1515
Annons

”Sveriges litenhet kan bli en fördel”

Innovationsmyndigheten Vinnovas generaldirektör Charlotte Brogren vill skapa ”klistriga miljöer”.
”Samverkan är viktigt för att gynna innovation och då gäller det att olika aktörer sätts ihop med varandra”, säger hon.

Charlotte Brogren har varit generaldirektör för Vinnova sedan 2009. Innan dess har hon bland annat arbetat med forskning och utveckling på ABB.
Charlotte Brogren har varit generaldirektör för Vinnova sedan 2009. Innan dess har hon bland annat arbetat med forskning och utveckling på ABB.Bild:Jonas Eng

I forskningspropositionen, som presenterades nyligen, ökades innovationsmyndigheten Vinnovas budget från omkring 2,8 miljarder kronor till 3,4 miljarder per år de kommande fyra åren.

Pengarna kommer bland annat att användas till att utöka olika samarbeten mellan olika branscher.

”Många av historiens mest spännande innovationer har dykt upp genom att branscher har korsats med varandra, så en av de saker vi kommer att göra för pengarna är att försöka bidra till ett ökat samarbete över branschgränser”, säger Charlotte Brogren.

Vinnova står för Verket för innovationssystem. Myndigheten har flera uppgifter, till exempel att stimulera högskolor och universitet till forskning som är intressant för allmänheten, ge förutsättningar för företagare att testa sina utvecklingsidéer på ett tidigt stadium och bidra till ett ökat samarbete mellan olika aktörer.
Detta sker bland annat genom att företag söker bidrag till forskningsprojekt och deltar i Vinnovas nätverk.

”De företag som kommer till oss kan ansöka om delfinansiering av sina utvecklingsprojekt. Det är då viktigt att vi inte är företagens första kund och meningen är att projekten ska flyga av sig själva när vi slutar finansieringen”, säger Charlotte Brogren.

Sedan Vinnova grundades 2001 har många företag på ett eller annat sätt fått hjälp av myndigheten med att utveckla produkter och tjänster.

Hos Vinnova kan de få sponsring av tidiga projekt och det rör sig om allt ifrån bidrag i 100.000-kronorsklassen till bidrag på uppåt ett par miljoner kronor.
Företag som internetsäkerhetsbolaget Yubico, 3d-skanningsbolaget Volumental och det börsnoterade formframställningsföretaget Arcam är bara tre exempel som på ett tidigt stadium fick pengar av Vinnova för att utveckla sina idéer.
Även det nyligen börsnoterade bioläkemedelsbolaget Alligator har fått sponsring för vissa av sina tidiga projekt.

”Många av de små företagen som kommer till oss är direkt beroende av att vi finansierar delar av ett projekt och att vi därigenom tar på oss en del av risken. Att de kommer till oss ger dem sedan en brygga ut mot marknaden, men ger också en trovärdighet att visa upp mot externa investerare.”

Denna brygga kan dels leda till kunder och dels till potentiella investerare.

Via Vinnova kan även små bolag komma i kontakt med flera av de största svenska företagen. I de nätverk som Vinnova har i sina utvecklingsprojekt finns jättar som Ericsson, LKAB, ABB och Atlas Copco.

”Vi ska inte finansiera de stora företagens framtagning av nya produkter utan ge dem kontakt med personer och mindre företag, samt koppla dem till akademisk forskning. På så sätt kan både stora och små bolag vinna på att vara med i våra nätverk”, säger Charlotte Brogren.

Med en större budget än tidigare menar Charlotte Brogren att Vinnova har goda möjligheter att fortsätta att hjälpa svenska företag att utveckla sina idéer. Hon menar att Sverige ska utveckla det som näringsminister Mikael Damberg (S) har kallat för ”Testbädd Sverige” och som innebär att internationella företag uppmuntras till att använda den svenska marknaden för att testa nya produkter.

”Här kan Sveriges litenhet vara en fördel. Vi är kanske inte den stora marknaden där man kan sälja de stora volymerna men svenskar är adaptiva och är därför en bra testpublik för att se om en produkt är bra.”

En viktig del i detta är att fortsätta utveckla de forskningscenter som finns.
I Lund byggs exempelvis anläggningarna ESS och Max 4, men för att de ska bli framgångsfaktorer är det enligt Charlotte Brogren viktigt att de blir något mer än renodlade forskningsanläggningar.

”Miljön runt omkring ska ge spinoff-effekter och ringar på vattnet. Det är viktigt att anläggningarna blir klistriga miljöer där näringsliv, akademi och det offentliga fastnar, både så till vida att de stannar kvar i Sverige och så till vida att de fastnar för varandra.”


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?