1515

Sveriges längsta utmaning: ”En unik upplevelse”

Hela 130 mil genom den svenska fjällkedjan, i ett enda sträck. Låter det lockande? 

”Varje år får vi fler och fler anmälningar”, säger Torkel Ideström som ligger bakom Fjällfararnas Vita och Gröna Band.

Annica och Torkel Ideström sjösatte Fjällfararnas Vita och Gröna Band 2009.
Annica och Torkel Ideström sjösatte Fjällfararnas Vita och Gröna Band 2009.Foto:Fredrik Schlyter

För snart 25 år sedan gav sig Torkel och Annica Ideström ut på en expedition runt Sveriges gränser. De startade vid Treriksröset, åkte skidor till Grövelsjön i norra Dalarna för att sedan cykla till Svinesundsbron i Bohuslän. Därifrån paddlade de kusten runt hela vägen upp till Haparanda där cyklarna väntade för en tur tillbaka till Treriksröset.

Att paddla längs hela Sverige kust är känt som HBB (Havspaddlarnas Blå Band). Den bedriften har utförts närmare 200 gånger sedan Jim Danielsson 1990 instiftade utmärkelsen.

Inspirerade av havspaddlarna fick paret Ideström idén till Fjällfararnas Vita och Gröna Band som de sjösatte 2009. Här gäller det att ta sig från Grövelsjön i norra Dalarna till Treriksröset i norr, eller starta i norr och sluta i Grövelsjön. Det handlar alltså om att avverka hela den svenska fjällkedjan, totalt 130 mil, i ett sträck. 

Sker detta på sommartid har man klarat det Gröna bandet, forceras fjällkedjan på skidor har man klarat det Vita bandet.

Till skillnad från till exempel Kungsleden eller pilgrimsvandringar som El Camino de Santiago i Spanien är bara start och mål bestämda. Exakt vilken rutt man tar upp till Treriksröset eller ned till Grövelsjön är det upp till den som ger sig ut att bestämma. 

”Det gör att varje tur blir en unik upplevelse”, säger Torkel Ideström.

Det gör också att längden varierar, där vissa vandrar knappt 120 mil betar andra av 150 mil.

Gröna eller Vita bandet är en prestation som hittills en ganska exklusiv skara klarat att genomföra. I skrivande stund har cirka 80 personer tilldelats det Vita bandet och 194 personer det Gröna bandet. Lina Hallebratt i Jämtland är ensam om att ha utfört bedriften mer än fem gånger, sex gånger på vintern och en gång till fots. 

”Det är ingen ‘piece of cake’”, som Torkel Ideström uttrycker det.

Samtidigt poängterar han att det inte krävs några supermänniskor för att genomföra bedriften, utan det är en blandning av elitmotionärer och ‘vanliga människor’ som gått i mål i Grövelsjön eller Treriksröset.

”Man ska helst ha kunskap och erfarenhet, men utöver det man vara målmedveten och ganska envis”, säger Torkel Ideström.

Yohanna och Rasmus Andersson och hunden Yip Yap vandrade i 62 dagar 2017.
Yohanna och Rasmus Andersson och hunden Yip Yap vandrade i 62 dagar 2017.Foto:Rasmus Andersson

Svenskar dominerar förstås bland de som korats med Gröna eller Vita bandet, men deltagarna har även kommit från övriga Norden men också Tyskland, Frankrike, Schweiz, Belgien, Tjeckien och USA.

Den äldste som hittills genomfört utmaningen var 73 år, den yngste 19 år. Det rekordet kan snart slås, i år har en 14-åring anmält sig.

Hur länge deltagarna varit ute varierar också, den snabbaste sprang sträckan på 22 dagar, den längsta vandringen varade i hela 90 dagar.

Torkel Ideström lyfter fram att en av av fördelarna med Gröna och Vita bandet är att det är en så lång sträcka, det innebär att landskap och natur skiftar mycket på vägen.

 ”Sarek är pampigt men hade det sett ut så hela vägen hade upplevelsen inte blivit lika stark”, säger han.

Belöningen är ett diplom, ett märke och sitt namn på väggen i ”Hall of fame” på Grövelsjöns fjällstation.

”Den väggen är rolig, den har många stått framför och fått inspiration till att genomföra sin expedition”, berättar Torkel Ideström.

Han och hustrun Annica Ideströms namn saknas på väggen. De gjorde sin tur 1997, och först tolv år senare sjösatte de Vita och Gröna bandet.

”Vi har ju åkt skidor genom fjällkedjan, men det inte var instiftat då”, säger Torkel Ideström.

Ska ni göra det?
”Ja, det blir nog det Vita bandet, jag tycker det Gröna verkar vara så jobbigt.” 

De kan snart beta av sträckan i etapper. I år lanseras en etappvariant av Bandet, där sträckan delas upp i bitar som man kan ta i den takt man själv känner för.

 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?