1515
Annons

Sverige tvärbromsar efter coronautbrottet – här är senaste nytt

Inga resor, glest med folk på städernas gator och en börs i mer eller mindre fritt fall.

Den senaste tidens virusbekämpning av coronaviruset har fått Sverige att tvärbromsa.

Information resenärer möts av vid Stockholms centralstation.
Information resenärer möts av vid Stockholms centralstation.Foto:Fredrik Sandberg/TT

•Smittan. Drygt 900 personer i Sverige har konstaterats smittade. Två personer har hittills avlidit, båda äldre personer med underliggande sjukdomar.

•Vården. Vården varnar för brist på vissa varor, som handsprit och skyddsutrustning. Socialstyrelsen har tillfälligt gått in för att sköta upphandlingen nationellt. Flera sjukhus och äldreboenden säger nej till besök för att undvika att smittan sprids till äldre, som är i riskgruppen.

•Ekonomin. Pandemin har fått ekonomin att tvärnita och den svenska börsen har svängt kraftigt de senaste två veckorna. För att undvika en djup recession gick Riksbanken ut i veckan med ett krispaket på 500 miljarder kronor i lån till drabbade företag. Flera andra länder har lanserat liknande stödprogram efter coronaviruset utbrott. Syftet är att förhindra att krisen förvärras. Regeringen har antytt att ytterligare insatser kommer.

•Resandet. Utrikesdepartementet avråder från ”icke nödvändiga resor” till andra länder. Avrådan gäller en månad, till den 14 april och handlar om besöks- och turistresor. Vissa resor kan ändå göras, som till exempel samhällsviktiga arbetsresor. Flera researrangörer ställer helt in sina resor från och med nu, bland annat Apollo, Tui och Ving.

•Företagen. Flygbranschen har drabbats hårt av coronaviruset eftersom få kan eller vill flyga efter utbrottet. Även hotell- och turistbranschen har drabbats hårt och personal har varslats om uppsägning. Landets småföretag, som frisörer, taxiförare, restauranger och småbutiker drabbas också hårt när många väljer att stanna hemma. Krav på ekonomiska insatser från regeringen har förts fram.

•Sport. Nästan samtliga större sporthändelser har ställt in. Svenska cupen i fotboll har skjutits upp, slutspelet i hockey har skjutits upp och flera kvalmatcher har ställts in. De få matcher som ändå spelas, spelas med tomma läktare efter beslut om att tillåtta sammankomster med max 500 deltagare.

•Kultur och nöje. Stora konserter och teaterföreställningar ställs in. Även pågående filminspelningar har avbrutits eller skjutits upp. Många frilansare riskerar att helt bli av med sin försörjning. Även kulturvärlden har vädjat till regeringen om hjälp.


Fraktkrisen tar ny fart – slår hårt mot många företag

Problemen i det globala logistiksystemet som slår hårt mot många företag är långt ifrån över. Den varningen utfärdar Elvir Dzanic, VD på Göteborgs hamn. Han gläds däremot att hamnen, som är Sveriges viktigaste transportnav, går starkt.

Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn
Elvir Dzanic, VD på Göteborgs HamnFoto:Press / TT

”Den kris i den internationella varu- och logistikförsörjningen som startade i samband med pandemin ser tyvärr inte ut att lätta. Tvärtom har nya hårda nedstängningar på grund av covidutbrott i Kina lett till att problemen tagit förnyad fart. Och det får nu utan tvekan globala följdeffekter”, säger Elvir Dzanic.

Som vd för Göteborgs hamn har han en god inblick i läget för de globala transporterna, som är så viktiga för bland annat den utrikeshandelsberoende svenska ekonomin och många svenska företag.

”Störningar. förseningar, fördyringar och andra problem i varuförsörjningen är tyvärr det nya normala. Och min bedömning är att företagen måste ställa in sig på att den här väldigt besvärliga situationen kommer att fortsätta, sannolikt åtminstone hela det här året”, säger Elvir Dzanic. 

Men i Göteborgs hamn fortsätter utvecklingen att se desto ljusare ut. Det visar en ny sammanställning för det första kvartalet 2022. På containersidan ökade volymerna i Göteborgs hamn för sjätte kvartalet i följd. 212 000 containrar (s k TEU) hanterades under det första kvartalet 2022 vilket innebär en ökning med fyra procent. Det är också den högsta totalsiffran för perioden januari-mars sedan 2014.

”Det är helt fantastiskt. Det återspeglar dels svensk tillväxt. Men i stor utsträckning beror ökningarna också på att Göteborgs hamn tar marknadsandelar, både från andra hamnar i Sverige och Europa”, säger Elvir Dzanic.

Hur kommer det sig?

”Det är ett resultat av många åtgärder som gjort att vi återvunnit förtroendet som var naggat efter bland annat tidigare konflikter”, säger Elvir Dzanic.

”Att vi haft ledig kapacitet och en välfungerande hamn av dock av central betydelse. Det är oerhört attraktivt för rederier och varuägare i ett läge där containerfartyg i många hamnar i Europa och USA tvingas vänta i många dagar på grund av köer och trängsel.”

Ett tecken på den stärkta konkurrenskraften är att Göteborgs hamn nyligen fick en ny direktlinje för containertransporter till USA. 

”Den har fått en mycket stark start. Bland annat ser vi att fordonsindustrin använder den för att flytta över inköp av viktiga komponenter från Kina till USA”, säger Elvir Dzanic.  

Volymerna ökade även inom roro och energi. På passagerarsidan inom färjesegmentet syns en tydlig positiv effekt av lättade reserestriktioner. 185 000 passagerare innebär en ökning med 177 procent under första kvartalet. Det var ändå inte nära ett normalläge, enligt Göteborgs hamn. Till skillnad från alla andra kategorier minskade transporterna av nya bilar i hamnen. Totalt hanterades 67 000 bilar under årets första kvartal, vilket var 7 procent färre jämfört med samma kvartal i fjol.

”Det hänger samman med den minskade produktionen av nya bilar vi sett på grund av komponentbristen. I ett historiskt perspektiv är det ändå en mycket bra volym”, säger Elvir Dzanic. 

Kriget i Ukraina uppges inte haft inneburit någon negativ påverkan på volymerna.

”Det hänger samman med att den ryska handeln via Göteborgs hamn även historiskt sett varit mycket liten. Under 2021 utgjorde det rysslandsorienterade godset mindre än 0,5 procent av hamnens hanterade godsmängd”, säger Elvir Dzanic. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?