1515
Annons

Swedavia slår tillbaka mot krögarprofilens kritik

Swedavia delar inte uppfattningen att köer varit ett problem på Arlanda i flera år. 

”Periodvis har det uppstått köer tidigare under högsäsong, men inte i närheten av det exceptionella läge vi har nu”, säger Swedavias presschef Robert Pletzin.

Foto:Jesper Frisk
Foto:Anna Bredberg

Den senaste tiden har köerna till säkerhetskontrollerna på Arlanda varit extremt lång. 

Problemet är inte nytt menar Pontus Frithiof, som sedan 2016 driver restaurangen Pontus in the Air på Arlanda. Han har påtalat de långa köerna i säkerhetskontrollen för Swedavia i flera år.

”Det har varit problem hela tiden i princip, sedan har det i perioder varit bättre eller sämre. Vi uppmärksammade det här den första sommaren vi hade öppet, sedan har vi påpekat det gång på gång”, säger Pontus Frithiof.

Swedavia, där Jonas Abrahamsson är vd, håller med om att det varit köer även tidigare när resetrycket varit som störst, situationen under våren är dock annorlunda.

”Periodvis har det uppstått köer tidigare under högsäsong, men inte i närheten av det exceptionella läge vi har nu”, säger Swedavias presschef Robert Pletzin.

Swedavia arbetar för att situationen på Arlanda ska bli bättre de kommande månaderna.

”Vi är måna om att det ska gå bra för våra samarbetspartners och Pontus är ett uppskattat koncept på Arlanda. Vårt fokus nu är att dimensionera verksamheten efter efterfrågan. Vi är en bransch i tillväxt och hela branschen har en utmaning när det gäller bemanning”, säger Robert Pletzin.

Enligt Swedavia kommer många resenärer väldigt tidigt till flygplatsen just nu. Det innebär, enligt bolaget, att det finns mer tid mellan säkerhetskontrollen och avgång, vilket innebär mer tid till att besöka restauranger och butiker. 


Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?