Annons

Svenskt Näringsliv: ”Vi behöver få igång en massiv testning”

Svenskt Näringsliv lägger nu allt krut på att ta fram tre stora reformpaket som ska ta Sverige ur krisen och gasa på ekonomin igen när den akuta fasen av coronapandemin är över.
”Det är oerhört viktigt att vi gör allt vi kan för att återstarta viljan att anställa”, säger Jan-Olof Jacke, vd Svenskt Näringsliv.

Jan-Olof Jacke, vd Svenskt Näringsliv.
Jan-Olof Jacke, vd Svenskt Näringsliv.Foto:Petronelle Halvorsen, Petronelle Halvorsen, Petronelle Halvorsen

Hur mycket satsar ni på detta?
”Jag kan inte säga i pengar, men det är förmodligen den största kraftsamlig vi gjort i Svenskt Näringslivs 20-åriga historia”, säger Jan-Olof Jacke, vd för Svenskt Näringsliv, och pekar på att samtliga medlemsorganisationer är involverade i projektet. 

Första åtgärdspaketet kommer om ett par veckor i mitten av juni. Enligt Svenskt Näringsliv handlar det om stimulanser som fortsätter hålla företagen under armarna och som får hjulen att rulla hjulen genom krisen. 

”Parallellt måste vi börja planera för hur det ska bli när vi är på väg ut ur den här situationen. Börjar vi inte i tid blir återstarten försenad”, säger Jan-Olof Jacke. 

Under hösten presenteras långsiktiga reformer på en rad områden, fortsätter han. 

”Vi närmar oss med otäck fart en halv miljon registrerade i arbetslöshet och har ungefär en halv miljon människor i korttidsarbete just nu. Det är oerhört viktigt att vi gör allt vi kan för att återstarta viljan att anställa.”

Blir det en översyn av skattesystemet?
”Det vi koncentrerar förslagen runt är att återstarta viljan att investera, ta risk och förmågan att anställa så att vi inte får en permanent massarbetslöshet.”

Sista reformpaketet kommer i november, speglar det er prognos för när Sverige kan återstarta på bred front?
”Det speglar de antaganden vi gör just nu. Sedan måste man vara realistisk och säga att ingen av oss kan säga om det blir en andra våg i Sverige.”

Finns det farhågor att återstarten inte blir så kraftfull som ni önskar?
”Det är klart. Mycket av vår återstart handlar om hur återstarten går i andra länder. Allt kan vi inte påverka själva – därför blir det ännu viktigare att vi gör det absolut bästa av det vi kan kontrollera, som att påverka hur handeln fungerar i EU.”

Kan bilden av Sverige och den svenska coronastrategin ligga oss i fatet?
”Det finns naturligtvis en risk för det i det korta perspektivet, men ingen vet ju vem som har valt rätt strategi över tid. I det långa perspektivet är det vad vi kan leverera och få fram i nya innovationer som blir avgörande”, säger han och tillägger: 

”Samtidigt är det klart att vi måste göra allt vi kan här och nu för att sätta rätt bild av Sverige. Vi behöver få igång en massiv testning så att vi kan få tillbaka folk i arbete så fort som möjligt.”

 


Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?