1515

Sveriges Byggindustrier: ”Hög byggtakt har drivit upp priserna”

Att anbudspriserna har ökat för allmännyttan är en konsekvens av en stekhet byggkonjunktur och beror inte på för låg konkurrens. Det menar Fredrik Isaksson, chefekonom på Sveriges Byggindustrier. 

Fredrik Isaksson, chefsekonom på Sveriges Byggindustrier.
Fredrik Isaksson, chefsekonom på Sveriges Byggindustrier.

En orsak till att anbudspriserna för allmännyttan har ökat är att marknaden saknar tillräckligt med konkurrens. Den slutsatsen drar Sveriges allmännyttiga bostadsföretag, Sabo, som har granskat de allmännyttiga bostadsföretagens upphandlingar. Men Fredrik Isaksson, chefsekonom på Sveriges Byggindustrier, håller inte med. 

”Jag tycker inte att konkurrensen är för låg. Sabo försöker på olika sätt att pressa priserna, delvis genom att locka in fler utländska aktörer som bygger bostäder. Men under analysperioden var det bara fem av de 45 utländska anbuden som lyckades vinna en upphandling i konkurrens och det tycker jag snarare visar på de svenska bostadsbolagens konkurrenskraft”, säger Fredrik Isaksson. 

I stället ser han de höjda anbudspriserna som en konsekvens av de senaste årens heta byggkonjunktur.  

”Bostadsbolagen har haft fullt upp i och med den höga byggtakten och det har i sin tur drivit upp priserna. Men nu ser vi att bostadsmarknaden svalnar och tittar man på utvecklingen för endast 2017 och 2018 viker anbudspriserna också nedåt”, säger Fredrik Isaksson. 

På byggbolaget NCC NCC B -0,32% Dagens utveckling framhåller Henrik Landelius, chef för företagets svenska byggverksamhet, vikten av att se över flera olika faktorer i byggprocessen för att kunna få ner de totala kostnaderna.   

”Jag har inte läst rapporten, men om vi som entreprenör involveras tidigt i processen så kan vi bidra med kostnadseffektiva lösningar. Att därtill kunna skapa förutsättningar för att bygga samma hustyp flera gånger leder till lägre byggkostnader än när unika hus byggs. Sabo och SKL tillämpar den typen av upphandlingar och vi välkomnar sådana lösningar även framåt”, säger Henrik Landelius.

 

 


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?