1515

Sveriges läskcentrum ska erövra Europa

Det bubblar av planer inne i Sveriges kanske mest initierade läskbutik Soda Nation.

På mindre än två år har den 24-åriga grundaren David Gray öppnat två butiker och är nu redo att expandera ytterligare, lansera en egen läskedryck och har siktet inställt på att bli Europas sodakung.

ÄLSKAR ROOTBEER. Läskfantasten David Gray har i dag två butiker. Nu finns planer på att växa vidare ut i Europa.
ÄLSKAR ROOTBEER. Läskfantasten David Gray har i dag två butiker. Nu finns planer på att växa vidare ut i Europa.Bild:Joey Abrait
VET HUR LÄSK SKA SMAKA. Läskälskaren Neil Abrait Olofsson, 9,5 år.
VET HUR LÄSK SKA SMAKA. Läskälskaren Neil Abrait Olofsson, 9,5 år.Bild:Joey Abrait

I den lilla butiken på Renstiernas gata trängs flaskor från golv till tak, fyllda med tonic, gurksoda och cola. Det är bara någon timme kvar till stängning för läskspecialisten Soda Nation och grundaren David Gray klistrar fast svenska innehållsförteckningar på nyinkomna flaskor.

”Hit kommer alla oavsett ålder och känner sig hemma. Det är som en egen, nördig värld som bara handlar om läsk”, säger David Gray inne på det minimala lagret bakom butiken.

Med drycker från så skilda håll som Italien och Tyskland till USA och Thailand har Soda Nation blivit Sveriges kanske mest omtalade läskbutik. Sedan starten för ungefär 1,5 år sedan har läskspecialisten öppnat ytterligare en butik på Södermalm i Stockholm, tagit in sex stycken timanställda och har under hösten haft en försäljning på runt 18.000 flaskor i månaden. David Gray plockar ner några av sina favoriter, däribland en klassisk, syrlig selleriläsk från New York och en svensk hjortronsoda som vi smakar på.

”Man måste nog ha en viss personlighet för att starta något sådant här. Jag kan sitta i timmar och läsa på om olika läsk och producenter. Men självklart har min bakgrund varit avgörande för att jag sitter här i dag. På min mors sida, som kommer från USA, har vi varit entreprenörer i generationer”, säger han.

Maten har alltid spelat en central roll hos familjen Gray, som är en av de stora skandinaviska importörerna av amerikanskt livsmedel. Hans föräldrar startade grossisten Gray’s American Stories på 90-talet och de märkte snart att utländska drycker var storsäljare.

”Just nu finns det en växande trend i bland annat USA med specialbutiker för dryck. Innan jag öppnade här i Sverige åkte jag runt i Los Angeles under några veckor för att hitta de bästa producenterna”, säger han.

Men det är inte lätt att bygga upp en kedja från grunden. David Gray arbetar varje dag från morgon till kväll och han berättar att det ständigt kommer upp nya utmaningar.

”Som i dag, när etikettmaskinen gick sönder. Nu måste vi fixa med flaskorna manuellt ett tag framöver. Men den största utmaningen är att expandera utan att få växtvärk. Vi är fortfarande i en process för att lägga alla stenar till grunden och det är klart att det tar både mycket tid och energi”, säger han.

Att David Gray satsar på söta sodor under en spirande hälsovåg är inget som oroar honom. I stället tror han att svenskarnas livsstil och trendkänslighet är anledningar till varför det har gått så bra för Soda Nation.

”I Sverige har vi flexibla arbetsscheman och då vill man kunna dricka något festligt tillsammans med andra utan att få några sidoeffekter dagen efter. Det handlar inte om att sluta dricka alkohol, utan snarare om att läsken nu får ta samma nördiga dimension som ölen har gjort under de senaste åren”, säger han.

Själv dricker David Grey en liten läskedryck varannan dag och den stora favoriten är root beer, läsken som smakar av roten sassafras, men som många förknippar med tuggummit Jenka. Medan vi står och tittar på de färggranna etiketterna berättar David Gray att nästa steg blir att börja tillverka en egen läsk i exklusiv upplaga. Planen är att de första flaskorna ska finnas i butik redan i början av nästa år.

”Vi har också flera samarbeten på gång med bland annat Coop och butikskedjan Hemmakväll. Men det stora steget som kommer härnäst blir att öppna en tredje butik. Jag är just nu i gång och letar lokal”, säger han.

Men han har också betydligt större ambitioner för Soda Nation.

”Planen är att det ska bli en franchise och att det ska vara lika lätt att öppna en Soda Nation som att bygga ihop en Ikea-möbel. Fördelen med det är att vi kan växa och nå högre volymer. Dessutom får vi potentiella konkurrenter på vår sida”, säger David Gray och fortsätter:

”I dag har vi blivit Sveriges läskcentrum, men målet är att bli det för hela Europa. Världens bästa läsk ska finnas hos oss”.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Innehåll från HSBAnnons

Framtidens boende – så här vill svenskarna bo

HSB Living Lab i Göteborg.
HSB Living Lab i Göteborg.

Det är billigare, det leder till mindre psykisk ohälsa och, inte minst, det kan minska byggnadens koldioxidutsläpp med hälften. Emma Sarin, projektledare på HSB Living Lab, förklarar varför delning av allt från symaskiner till duschar är så centralt i framtidens bostäder.

Följ med HSB Living Lab på resan mot framtidens boende 

– En av de stora frågor vi ser att unga funderar över när det gäller sitt första boende är hållbarhet, och det påverkar väldigt många delar av hur vi kommer att leva och bo framöver, säger Emma Sarin.

Framförallt påverkar det vad man ser som ”mitt” boende, ”ditt” boende, och ”vårt gemensamma” boende.

– Cirkularitet är starkt inpräntat i den unga generationen, och i det ingår att de inte strävar efter att äga allting själva utan kan tänka sig att dela saker med sina grannar, oavsett om det handlar om att vara med i en bilpool, att ha gemensamma bostadsytor eller verktygsdelning i fastigheten.

Koldioxidutsläppen kan halveras

För att vara med och möjliggöra den sortens boende testar HSB flera olika aspekter av delningsekonomin i HSB Living Lab, ett världsunikt levande laboratorium där människor bor samtidigt som forskare och innovatörer från akademi, näringsliv och andra instanser utvecklar olika aspekter av framtidens boende.

– Här har vi byggt in olika sätt att dela redan från början. Till exempel har vi två bostadsplan där de boende bor i så kallade coliving-kluster där man delar generöst tilltagna kök, vardagsrum och även duschar med sina grannar. Men även på entréplan finns fler ytor att utnyttja gemensamt under devisen bo litet lev stort.”

Och delandet minskar verkligen miljöpåverkan. I ett nyligen avslutat projekt kunde man konstatera att koldioxidutsläppen kan minska med närmare femtio procent per person om man bygger fastigheter där de boende delar kök och badrum med varandra, jämfört med om alla ska ha eget. 

– Samtidigt visar studier att delade boytor minskar ensamhet och psykisk ohälsa, plus att det är billigare. Därför tror vi att delande i olika former kommer vara en viktig del av framtidens boende. 

Flexibiliteten viktigast

Emma Sarin påpekar dock att exakt hur vi lever i framtiden är det ingen som kan veta eftersom behoven hela tiden förändras. Hon tar det senaste året som exempel, där vi har sett hur nya önskemål har uppstått som följd av pandemin. Där folk för bara några år sedan efterfrågade öppna planlösningar är det nu möjlighet till lugn och ro som är det viktigaste.

– Nu är det jätteviktigt att kunna stänga om sig, och helst ska flera familjemedlemmar kunna göra det samtidigt. Dessutom ser vi ett större tryck på lägenheter utanför stadskärnan än vad vi kunde ha anat före pandemin, så det enda vi kan vara säkra på är att saker kommer att förändras.

Med tanke på att hus ska hålla i hundra, helst tvåhundra år, är det just flexibiliteten som är det viktigaste, att husen går att förändra allt eftersom livet gör det. Det är också en av anledningarna till att HSB startade HSB Living Lab.

– När utvecklingstakten är så snabb kan vi inte sitta själva på vår kammare utan vi måste börja samarbeta över gränserna, med akademin, med startups eller med andra som har goda idéer. Det är då vi tillsammans kan generera den flexibilitet och de goda idéer som krävs för att skapa framtidens hållbara boende.

Följ med HSB Living Lab på resan mot framtidens boende 

 

Mer från HSB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med HSB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?