Annons

Sverige vill ingå i franskt försvarssamarbete

Sverige öppnar för att gå med i ännu ett försvars- och säkerhetspolitiskt samarbete – den här gången i den franske presidenten Emmanuel Macrons klubb.

Att ansluta sig till det Parisledda initiativet stärker svensk säkerhet genom att Sverige finns med i fler internationella nätverk, konstaterar försvarsminister Peter Hultqvist (S) för SR Ekot.

Foto:Joey Abrait

Bara några få länder får vara med i försvarssamarbetet European Intervention Initiative, som startades av Frankrikes president Emmanuel Macron förra sommaren.

Nu vill Sverige gå med i klubben, och försvarsminister Peter Hultqvist har tagit kontakt med Frankrike, rapporterar Ekot.

Syftet med European Intervention Initiative är att ta eget ansvar för europeisk säkerhet, till exempel vid en kris som terrorism och oroligheter vid EU:s gränser.

”Vi ser det här som en plattform för säkerhetspolitisk dialog och möjligt samarbete när det gäller krissituationer”, säger Hultqvist till Ekot.

Peter Hultqvist säger även till TT att ”det innebär möjlighet till säkerhetspolitisk dialog. Det innebär också att man tillsammans med andra kan skapa en plattform för att hantera krissituationer. På det sättet får man en nära relation och är förberedd att göra saker tillsammans om det är nödvändigt.”

Samarbetet innehåller inga förhandsförpliktelser om deltagande i den ena eller andra aktiviteten, utan sådant tar man ställning till när man har det konkreta förslaget enligt Hultqvist.

Försvarsministern ser gemensamma militära övningar framför sig – och en ökad möjlighet för Sverige att få hjälp i en krissituation.

”Man förbättrar och skapar möjligheter för detta. Sedan beror det på hur olika scenarier ser ut”, säger Peter Hultqvist.

Sedan tidigare är tio länder med, däribland Tyskland, Storbritannien och grannländerna Danmark och Finland. Försvarsministern hoppas på ett besked om ett svenskt medlemskap i september.

Flera försvarspolitiska samarbeten finns redan inom EU. Sverige är sedan tidigare med i en liknande grupp ledd av Storbritannien, med har nära band till försvarsalliansen Nato.

Att Sverige vill ingå i det franska initiativet är en väntad utveckling, enligt Björn Fägersten, seniorforskare och chef för Utrikespolitiska institutets Europaprogram.

”Syftet är att ett antal länder som har intresse av att agera utanför sitt territorium i olika former av insatser får lära sig att förbereda sig strategiskt för det”, säger han.

”Det blir en möjlighet för Sverige, som inte är med i Nato, att vara med bland Europas stora länder, inte minst när Storbritannien lämnar EU.”

Försvarsministern är inte orolig för att EU:s samarbete försvagas av att medlemsländerna är engagerade i flera andra plattformar.

”Det tror jag inte. EU har väldigt tydligt klargjort att man inte ska vara en organisation som exempelvis överlappar de uppgifter Nato har, utan man ska komplettera varandra. Det är olika profil på samarbetena”, säger Hultqvist. 

Försvarets budget är redan ansträngd – hur kommer detta påverka?

”Det är alldeles för tidigt att säga. Men det är ju så att man tar ställning till projekt för projekt. Samtidigt är det en organisation i utveckling, så jag ser inte för mig några stora kostnader inledningsvis.”

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera