1515
Annons

SVT/valu: Rysare för MP – riskerar åka ur

Det skiljer blott 0,2 procentenheter mellan de rödgröna och Alliansen – men MP riskerar åka ur vilket skulle ändra spelfältet totalt, visar SVT:s vallokalsundersökning. SD blir näst största parti på 19,2 procent.

Foto:Maja Suslin/TT

Det är jämnt skägg mellan de två största regeringsalternativen. Alliansen leder med 0,2 procentenheter över den sittande regeringskonstellationen, visar SVT:s vallokalsundersökning. 

Alliansen samlar 39,6 procent av väljarna. 

De rödgröna får totalt 39,4 procent. Miljöpartiet ligger dock farligt nära spärren på 4,2 procent och om de klarar 4 procent eller inte kommer påverka hela regeringsbildningen. 

"Det kommer bli en rysare", säger Gustav Fridolin på MP:s valvaka. 

Förra valet backade MP med 0,3 procent jämfört med vallokalsundersökningen och skulle det upprepas åker de ur riksdagen. Utan Miljöpartiets resultat skulle de rödgröna bara samla 35,2 procent av väljarna och då skulle Alliansen vara största block med god marginal. 

DI:s utsände på MP:s valvaka Robert Triches rapporterar om domedagsstämning när SVT:s siffror presenterades. 

Miljöartiets tidigare partisekreterare Anders Wallner var tagen av situationens allvar, och hade svårt att finna orden.

"Det är väldigt, väldigt nervöst", säger han. 

"Vi hade behövt mer marginal för att det skulle kännas riktigt bra."

Vid Valu 2014 överskattades Miljöpartiet. En marginal på 0,2 procentenheter är helt enkelt för lite för att miljöpartiet vid denna tidning pressläggning kunde vara alls säkra på att få sitta kvar i riksdagen. 

Språkröret Isabella Lövin kom med tröstande ord:

"Vi är stolta och har all anledning att vara stolta. Vi har gjort en fantastisk valrörelse, och alla har gjort sitt allra yttersta. Precis som vi kämpat för vår planet, våra barn och framtiden. Vi kommer att följa rösträkningen ända in i slutet. Det ser ut att bli onödigt spännande, men vi ger inte upp", sa hon från scenen.

Gunvor G Ericson, partiveteran och statssekreterare i statsrådsberedningen, minns med olust när partiet åkte ur riksdagen 1991.

"Det var faktiskt då som jag gick med i partiet och när vi gjorde comeback 1994 var det en fantastisk känsla."

Hon menar att partiet den gången hade klantat sig och att det inte var så konstigt att man då åkte ur riksdagen – men att så inte är fallet den här gången.

"Vi har lärt oss otroligt mycket under de senaste fyra åren och har kunnat genomföra otroligt mycket av vår klimatpolitik. Vi förtjänar att vara kvar."

Samtidigt gör V ett starkt val och landar på 9 procent. Socialdemokraterna får 26,2 procent, fem procentenheter under valresultatet från 2014 då partiet fick 31,1 procent av rösterna. 

SD blir näst största parti, och får 19,2 procent i vallokalsundersökningen. En ökning med över 7 procentenheter. 

KD som länge såg ut att åka ur riksdagen gör istället ett toppenval och får 7,4 procent enligt SVT:s vallokalsundersökning. Det betyder att partiet ökat 3,1 procentenheter sedan förra valet. 

Moderaterna backar, likt S, kraftigt och landar i vallokalsundersökning på 17,8 procent, 5,5 procentenheter under 2014 års valresultat. 

SVT:s vallokalsundersökning med uppemot 13.000 tillfrågade väljare vid 140 vallokaler. 

Det är långt i från säkert att valresultatet blir som i vallokalsundersökningen. Vid förra valet avvek undersökningens resultat med mellan 0,1 och 4,6 procentenheter från de olika partiernas slutresultat

 


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?