Under 2022 blev antalet publika laddstationer fler än antalet bensinstationer i Sverige och den sista januari 2023 fanns 727 snabbladdningsstationer. Men antalet elbilar har blivit fler i högre takt än utbyggnaden av laddmöjligheter, vilket gör att bara 52 av 290 kommuner når EU-målet på en laddpunkt per tio laddbara bilar.
Det visar rapporten ”Laddning på väg 2023” från Gröna Mobilister, som hämtat siffror från Power Circles statistiktjänst ELIS.
I rapporten skriver man dock att de vita fläckarna på snabbladdningskartan blir färre. I 90 procent av landets utpräglade landsbygdskommuner fanns det till exempel snabbladdning att tillgå i januari 2023, vilket kan jämföras med 55 procent i december 2021.
Flest laddpunkter per capita finns i kommuner med mycket turism. Strömstad, dit många norska elbilister tar sig, ligger i topp med Malung-Sälen och Åre på andra och tredje plats. Pendlingskommuner har däremot generellt sett få laddpunkter per capita.
När det gäller län ligger Jämtland i topp med Gotland och Dalarna på andra och tredje plats, räknat på laddpunkter per laddbart fordon. Stockholms län ligger i botten.
Här finns en interaktiv karta över laddpunkter per laddbart fordon.