1515

Sveriges bästa ordförande sökes: ”Pandemin har ställt högre krav”

Pandemin har ställt många nya krav på bolagsstyrelserna, och det gäller inte minst ordföranden. Det handlar dels om att stötta en företagsledning som plötsligt verkar på en i stort förändrad marknad, dels att lotsa styrelsens arbete utan att träffas fysiskt.  

Detta är sannolikt något som de som föräras med årets Guldklubba lyckats bemästra. 

Ulrika Spåls vd för Styrelseakademien och ordförande Svante Forsberg.
Ulrika Spåls vd för Styrelseakademien och ordförande Svante Forsberg.Foto:Jesper Frisk

Processen för att nominera till utmärkelsen Guldklubban pågår för fullt. Senast den 15 juni ska förslagen vara inlämnade för de två klasserna, ordförande för noterade bolag respektive onoterade bolag. 

Och under pandemin har många bolag, noterade liksom onoterade, tvingats vidta mycket omfattande åtgärder.

”Coronapandemin har ställt högre krav på styrelser. Antalet möten har ökat då frågorna på styrelsens bord handlar både om att stötta organisationen och att fatta snabba beslut”, säger Ulrika Spåls vd för Styrelseakademien.

Och under denna omvälvande tid har dessutom flera andra förändringar kommit upp på agendan. EU-kommissionens planer på att införa ett regelverk som får konsekvenser för ägarnas möjligheter att bestämma om bolagets syfte och välja styrelseledamöter har mött hård kritik från näringslivet, vilket Di rapporterat om. 

Den nya taxonomin om hållbart företagande är också ett huvudbry för många branscher och styrelser. Den sätter inte minst fingret på vikten av styrelserna är på tårna i den stora strukturomvandling som pågår bland annat när det gäller energiomställningen. 

”Ett gott och tydligt ledarskap i styrelserummet har aldrig varit viktigare än i dag. Den dagen man börjar bli passiv ska man sluta med styrelsearbete. Det gäller att hela tiden tänka nytt men också våga ifrågasätta gamla sanningar. Att vara ordförande är en komplex roll”, säger Svante Forsberg, ordförande i Styrelseakademin.

Han påpekar att det tidigare varit politiken som har angett inriktningar och spelregler för näringslivets och samhällets utveckling. I dag är det snarare näringslivet som driver på en sådan viktig samhällsfråga som klimatomställningen, anser han. 

”En ordförandes kanske viktigaste uppgift är att få organisationen att dra åt samma håll. Lyckas man med det ökar genomförandekraften enormt mycket. Här är det viktigt med personer som kan coacha, utmana och trycka på, och samtidigt hjälpa till att bygga en bra kultur i bolaget”, säger Ulrika Spåls.

Vem som helst kan nominera kandidater till Guldklubban: styrelseledamöter, vd, ägare och andra intressenter. 

Utmärkelsen delas ut den 1 december.

 

 

 


Innehåll från FujitsuAnnons

Så ser den framtida intelligenta arbetsplatsen ut

Det pågår ett skifte i hur vi ser på kontorsarbetsplatser och de flesta är överens om är att utvecklingen påskyndats dramatiskt av pandemin. En arbetsgivare behöver säkerställa att en arbetsmiljö uppmuntrar frihet, flexibilitet och mobilitet. Det japanska företaget Fujitsu är idag en ledande expert inom IT för arbetsplatser för både privat och offentlig sektor.

– Vi har en gigantisk kundbas och har därför lärt oss varje kundkategoris behov. Med vår bredd i portföljen ser vi till att allt bara fungerar. Få aktörer har kommit så nära slutanvändaren i kombination med att ha kvar den globala styrkan. I Sverige är det ofta antingen eller, men här är vi unika, säger Viktoria Granqvist, Head of Delivery för Fujitsu IT-tjänster.  

Organisationers behov förändras på grund av pandemin

Även om det i Sverige tidigare funnits en viss typ av distansarbete går det inte att komma ifrån att företag tvingats tänka om drastiskt i samband med pandemin. När flera nödgats att arbeta från hemmet har det varit avgörande att kunna göra det på ett effektivt sätt. Rätt digitala verktyg är en nyckel för att kunna hantera de förändringar som distansarbete kräver.

Fujitsu är enligt analysföretaget Gartner en av ledarna inom arbetsplatstjänster och arbetar globalt med allt från stora detaljhandels-kunder och banker till tillverkningsföretag och erbjuder en verklighet där medarbetarna kan jobba var, när och hur de vill.    

– Vi jobbar med alla slags IT-tjänster och med våra verktyg klarar företag att jobba från vilket ställe som helst. Vi kliver in där det finns behov, allt ifrån att se till att datorn har den senaste säkerhetsuppdateringen till att säkerhetsställa att informationen är skyddad och att hårdvaran eller mobiltelefonen är kompatibel med de program som används. Vår målbild är att allting alltid ska fungera utan några problem, berättar Viktoria Granqvist.

Framtidens arbetsplats kräver effektivt flöde av information

Tillsammans med IDC har Fujitsu gjort en undersökning om hur den framtida intelligenta arbetsplatsen kommer att se ut i Sverige. Resultatet visar att det är avgörande med rätt värderingar men också att få informationen att flöda på ett effektivt sätt.

– Unga som kommer in i arbetslivet idag har alltid använt sig av appar. De förväntar sig att det ska vara lika lätt kunna kommunicera på arbetsplatsen som med kompisarna och för detta krävs nya IT-verktyg. I undersökningen ser vi att många nordiska företag lyfter just behovet av digitalisering och kontinuerligt lärande för att använda nya verktyg.   

– Tidigare har kontoret varit den stora identiteten, idag krävs det mer av företagskulturen. Man behöver gå bort ifrån de materiella symbolerna och lägga fokus på det immateriella och bli mer värdebaserad. Det kräver förändrat ledarskap och nya sätt att mäta medarbetarnöjdhet. En jämlik organisation behövs där alla medarbetare bidrar till företagets värde på ett tydligt sätt, avslutar Viktoria Granqvist.

Mer information om Fujitsu

Fujitsu är ett av Sveriges bredaste IT-tjänsteföretag med 650 medarbetare i Sverige som hjälper företag och organisationer att utveckla sin verksamhet med IT och digitalisering. Fujitsu är det enda globala, japanska IT-företaget, med 129 000 medarbetare i 100 länder. Kombinationen av global styrka och lokal närvaro gör att Fujitsu kan följa svenska kunder ut i världen.  

Mer information om Fujitsu och Work Life Shift

 

Mer från Fujitsu

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fujitsu och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?