1515

Sveriges utrikesminister i självkarantän

Sveriges utrikesminister Ann Linde har satt sig i självkarantän i väntan på provsvar sedan Österrikes utrikesminister Alexander Schallenberg har testat positivt för coronaviruset.

Sveriges utrikesminister Ann Linde (S).
Sveriges utrikesminister Ann Linde (S).Foto:Magnus Andersson/TT

Han uppges vara symtomfri, men samtliga i den österrikiska regeringen ska testas för covid-19 eftersom Schallenberg deltog i ett regeringssammanträde i onsdags.

Schallenberg kan ha smittats i samband med EU:s utrikesministermöte i måndags, uppger en talesperson i ett pressmeddelande.

Ann Lindes pressekreterare Klara Watmani uppger att den svenska utrikesministern mår bra och är symtomfri men tillämpar hemarbete tills hon fått ett negativt provsvar.

Watmani säger att det inte innebär att några planerade möten för Linde måste ställas in. På TT:s fråga om när provsvar kan komma svarar Watmani:

”Det har jag ingen information om men vi hoppas att det kommer så snart som möjligt.” 

Belgiens utrikesminister Sophie Wilmès, som även hon var med på utrikesministermötet, meddelade under fredagen att hon isolerat sig med misstänkta symtom på covid-19.

Frågetecknen växer nu kring EU:s toppolitikers möten den gångna veckan.

Under torsdagen och fredagen möttes EU:s stats- och regeringschefer i Bryssel, ett möte som ifrågasattes av både Danmarks statsminister Mette Frederiksen och Finlands Sanna Marin, som båda ansåg att det i stället borde ha hållits digitalt.

Sveriges statsminister Stefan Löfven ansåg däremot, precis som bland annat Tysklands förbundskansler Angela Merkel och EU:s permanente rådsordförande Charles Michel, att det var nödvändigt att ses fysiskt. 

Sanna Marin valde att lämna toppmötet under fredagen, efter att en riksdagsledamot hon träffat tidigare under veckan testats positivt för covid-19. Hon covidtestas och har satt sig i frivillig karantän, enligt ett uttalande från det finländska regeringskansliet.

Redan under torsdagen lämnade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen toppmötet för att sätta sig själv i karantän, av säkerhetsskäl, sedan en av hennes medarbetare testat positivt för covid-19.

Polske Mateusz Morawiecki deltog inte alls i mötet, då han träffat personer som konstaterats smittade.

Maria Soläng, Löfvens pressekreterare, säger till TT på lördagen att statsministern inte är i karantän, är symtomfri och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer.


Innehåll från Pierce GroupAnnons

Så hjälper Pierce sina kunder att leva ut sin passion – målet är att långsiktigt växa 15-20% per år

Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.
Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.

Pierce säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online – till den grad att man vill växa upp till 15-20 procent per år i genomsnitt på lång sikt.

Förklaringen till tillväxten är förflyttningen av marknaden från offline till online i kombination med bra produkter och en genuin passion för motorcyklar och skotrar bland både personal och kunder.

– Det är det som är så kul att jobba i den här branschen. Det handlar om att hjälpa folk att leva ut sin passion, säger Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce.

Svenska Pierce är Europas något okända e-handelskung inom kläder och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar – och företaget är lite av en framgångssaga.

Det grundades 2008 av två hoj-intresserade och entreprenörsdrivna vänner, Stefan Rönn och Daniel Petersén, i ett garage utanför Stockholm. Det som började med import och försäljning av produkter och utrustning för motorcyklar till kompiskretsen har i dag växt till en gigant inom området, med upp till 170 000 produkter i lager och runt 1,5 miljoner ordrar per år. Omsättningen förra året var 1,5 miljarder kronor.

– Jämfört med våra konkurrenter är vi unika inom två områden. Det ena är att vi har en stor geografisk täckning, med närvaro på 17 marknader i Europa och ytterligare försäljning till flera andra länder globalt och likaså stora volymer vilket gör att vi håller bra priser. Det andra är att vi har ett så brett sortiment av egna produkter som vi utvecklat själva. Här är vi pionjärer, säger Göran Sällvin.

Sortimentet säljs genom tre nischade online-butiker: 24MX för motocross- & enduroåkare, XLMOTO för motorcykelåkare och Sledstore för snöskoteråkare.

Sortimentet kan lite grovt delas upp i tre områden: utrustning för föraren, reservdelar för fordonet, och slutligen tillbehör för att sköta fordonet.

Mode, produktutveckling och hojåkande driver försäljningen

Även om antalet motorcykel- och snöskoterförare är ganska stabilt, finns andra faktorer som driver försäljningen.

– För motorcykelåkaren är det mycket styling som kommer in. Man vill förfina och förbättra sin hoj och sätta på rätt tillbehör, och själv klä sig i rätt utrustning. Allt det som förarna har på sig, som kläder och hjälmar, står för ungefär hälften av vår försäljning. Här finns en stor teknikutveckling. Likaså drivs det av ett mode där nya stilar och designer kommer fram men även en stark teknisk utveckling, där det hela tiden kommer nya kläder som är allt mer funktionella och säkra, säger han.

– För motocross och enduro handlar det förutom om styling också om löpande underhåll av motorcykelns delar, när man utsätter den för stora påfrestningar i hård terräng, fortsätter han.

Många i personalen har en stor passion för motorcyklar och snöskotrar. Det gör att personalen och kunderna möts kring något de båda älskar.

– Att köra hoj och snöskoter är en livsstil, en hobby och ett sätt att umgås. Då är det klart att säljare och köpare kan mötas på ett helt annat sätt, säger Göran Sällvin.

Stark tillväxt – nya medarbetare sökes

Pierce, som i mars i år introducerades på Nasdaq-börsen Stockholm, har ett långsiktigt mål att växa 15 till 20 procent per år. 

– Tittar vi på Europa så uppskattar vi marknadsstorleken för både motocross och motorcykel till ungefär 100 miljarder kronor. Vi har fortfarande bara en pytteliten del av den marknaden, så här finns en stor potential för oss, säger han.

Därefter siktar man globalt. Man har redan försäljning till många länder i hela världen, men här finns än mer tillväxtpotential.

För att orka med denna expansionsresa kan det på sikt behövas både mer kapital och nya medarbetare, med kunskaper både inom e-handel och produktutveckling inom detta segment.

– På Pierce finns det fortfarande kvar en entreprenörsanda. Det är en trevlig miljö där man jobbar mycket ihop. Och ja, många av oss åker hoj, avslutar Göran Sällvin.

Läs mer på: www.piercegroup.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pierce Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?