Annons

Svenskt Näringsliv: Vi förhandlar inte via regeringen

Det politiska motståndet mot regeringen vässar sina knivar. Arbetsmarknadsministern kallar samtidigt arbetsmarknadens parter till nya samtal – men Svenskt Näringsliv (SN) luftar ovilja att förhandla via regeringen.

Mattias Dahl, vice vd på Svenskt Näringsliv.
Mattias Dahl, vice vd på Svenskt Näringsliv.Foto:Jessica Gow/TT

De så kallade las-förhandlingarna mellan arbetsmarknadens parter kraschade på fredagen när LO:s styrelse enhälligt sade nej.

Däremot sade arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv (SN) och de privatanställda tjänstemännens fackliga organisation PTK ja till en uppgörelse.

Nu är frågorna om vägen framåt många, men de exakta svaren är få.

Klart är att förhandlingarna – som bland annat berör anställningsskydd, turordningsregler och kompetensutveckling – föregås av ett lagförslag från en utredning, som i sin tur grundas på januariavtalet mellan regeringen och Centerpartiet (C) och Liberalerna (L) – som båda tryckt på för förändringarna.

Nu formeras det politiska motståndet på båda sidor av regeringen. C underströk i fredags att partiet är redo att gå till extraval i frågan.

Samtidigt återupplivade Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt sitt hot om en misstroendeförklaring – vilken troligen skulle få en majoritet i riksdagen – om statsminister Stefan Löfven (S) ”slår sönder den svenska anställningstryggheten”.

Mycket hänger alltså i luften. Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) sade på fredagskvällen att hon bjuder in arbetsmarknadens parter till nya samtal i nästa vecka. 

Frågan är då vad dessa samtal ska kunna ge. I en skriftlig kommentar till TT säger Mattias Dahl, vice vd på Svenskt Näringsliv:

”Vi pratar gärna med arbetsmarknadsministern varje dag om nödvändiga reformer. Däremot förhandlar vi inte med våra fackliga motparter genom regeringen eller andra ombud. När det gäller las-förhandlingarna så har vi och PTK sagt ja till den gemensamt framförhandlade uppgörelsen. Det är LO som sagt nej. Vill regeringen att parterna ska enas bör samtalet ske med LO. Vi andra är redo att skriva på.”

Statsvetarprofessor Tommy Möller säger till TT på lördagen att ”mycket talar för att det rycker närmare en regeringskris”.

TT har även sökt LO i frågan om dess syn på Nordmarks invit om samtal.

 


Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?