Sverige världsbäst på eko i offentlig sektor

Trenden fortsätter och Sverige är nu bäst i världen på att köpa ekologiskt inom den offentliga sektorn, visar en ny rapport.87 procent av maten vi serverar är ekologisk, säger Johan Bredward, kock på den kommunala förskolan Röda Stråket i Göteborg.

2017 blev ännu ett rekordår för försäljningen av ekologiska livsmedel. Värdet ökade till sammanlagt 27,9 miljarder. Det är en ökning med 9,8 procent.

"Hälsotrenden är en av de starkast pådrivande krafterna, men det personliga "varumärket" och hur man vill uppfattas är också en viktig del" säger Cecilia Ryegård, chefsanalytiker på Ekoweb.

För tionde året i rad sammanställer den oberoende marknadsbevakaren Ekoweb en rapport om Sveriges ekoförsäljning. Sett i backspegeln så har värdet på ekomarknaden mer än fyrdubblats under dessa tio år. Enligt Cecilia Ryegård beror det främst på konsumenternas efterfrågan.

När den yngre generationen nu börjar skaffa egna hushåll kommer försäljningen öka ytterligare. Unga har ju blivit matade med kravbananer sedan födseln, och är betydligt mer medvetna än deras föregångare.

Tydligast syns dock trenden i Sveriges offentliga sektor som, enligt Ekowebs rapport, nu blivit bäst i världen på att välja ekologiskt. 37 procent av inköpen är ekologiska, en relativt hög siffra jämfört med till exempel Finlands 6 procent eller Norges 1,5 procent.

"Inom kommuner och landsting har man jobbat väldigt aktivt och satt mål för hur mycket som ska köpas in. Det har visat sig göra en stor skillnad", säger Cecilia Ryegård.

Johan Bredward arbetar som kock på den kommunala förskolan Röda Stråket i Göteborg. Han ser också en tydlig förändring kring ekotänket.

Göteborgs Stad har som mål att 50 procent av råvarorna ska vara ekologiska. Det klarar ju min förskola med råge, som har närmare 90 procent. När jag började på förskolan för tre år sedan var det inte alls lika noga, säger Johan Bredward.

TT: Vad är anledningen till att ni serverar så mycket ekologiskt?

Det är för barnens hälsa. Vi har faktiskt märkt att de har ett större intresse för mat i dag, de är positiva och vill lära sig hur det går till från jord till bord.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?