1515

Sverige har fått tre nya dollarmiljardärer

Fjolårets börsnedgång i Kina, den största på många år, gjorde att 213 kinesiska dollarmiljardärer backade till miljonärer.

Samtidigt ökade antalet svenska dollarmiljardärer med tre, till totalt 23 stycken, enligt analysfirman Hurun. En av dem är en känd it-entreprenör.

Foto:Aleksey Mnogosmyslov
Foto:HENRIK MONTGOMERY / TT

2018 var inget bra år för världens rikaste. Enligt Singaporebaserade analysfirman Hurun, som varje år publicerar en lista över världens dollarmiljardärer, raderades under fjolåret totalt 1 biljon dollar, motsvarande cirka 10.000 miljarder kronor, i förmögenheter på deras lista och ett rekordstort antal personer - 430 - inte längre kan titulera sig miljardärer. I 40 fall beror det på att personen dött.

Men vi fick samtidigt 201 nya miljardärer, vilket innebär att det enligt Huruns uppdaterade lista finns 2.470 miljardärer i världen, 224 färre än i fjol.

Sett till nettoförändringen är Kina det land där antalet miljardärer minskade mest i fjol, från 819 till 658 stycken. I Huruns rapport förklaras det med att aktiemarknaden föll 23 procent samtidigt som den kinesiska valutan tappade 6 procent.

Men trots minskningen är Kina fortfarande det land med flest miljardärer, före USA där antalet miljardärer ökade med 13 till 584 stycken.

För Sveriges del ökade antalet dollarmiljardärer med tre, till 23 stycken. Det innebär att Sverige hamnar på 22:a plats på listan över länder med flest dollarmiljardärer, före exempelvis Saudiarabien och Monaco. Av Huruns rapport framgår att en av de nya svenska dollarmiljardärerna är it-entreprenören Martin Lorentzon som var med och grundade Spotify som börsnoterades i fjol. 

Enligt Huruns sammanställning är Jeff Bezos, grundare till Amazon, världens överlägset rikaste person med en förmögenhet på 147 miljarder dollar, motsvarande cirka 1.360 miljarder svenska kronor.  På andra plats kommer Microsoftgrundaren Bill Gates och på tredje plats den legendariska investeraren Warren Buffet.

 

 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?