Sveriges modebransch samlar sig

Sveriges två stora intresseorganisationer för modebranschen går nu samman. ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, och Swedish Fashion Council bildar en ny stor verksamhet.

I och med det kommer även Fashion Week Stockholm att påverkas till hösten.

Bild:Jesper Frisk

Jennie Rosén har varit vd för Swedish Fashion Council i en vecka när det nu står klart att hon kommer att vara vd för något ännu större, nämligen sammanslagningen av branschens två stora organisationer, ASFB och Swedish Fashion Council.

”Vi kommer att lansera en ny, omfattande strategi som vi kommer att arbeta efter”, säger hon.

Det var Jennie Roséns företrädare, Elin Frendberg, ASFB:s ordförande Lena Patriksson Keller, vice ordförande Krister Ragnarsson och generalsekreterare Emma Ohlson som inledde diskussionen om att gå samman redan för ett år sedan. Nu blir detta verklighet.

”Vi hade lika ambitioner med våra respektive organisationer, så det föll sig naturligt. Mycket har hänt de här senaste åren – hållbarhet, digitalisering och fashion-tech har blivit alltmer viktiga frågor, och just när det gäller innovation och hållbarhet kände vi att vi verkligen kunde göra mer tillsammans”, säger Emma Ohlson.

Den svenska modeindustrin omsatte 305 miljarder kronor och stod för 11 procent av Sveriges export 2015, enligt Volante research undersökning, gjord på ASFB:s uppdrag. Då ingår dock H&M HM B +0,22% Dagens utveckling i den siffran och står för nära två tredjedelar av omsättningen.

”Att samla branschen är en enorm fördel. Det innebär att vi kan driva fler frågor och ha en enad front när det gäller innovation, forskning och industri”, säger Jennie Rosén.

Tidigare har det också funnits flera olika svenska modeveckor med snarlika namn. Den vecka som kallats Fashion Week Stockholm, och som just nu arrangeras i huvudstaden, innebär modevisningar och vänder sig främst till media och inköpare. Där är Patriksson Communication, Bon och ASFB avsändare.

Modeveckan med omvänt namn, Stockholm Fashion Week, har fokus på inköp och samordnas av Swedish Fashion Council. Nu gör de alltså från och med hösten 2018 gemensamt slag i saken.

”Med en enad plattform där vi tillsammans kommunicerar gentemot politiker, internationell press och inköpare så får vi mycket större kraft”, säger Jennie Rosén.

Formellt blir ASFB den sjätte delägaren i Swedish Fashion Council jämte de befintliga ägarna Föreningen Svensk Mode, Svensk Handel Stil, TEKO, Stockholmsmässan samt Trade Partners Sweden/Stockholm Fashion District.

Lena Patriksson Keller, grundare av varumärkes- och kommunikationsbyrån Patriksson communications är ordförande för ASFB, tillika en av organisationens grundare.

”Många undrar varför vi inte slog oss samman direkt från början. Men när vi startade ASFB 2009 var vi väsentligt olika organisationer. De nya modeföretagen hade inte riktigt kontakt med de då existerande branschorganisationerna. Därför grundades ASFB av flera företag i branschen – som Acne Studios, Cheap Monday, Fiippa K, Hope, Tiger of Sweden, Whyred, Bon, Visit Sweden och Patriksson Communication – för att främja internationalisering, handel och kultur. Med åren har våra verksamheter och vår ambition blivit alltmer lika. Därför är en sammanslagning mer logisk, ekonomiskt fördelaktig och mer effektiv ur alla synvinklar”, säger hon.

Jennie Rosén understryker också att deras verksamhet inte får några statliga bidrag.

”Modeindustrin, till skillnad mot många andra, som exempelvis skogsindustrin, får inga statliga bidrag. Tillsammans öppnar det för många nya möjligheter.”

Emma Ohlson håller med.

”I vissa skeden är det ofördelaktigt att vara två individuella organisationer. Vi båda värnar om och verkar för att få offentligt stöd för olika projekt. Då är det svårt med två olika organisationer som knackar på samma dörr, då slutar det med att ingen av oss kan genomföra våra planer. För modeindustrin är det mycket välkommet att vi slår ihop våra verksamheter och sätter ihop alla våra gemensamma krafter och omsättning”.

Samgåendet sker nu och från och med augusti 2018 kommer modeveckan i Stockholm att vara en gemensam produktion, med större kraft i organisationen. Tillsammans kommer den nya organisationen att anta ett nytt namn, vilket de kommer att gå ut med längre fram.

Efter denna modevecka avgår Emma Ohlson som generalsekreterare för ASFB. Hon blir i stället från och med den 5 februari ny vd för Reijmyre glasbruk.

I dag, måndag, är det den andra dagen av Fashion Week Stockholm, då bland andra Ida Sjöstedt, House of Dagmar och Whyred har sina modevisningar där kollektionerna för hösten 2018 visas upp.

I morgon tisdag avslutas veckan med visningar från Rodebjer och Hope.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Monitor Capital MarketsAnnons

Därför ökar intresset för investeringar i onoterade bolag

Fredrik Roos, en av grundarna till Monitor Capital Markets.
Fredrik Roos, en av grundarna till Monitor Capital Markets.

När coronapandemin bredde ut sig i våras tog många ett steg tillbaka. Investerare var inga undantag och resultatet blev fallande kurser. Men nu har återigen aktiviteten kommit tillbaka och intresset för att investera i onoterade bolag har blivit allt starkare. Monitor Capital Markets, som mäklar just onoterade aktier, har nu vind i seglen och ska därför expandera. 

– Redan i somras tog det ordentlig fart igen. Juli, som annars är en relativt lugn månad, var minst sagt transaktionsintensiv. Efterfrågan på onoterat ökar kontinuerligt och vi växer och ska därför anställa fler medarbetare, berättar Fredrik Roos, vd på Monitor Capital Markets som är ett mäkleri med fokus på onoterade värdepapper. 

Läs mer om Monitor Capital Markets. 

På spelplanen, inte vid sidlinjen 

Vid kriser minskar investerare ofta sin risk. I mars, när coronakrisen slog till med full kraft, skedde precis det och investerare gjorde sig mer likvida genom att sälja tillgångar, till exempel aktier, såväl noterade som onoterade. 

– Troligen gjorde sig investerare alltför likvida. Mycket talar för att intresset för att investera i onoterat kommer att öka allt mer. Det beror bland annat på att det kontinuerligt kommer fler intressanta startups samt att det finns gott om mogna bolag som man kan investera i innan de noteras, konstaterar Fredrik Roos.

Sund och effektiv andrahandsmarknad för onoterat

Monitors affärsidé är att upprätthålla en sund och effektiv andrahandsmarknad för onoterade bolag. Rent konkret innebär det att den investerare som vill köpa eller sälja en onoterad aktie tar kontakt med Monitor Capital Markets, som i sin tur åtar sig att hitta en motpart.

En nyckelfaktor bakom bolagets framgång när det gäller att säkerställa avslut är dess nätverk, som Fredrik Roos och hans kollegor successivt har byggt upp under de dryga tio år som de har arbetat med onoterat. Nätverket består av förmögna privatpersoner, family offices, fonder, investmentbolag samt börsnoterade bolag som är intresserade av onoterade investeringar. 

– Investeringar i onoterat kan vara svåråtkomliga för privatplacerare. Genom vårt nätverk, som utgörs av aktiva investerare, får man ta del av dessa möjligheter, säger Roos och berättar att den genomsnittliga transaktionen ligger i spannet 0,5–1 miljon kronor. 

Avlastar bolagsledningarna

Det är inte bara investerare som uppskattar Monitor Capital Markets tjänster utan även de onoterade bolagen. Anledningen är att de ser en stor fördel med en organiserad handel och en aktör som är specialiserad på just detta. Att onoterade företag kontaktar Monitor beror bland annat på att bolaget bidrar till ökad likviditet i aktien samt att bolagsledningarna avlastas.

– Att hantera enskilda aktieägares frågor tar för det första mycket tid och för det andra så finns det en risk att man inte behandlar alla ägare lika. Och det är här vi kommer in i bilden eftersom vi agerar professionellt, oberoende och behandlar alla lika, berättar Fredrik Roos. 

Förbättrar likviditeten

Ett annat dilemma som Monitor bidrar till att lösa är likviditeten. Genom sitt nätverk av investerare kan Monitor hitta en motpart vilket bidrar till en effektivare andrahandsmarknad. 

– Vi agerar inte rådgivare och kan inte garantera avslut, men vi har ett mycket starkt track record när gäller att komma till avslut. Det bidrar i sin tur till att likviditeten förbättras, vilket är bra vid kommande kapitalanskaffningar, säger Fredrik Roos. 

Granskar verksamheten

När Monitor tar sig an ett bolag granskas verksamheten för att säkerställa att den är seriös. Alla köpare och säljare är anonyma så länge de inte sitter i ledningen. 

– Ledande befattningshavare har ett informationsövertag och det bör investerare få reda på. För oss är transparens A och O och det vet vi att våra uppdragsgivare värdesätter, avslutar Fredrik Roos.

Fakta: Monitor Capital Markets

Monitor Capital Markets arbetar enbart inom orderförmedling. Bolaget arbetar således som ett renodlat finansiellt mäkleri utan rådgivning. Genom sitt breda kontaktnät och samarbete med de ledande aktörerna på marknaden för främst onoterade tillgångar bygger Monitor Capital Markets verksamheten framför på andrahandsmarknad och kapitalanskaffning. Läs mer här.

 

Mer från Monitor Capital Markets

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Monitor Capital Markets och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?