Annons

Sveriges utrikesminister i självkarantän

Sveriges utrikesminister Ann Linde har satt sig i självkarantän i väntan på provsvar sedan Österrikes utrikesminister Alexander Schallenberg har testat positivt för coronaviruset.

Sveriges utrikesminister Ann Linde (S).
Sveriges utrikesminister Ann Linde (S).Foto:Magnus Andersson/TT

Han uppges vara symtomfri, men samtliga i den österrikiska regeringen ska testas för covid-19 eftersom Schallenberg deltog i ett regeringssammanträde i onsdags.

Schallenberg kan ha smittats i samband med EU:s utrikesministermöte i måndags, uppger en talesperson i ett pressmeddelande.

Ann Lindes pressekreterare Klara Watmani uppger att den svenska utrikesministern mår bra och är symtomfri men tillämpar hemarbete tills hon fått ett negativt provsvar.

Watmani säger att det inte innebär att några planerade möten för Linde måste ställas in. På TT:s fråga om när provsvar kan komma svarar Watmani:

”Det har jag ingen information om men vi hoppas att det kommer så snart som möjligt.” 

Belgiens utrikesminister Sophie Wilmès, som även hon var med på utrikesministermötet, meddelade under fredagen att hon isolerat sig med misstänkta symtom på covid-19.

Frågetecknen växer nu kring EU:s toppolitikers möten den gångna veckan.

Under torsdagen och fredagen möttes EU:s stats- och regeringschefer i Bryssel, ett möte som ifrågasattes av både Danmarks statsminister Mette Frederiksen och Finlands Sanna Marin, som båda ansåg att det i stället borde ha hållits digitalt.

Sveriges statsminister Stefan Löfven ansåg däremot, precis som bland annat Tysklands förbundskansler Angela Merkel och EU:s permanente rådsordförande Charles Michel, att det var nödvändigt att ses fysiskt. 

Sanna Marin valde att lämna toppmötet under fredagen, efter att en riksdagsledamot hon träffat tidigare under veckan testats positivt för covid-19. Hon covidtestas och har satt sig i frivillig karantän, enligt ett uttalande från det finländska regeringskansliet.

Redan under torsdagen lämnade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen toppmötet för att sätta sig själv i karantän, av säkerhetsskäl, sedan en av hennes medarbetare testat positivt för covid-19.

Polske Mateusz Morawiecki deltog inte alls i mötet, då han träffat personer som konstaterats smittade.

Maria Soläng, Löfvens pressekreterare, säger till TT på lördagen att statsministern inte är i karantän, är symtomfri och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Innehåll från Dun & BradstreetAnnons

Nya möjligheter till tillväxt i föränderliga tider

När världen står inför ekonomisk turbulens behöver företag se till att de är väl positionerade för att klara utmaningarna. Genom att ha rätt data och använda den på rätt sätt, kan du öka värdet på den och bli mer motståndskraftig inför framtiden. Då kan ditt företag inte bara överleva de kommande månaderna och åren, utan också frodas.

Bli datadriven idag – ta smarta beslut och öka lönsamheten b2b och b2c


Rätt data är en viktig del av alla beslutsprocesser. Den kan hjälpa dig att identifiera vilka steg du bör ta för att fatta bra beslut och för att bygga motståndskraft i oförutsägbara tider.

– Men att arbeta datadrivet och förvandla sin data till en strategisk tillgång är ett långsiktigt arbete. Grundjobbet är oerhört viktigt och det går inte att hoppa över steg. Om du börjar automatisera med dåliga data kommer både vinst och tillväxt att utebli, säger Peter Verduin, regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet.

Peter Verduin, regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet.
Peter Verduin, regionchef för Norden och Baltikum på Dun & Bradstreet.

Minska risker och maxa möjligheter

Dun & Bradstreet har hjälpt företag att växa och nå framgång med hjälp av företags- och konsumentdata, samt analys och datadrivna lösningar i närmare 200 år. Deras data-, statistik- och AI-drivna plattformar ger kunder möjlighet att fatta smartare beslut, vilket i sin tur skapar konkurrensfördelar.

– Data och analys är viktiga verktyg. Det hjälper oss att förutse vad som kan hända och – ännu viktigare – att planera hur vi ska reagera på förändringar. Det vill säga att vi kan både maximera möjligheter och minska risker, säger Peter Verduin.

– På så vis kan du bygga in en flexibilitet och stärka företagets motståndskraft inför en oförutsägbar framtid. Det i sin tur ökar förmågan att anpassa verksamheten till nya förutsättningar.

Hitta lösningar i osäkra tider

Den globala pandemin, kriget i Ukraina, med en stigande inflation som följd, har lett till att många företagsägare och chefer står inför nya utmaningar som behöver pålitliga lösningar.

– Då är det viktigt att ta stöd av data, både för att identifiera problemområden och hitta alternativa lösningar. Motståndskraft handlar om att vara proaktiv i hur du förbereder dig för det oväntade. Rätt data kan också hjälpa företag att identifiera nya marknader och nya möjligheter, säger Peter Verduin.

Till exempel har kriget i Ukraina skapat ett nytt behov av att förstå leveranskedjan hos företaget – inte bara vem som är leverantören utan även leverantörens leverantör och deras underleverantörer.

– Det handlar om att skydda ditt företag genom att ha synlighet i realtid och information om vem du gör affärer med. Med hjälp av onlinedata och AI kan vi hjälpa våra kunder att visualisera hela leverantörsnätverken. På så vis kan du lättare analysera risker och ligga steget före. Det gör dig mer agil, vilket också skapar nya möjligheter.

Data och analys kan också användas som stöd i finansiell planering.

– I en lågkonjunktur är budgetarna ofta snäva och det är viktigare än någonsin att arbeta datadrivet och ha hög precision i sina modeller. Det ger mindre spill i datamängden och därmed en större säkerhet. Det gör det lättare att vara noggrann och med det mer effektiv och framgångsrik, säger Peter Verduin.

Ta del av innehållet från Dun & Bradstreets evenemang Power of Data då ledande experter delade med sig av sina insikter och spaningar. 

Mer från Dun & Bradstreet

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dun & Bradstreet och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera