1515
Annons

Sveriges modebransch samlar sig

Sveriges två stora intresseorganisationer för modebranschen går nu samman. ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, och Swedish Fashion Council bildar en ny stor verksamhet.

I och med det kommer även Fashion Week Stockholm att påverkas till hösten.

Bild:Jesper Frisk

Jennie Rosén har varit vd för Swedish Fashion Council i en vecka när det nu står klart att hon kommer att vara vd för något ännu större, nämligen sammanslagningen av branschens två stora organisationer, ASFB och Swedish Fashion Council.

”Vi kommer att lansera en ny, omfattande strategi som vi kommer att arbeta efter”, säger hon.

Det var Jennie Roséns företrädare, Elin Frendberg, ASFB:s ordförande Lena Patriksson Keller, vice ordförande Krister Ragnarsson och generalsekreterare Emma Ohlson som inledde diskussionen om att gå samman redan för ett år sedan. Nu blir detta verklighet.

”Vi hade lika ambitioner med våra respektive organisationer, så det föll sig naturligt. Mycket har hänt de här senaste åren – hållbarhet, digitalisering och fashion-tech har blivit alltmer viktiga frågor, och just när det gäller innovation och hållbarhet kände vi att vi verkligen kunde göra mer tillsammans”, säger Emma Ohlson.

Den svenska modeindustrin omsatte 305 miljarder kronor och stod för 11 procent av Sveriges export 2015, enligt Volante research undersökning, gjord på ASFB:s uppdrag. Då ingår dock H&M HM B -5,76% Dagens utveckling i den siffran och står för nära två tredjedelar av omsättningen.

”Att samla branschen är en enorm fördel. Det innebär att vi kan driva fler frågor och ha en enad front när det gäller innovation, forskning och industri”, säger Jennie Rosén.

Tidigare har det också funnits flera olika svenska modeveckor med snarlika namn. Den vecka som kallats Fashion Week Stockholm, och som just nu arrangeras i huvudstaden, innebär modevisningar och vänder sig främst till media och inköpare. Där är Patriksson Communication, Bon och ASFB avsändare.

Modeveckan med omvänt namn, Stockholm Fashion Week, har fokus på inköp och samordnas av Swedish Fashion Council. Nu gör de alltså från och med hösten 2018 gemensamt slag i saken.

”Med en enad plattform där vi tillsammans kommunicerar gentemot politiker, internationell press och inköpare så får vi mycket större kraft”, säger Jennie Rosén.

Formellt blir ASFB den sjätte delägaren i Swedish Fashion Council jämte de befintliga ägarna Föreningen Svensk Mode, Svensk Handel Stil, TEKO, Stockholmsmässan samt Trade Partners Sweden/Stockholm Fashion District.

Lena Patriksson Keller, grundare av varumärkes- och kommunikationsbyrån Patriksson communications är ordförande för ASFB, tillika en av organisationens grundare.

”Många undrar varför vi inte slog oss samman direkt från början. Men när vi startade ASFB 2009 var vi väsentligt olika organisationer. De nya modeföretagen hade inte riktigt kontakt med de då existerande branschorganisationerna. Därför grundades ASFB av flera företag i branschen – som Acne Studios, Cheap Monday, Fiippa K, Hope, Tiger of Sweden, Whyred, Bon, Visit Sweden och Patriksson Communication – för att främja internationalisering, handel och kultur. Med åren har våra verksamheter och vår ambition blivit alltmer lika. Därför är en sammanslagning mer logisk, ekonomiskt fördelaktig och mer effektiv ur alla synvinklar”, säger hon.

Jennie Rosén understryker också att deras verksamhet inte får några statliga bidrag.

”Modeindustrin, till skillnad mot många andra, som exempelvis skogsindustrin, får inga statliga bidrag. Tillsammans öppnar det för många nya möjligheter.”

Emma Ohlson håller med.

”I vissa skeden är det ofördelaktigt att vara två individuella organisationer. Vi båda värnar om och verkar för att få offentligt stöd för olika projekt. Då är det svårt med två olika organisationer som knackar på samma dörr, då slutar det med att ingen av oss kan genomföra våra planer. För modeindustrin är det mycket välkommet att vi slår ihop våra verksamheter och sätter ihop alla våra gemensamma krafter och omsättning”.

Samgåendet sker nu och från och med augusti 2018 kommer modeveckan i Stockholm att vara en gemensam produktion, med större kraft i organisationen. Tillsammans kommer den nya organisationen att anta ett nytt namn, vilket de kommer att gå ut med längre fram.

Efter denna modevecka avgår Emma Ohlson som generalsekreterare för ASFB. Hon blir i stället från och med den 5 februari ny vd för Reijmyre glasbruk.

I dag, måndag, är det den andra dagen av Fashion Week Stockholm, då bland andra Ida Sjöstedt, House of Dagmar och Whyred har sina modevisningar där kollektionerna för hösten 2018 visas upp.

I morgon tisdag avslutas veckan med visningar från Rodebjer och Hope.

Strategens köptips: Hårdblankade aktien kan bli en flerstegsraket

En av börsens mest blankade aktier, men med höga ambitioner, rejäl direktavkastning och en ljus framtid. Ungefär så beskriver Swedbanks aktiestrateg Robert Oldstrand sitt köptips – en aktie som han tror kommer att lyfta 40 procent i ett första skede, men som på längre sikt kan nå betydligt högre nivåer. 

”Det här kan bli en flerstegsraket, om man blickar framåt några år”, säger han.

Robert Oldstrand.
Robert Oldstrand.Foto:Jenny Hallengren/John Raoux

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera