft och en allt mer tudelad arbetsmarknad begränsar tillväxtpotentialen”, säger Anna Breman.

Behoven blir allt mer skriande av en finanspolitik som får arbets- och bostadsmarknaderna att fungera bättre, betonar Swedbank. En växande majoritet bland de arbetslösa står långt från kompetenskraven för de jobb där det råder allt större brist på arbetskraft.

”Det dämpar hur mycket vi kan växa i Sverige just nu”, understryker Anna Breman.

Swedbank sänker sin prognos något för tillväxten i år, från strax över till strax under 3 procent. En bidragande faktor är att hushållens aptit på konsumtion överraskande mattats av, och sparandet i stället stigit mot nya rekordnivåer.

”Jag tolkar det som att det finns ett visst försiktighetssparande. Man känner att det är oroligt i omvärlden, man vill ha en buffert. Det finns också en oro kring skulder och huspriser som också kan vara bidragande”, säger Anna Breman.

För de kommande åren står Swedbank fast vid tidigare bedömning att tillväxten stegvis växlar ned mot 2 procent 2018, vilket trots nedgången är ”en god tillväxt”, konstaterar Anna Breman. Arbetslösheten väntas backa från strax under 7 procent i dag till 6,6 procent under de kommande två åren.


Innehåll från FANUC NordicAnnons

De såg till helheten och investerade i automation

Conny Fridlund, produktionsutvecklingschef på Epiroc Drilling Tools.
Conny Fridlund, produktionsutvecklingschef på Epiroc Drilling Tools.

2005 var verkstadsföretaget Epiroc Drilling Tools verksamhet hotad.

15 år senare har vindarna vänt – mycket tack vare en lyckad automationssatsning i Sverige.

– Kalkylerna vi gjorde visar att vi gjorde rätt att satsa på hemmaplan, säger Conny Fridlund.  

Läs mer om FANUC Nordic här. 

Epiroc utvecklar och producerar borriggar, bergbrytnings- och anläggningsutrustning, och har kunder i 150 länder. 50 procent av all produktion sker i Sverige, och bara i Fagersta har företaget de senaste 15 åren gått från en fabrik till fyra fabriker. Under tiden har Epiroc investerat cirka 1,3 miljarder kronor på automation i Fagersta.

– Vi har hela tiden varit noga med att göra noggranna kalkyler om var vår produktion blir lönsammast. I många fall tror många att låglöneländer är lika med låga kostnader, men det stämmer absolut inte, säger Conny Fridlund, produktionsutvecklingschef på Epiroc Drilling Tools.

I sina kalkyler har Epiroc identifierat Sverige som den bästa marknaden för sina automationssatsningar, och detta av flera skäl.

– I Sverige går det att automatisera på väldigt hög nivå, vilket är svårt att lyckas med i låglöneländer. I låglöneländer finns det inte tillgång till leverantörer med de kvalitetskrav som vi förväntar oss av ingående utrustning som vi vill investera i. Dessutom har inkommande material större variation, och du vill inte ha för stor variation på material när du ska automatisera. 

– Det finns sällan servicetekniker med rätt kompetensnivåer. Oftast finns det inte heller operatörer med rätt baskunskap som krävs för att hålla igång automationerna. Vi brukar säga att vi helst vill ha en ingenjör som är beredd att skita ner fingrarna. Många tror att det bara är att trycka på knappen när det kommer till automationer, men så är inte fallet.

Kostnaden för automation sjunker

När flera andra konkurrenter valt att flytta produktionen till utlandet har Epiroc gått mot strömmen. Conny Fridlund illustrerar företagets vägval i form av en enkel kalkyl:

– En automation på tio miljoner kronor skrivs av på tio år. Om man då har 500 000 produkter kostar varje produkt två kronor. Det ska jämföras med en lönekostnad. Oavsett om det är ett låglöneland så blir det oerhört svårt att konkurrera med att man sätter in en automation, så länge man har volymer som försvarar en automation.

I takt med att Epiroc automatiserat stora delar av sin produktion har kostnaderna för just den typen av automationer sjunkit kraftigt i Sverige men också i Europa.

– De som inte gör sina kalkyler och verkligen inte ser vad som händer om de slår ut kostnaden på en automation ser inte heller att det oftast inte finns några låglöneländer som kan konkurrera med Sverige. I våra kalkyler har vi noterat att produktionskostnaderna blivit 50 procent lägre i Sverige i jämförelse med om vi hade tillverkat i låglöneländer.

Samarbete med FANUC

För att nå så bra resultat som möjligt i sin automation har Epiroc valt att samarbeta med världens bästa leverantörer.

– FANUC är ett av de bolag som vi identifierat som just en sådan leverantör. Deras system passar bra in i flera av våra automationslösningar. De erbjuder inte bara en bra produkt, utan har även en väl fungerande organisation i Sverige. Det är minst lika viktigt när vi bestämmer vilka vi ska jobba ihop med. 

På vilket sätt?

– För serviceorganisationen är det superviktigt för att kunna hålla hög tillgänglighet i de automationer vi sätter in. Många världsklassleverantörer börjar spara in pengar på detta, och då ser inte vi dem som tilltänkt partner. För förr oss är service och underhåll en nyckelfråga när vi ska välja ut tänkbara samarbetspartners.

Sedan Epiroc gjorde allvar av sina automationssatsningar har lönsamheten kraftigt förbättrats. Kontrasterna är stora i jämförelse med 2005, då verksamheten var hotad. 

– Automationerna har varit avgörande till att vi fortfarande har verksamhet i Sverige och i Fagersta, säger Conny Fridlund.

Läs mer om FANUC Nordic här. 

Fakta FANUC Nordic  

FANUC är en världsledande tillverkare av produkter och robotar för fabriksautomatisering.  De tillverkar allt från CNC-styrsystem till formsprutor, trådgnistar, fräsar och industrirobotar. Det unika med FANUC är att de tillverkar hela bredden – inte bara den individuella roboten. På så sätt säkerställs smidig produktion.

FANUC Nordic bidrar till att effektivisera den tillverkande industrin och göra det möjligt för företag att investera i utökad produktion i exempelvis Sverige och övriga Europa.

FANUC arbetar för att den Svenska industrin ska minska sin miljöpåverkan genom att flytta hem produktionen närmare konsumenterna. Lösningen för att göra detta kostnadseffektivt är fabriksautomation. En framtida svensk industri med en hög grad av automation skapar fler jobb, höjer säkerheten i hela produktionskedjan och skapar en större flexibilitet för både kunder och återförsäljare.

Mer från FANUC Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FANUC Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?