1515
Annons

Sverige tar strid mot jättarnas förslag om EU-fond

Sverige, Österrike, Danmark och Nederländerna har lanserat ett motförslag till den återhämtningsfond som Tyskland och Frankrike föreslagit att EU ska skapa i spåren av coronapandemin. 

”The frugal four” (den sparsamma fyran), som länderna ibland kallas, föredrar att de enskilda länderna ska låna pengar.

Sverige tar strid med de europeiska tungviktarna Tyskland och Frankrike, med förbundskansler Angela Merkel och president Emmanuel Macron i spetsen.
Sverige tar strid med de europeiska tungviktarna Tyskland och Frankrike, med förbundskansler Angela Merkel och president Emmanuel Macron i spetsen.Foto:TT/AP

De europeiska tungviktarna Tyskland och Frankrike, med förbundskansler Angela Merkel och president Emmanuel Macron i spetsen, har föreslagit en återhämtningsfond på 500 miljarder euro. Fonden ska enligt förslaget finansieras med upplåning via EU-budgeten och återbetalas senare av EU-länderna. Tanken är att i huvudsak fördela bidrag och inte lån.

Men nu stöter de på motstånd. Den sparsamma kvartetten där alltså Sverige ingår motsätter sig att EU-länderna gemensamt ska dra på sig skulder, direkta bidrag och en ökad EU-budget.

”Vi är överens om att en akut återhämtningsfond kan ge en nödvändig skjuts till den europeiska ekonomin”, skriver statsminister Stefan Löfven (S) till TT om förslaget.

”Fonden bör vara ett tillfälligt, tidsbegränsat instrument som ger lån till de som har behov av det och med tydliga villkor som ska uppfyllas för att få ta del av lånen”, fortsätter han.

De vill istället erbjuda förmånliga lån via EU:s långtidsbudget till de länder som drabbats hårdast av krisen genom att ”omprioritera”. Lånen ska gå till de länder och sektorer som är i störst behov av pengarna och riktas mot forskning, innovation, hälsa och klimatmålen.

”Det vi emellertid inte kan gå med på är några instrument eller åtgärder som leder till en gemensam skuldbörda eller betydande ökningar i EU:s budget”, skriver de fyra länderna i ett uttalande enligt Bloomberg.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har tidigare föreslagit en återhämtningsfond på över 1.000 miljarder euro och konstaterat att det tysk-franska förslaget går i samma riktning som förslaget kommissionen arbetar med och som ska presenteras den 27 maj.

”Det (förslaget, Di:s anm.) kommer också ta hänsyn till synpunkter från alla medlemsstater och Europaparlamentet”, sade hon i samband med att det tysk-franska förslaget presenterades.

”Sverige driver tillsammans med Danmark, Nederländerna och Österrike att vi ska ha ordning och reda i de europeiska finanserna och att storleken på EU:s budget ska hållas nere”, kommenterar Stefan Löfven till TT.

Ledarna för EU:s medlemsstater är alltså överens om att det behövs ekonomiskt stöd för återhämtningen, men åsikterna kring hur det ska utformas går isär. EU-kommissionens förslag måste godkännas av samtliga medlemsländer samt parlament.

Brödernas kajak-automater växer i Europa

SOLNA. Allt flöt på i maklig takt i 20 års tid. Tills idén kom som förvandlade kajaktillverkaren Point 65 från ett produktbolag till techbolag. Bröderna Richard och Tomas Öhmans Kayakomater sprids nu över både Sverige och Europa.

”Detta kan bli hur stort som helst”, säger Richard Öhman.

Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.
Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Bröderna Öhman trodde det var slutet för kajakföretagandet när pandemin slog till. Men i själva verket var det då det tog fart på allvar, tack vare ett nytt koncept med obemannad kajakuthyrning.

Fram till dess hade Point 65 främst varit ett produktbolag som tillverkade kajaker, med uthyrning via nätet och bemannade stationer som en mindre sidosyssla i bolaget.

När Point 65 startade 1997 hade varken Richard eller Tomas Öhman ens suttit i en kajak förut. Slumpen gjorde att de halkade in på kajaktillverkning. Men det fanns något i deras gemensamma historia som anknöt till det nya.

”Tomas och jag byggde mycket egna båtar och vindsurfingbrädor tillsammans som barn. Vi var intresserade av vattensport och sjöliv, och inte minst av själva tillverkningen”, säger Richard Öhman.

Det nya företaget blev ingen framgång i början.

”Vi började fundera över varför det då såldes så få kajaker i Sverige. Jo, för att de är så otroligt svåra att transportera. Så vi tog fram en kajak som man kunde ta isär”, säger Tomas Öhman.

Nu träffade de rätt, och har sedan dess lanserat modell efter modell av modulära kajaker. Dessa var också enklare att frakta och lagerhålla och blev snart populära hos återförsäljare och e-handlare både i Sverige och runt om i världen.

Åren rullade på och omsättningen låg i många år ganska stadigt runt 25-30 miljoner kronor, med fem anställda. När obemannade uthyrningar via en app började dyka upp i andra branscher väcktes idén om att göra detsamma med kajakerna.

”Men det är dyrt och komplicerat att bygga en sådan app, så idén låg mest och puttrade i några år”, säger Richard Öhman.

När pandemin slog till 2020 trodde Point 65 på total nedgång och stängde ner så mycket de kunde.

”Men i stället blev det tvärtom, det blev jätteefterfrågan på våra produkter och bolaget gick kanonbra. Då bestämde vi oss för att investera de här pengarna direkt och köra på vår idé”, säger Richard Öhman.

”Vi hade redan så många olika ingredienser i bolaget som blev helt rätt tillsammans: vi hade kunskapen om att boka kajaker på nätet, och hur folk beter sig när de ska boka. Vi hade produkterna, kunskapen om dem och det tekniska kunnandet.”

Kayakomat föddes, och förra sommaren gjordes ett test med 15 stationer. Det föll så väl ut att bröderna Öhman bestämde sig för att omvandla bolaget från produktbolag till techbolag och skala upp snabbt med många fler Kayakomater.

Foto:Djuce

På mindre än ett år rekryterades 17 personer, och 2022 beräknas omsättningen bli närmare 60 miljoner kronor.

”Förändringen i inriktning har inneburit att vi har kunnat knyta till oss människor av en helt annan kaliber, med kvalificerad erfarenhet. De tror så mycket på idén och tycker att det är roligt att vara med på den här resan”, säger Tomas Öhman.

”Dessutom tycker personalen att det är kul att få jobba med friluftsliv och hållbart tänk. Det har visat sig vara starka värden när de har valt att byta arbetsplats och ansluta till oss – kombinationen av tech/innovationsbolag och friluftsliv.”

Från kontoret vid Karlbergskanalens strand i Solna bistår man i sommar runt 100 Kayakomater runt om i Sverige med support, marknadsföring bland annat.

”Att vi har lyckats så bra med rekryteringen har blivit den viktigaste pusselbiten till att vi har kunnat satsa så stort inför den här sommaren. De som jobbar här är genier allihop!”

En Kayakomat är en obemannad hyrstation för kajaker och SUP-brädor som drivs av franchisetagare. Intäkten för Point 65 är den abonnemangsavgift franchisetagaren betalar månadsvis. Där ingår bland annat support och marknadsföring.

”De allra flesta franchisetagarna hyr kajakerna av oss”, säger Richard Öhman.

Att de kunde skala upp från förra sommarens 15 Kayakomater till 100 i år beror mycket på den egna tillverkningen som fortfarande ligger kvar i bolaget.

”Vi har tagit fram sex helt nya SUP- och kajakmodeller bara för Kayakomat. Vi fortsätter också med nya modeller till våra importörer som sedan säljer vidare till våra återförsäljare”, säger Tomas Öhman som är ansvarig för produktutvecklingen.

”Vi har kunnat förse alla stationer med kajaker utan problem, både i Sverige och de fem andra länder där vi redan är igång i.”

En rad av importörerna av Point 65:s kajaker – som finns i 55 länder - kommer att spela en viktig roll i bolagets planerade utveckling och tillväxt.

”Via deras engagemang och lokalkännedom har vi en bra väg in på marknaden, och de stöttar även genom att beställa kajaker och SUP-brädor för uthyrning, de lagerhåller och blir i vissa fall även de som driver uthyrningarna”, säger Richard Öhman.

”Även om jag räknar riktigt lågt så är jag säker på att vi kommer att ha 500 Kayakomater runtom i världen om fem år. Det blir en tredubbling av vår omsättning på den tiden. Det hade vi aldrig kunnat drömma om med vår gamla verksamhet.”

Foto:Djuce

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera