1515
Annons

Svenskt Näringsliv: ”Vi behöver få igång en massiv testning”

Svenskt Näringsliv lägger nu allt krut på att ta fram tre stora reformpaket som ska ta Sverige ur krisen och gasa på ekonomin igen när den akuta fasen av coronapandemin är över.
”Det är oerhört viktigt att vi gör allt vi kan för att återstarta viljan att anställa”, säger Jan-Olof Jacke, vd Svenskt Näringsliv.

Jan-Olof Jacke, vd Svenskt Näringsliv.
Jan-Olof Jacke, vd Svenskt Näringsliv.Foto:Petronelle Halvorsen, Petronelle Halvorsen, Petronelle Halvorsen

Hur mycket satsar ni på detta?
”Jag kan inte säga i pengar, men det är förmodligen den största kraftsamlig vi gjort i Svenskt Näringslivs 20-åriga historia”, säger Jan-Olof Jacke, vd för Svenskt Näringsliv, och pekar på att samtliga medlemsorganisationer är involverade i projektet. 

Första åtgärdspaketet kommer om ett par veckor i mitten av juni. Enligt Svenskt Näringsliv handlar det om stimulanser som fortsätter hålla företagen under armarna och som får hjulen att rulla hjulen genom krisen. 

”Parallellt måste vi börja planera för hur det ska bli när vi är på väg ut ur den här situationen. Börjar vi inte i tid blir återstarten försenad”, säger Jan-Olof Jacke. 

Under hösten presenteras långsiktiga reformer på en rad områden, fortsätter han. 

”Vi närmar oss med otäck fart en halv miljon registrerade i arbetslöshet och har ungefär en halv miljon människor i korttidsarbete just nu. Det är oerhört viktigt att vi gör allt vi kan för att återstarta viljan att anställa.”

Blir det en översyn av skattesystemet?
”Det vi koncentrerar förslagen runt är att återstarta viljan att investera, ta risk och förmågan att anställa så att vi inte får en permanent massarbetslöshet.”

Sista reformpaketet kommer i november, speglar det er prognos för när Sverige kan återstarta på bred front?
”Det speglar de antaganden vi gör just nu. Sedan måste man vara realistisk och säga att ingen av oss kan säga om det blir en andra våg i Sverige.”

Finns det farhågor att återstarten inte blir så kraftfull som ni önskar?
”Det är klart. Mycket av vår återstart handlar om hur återstarten går i andra länder. Allt kan vi inte påverka själva – därför blir det ännu viktigare att vi gör det absolut bästa av det vi kan kontrollera, som att påverka hur handeln fungerar i EU.”

Kan bilden av Sverige och den svenska coronastrategin ligga oss i fatet?
”Det finns naturligtvis en risk för det i det korta perspektivet, men ingen vet ju vem som har valt rätt strategi över tid. I det långa perspektivet är det vad vi kan leverera och få fram i nya innovationer som blir avgörande”, säger han och tillägger: 

”Samtidigt är det klart att vi måste göra allt vi kan här och nu för att sätta rätt bild av Sverige. Vi behöver få igång en massiv testning så att vi kan få tillbaka folk i arbete så fort som möjligt.”

Brödernas kajak-automater växer i Europa

SOLNA. Allt flöt på i maklig takt i 20 års tid. Tills idén kom som förvandlade kajaktillverkaren Point 65 från ett produktbolag till techbolag. Bröderna Richard och Tomas Öhmans Kayakomater sprids nu över både Sverige och Europa.

”Detta kan bli hur stort som helst”, säger Richard Öhman.

Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.
Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Bröderna Öhman trodde det var slutet för kajakföretagandet när pandemin slog till. Men i själva verket var det då det tog fart på allvar, tack vare ett nytt koncept med obemannad kajakuthyrning.

Fram till dess hade Point 65 främst varit ett produktbolag som tillverkade kajaker, med uthyrning via nätet och bemannade stationer som en mindre sidosyssla i bolaget.

När Point 65 startade 1997 hade varken Richard eller Tomas Öhman ens suttit i en kajak förut. Slumpen gjorde att de halkade in på kajaktillverkning. Men det fanns något i deras gemensamma historia som anknöt till det nya.

”Tomas och jag byggde mycket egna båtar och vindsurfingbrädor tillsammans som barn. Vi var intresserade av vattensport och sjöliv, och inte minst av själva tillverkningen”, säger Richard Öhman.

Det nya företaget blev ingen framgång i början.

”Vi började fundera över varför det då såldes så få kajaker i Sverige. Jo, för att de är så otroligt svåra att transportera. Så vi tog fram en kajak som man kunde ta isär”, säger Tomas Öhman.

Nu träffade de rätt, och har sedan dess lanserat modell efter modell av modulära kajaker. Dessa var också enklare att frakta och lagerhålla och blev snart populära hos återförsäljare och e-handlare både i Sverige och runt om i världen.

Åren rullade på och omsättningen låg i många år ganska stadigt runt 25-30 miljoner kronor, med fem anställda. När obemannade uthyrningar via en app började dyka upp i andra branscher väcktes idén om att göra detsamma med kajakerna.

”Men det är dyrt och komplicerat att bygga en sådan app, så idén låg mest och puttrade i några år”, säger Richard Öhman.

När pandemin slog till 2020 trodde Point 65 på total nedgång och stängde ner så mycket de kunde.

”Men i stället blev det tvärtom, det blev jätteefterfrågan på våra produkter och bolaget gick kanonbra. Då bestämde vi oss för att investera de här pengarna direkt och köra på vår idé”, säger Richard Öhman.

”Vi hade redan så många olika ingredienser i bolaget som blev helt rätt tillsammans: vi hade kunskapen om att boka kajaker på nätet, och hur folk beter sig när de ska boka. Vi hade produkterna, kunskapen om dem och det tekniska kunnandet.”

Kayakomat föddes, och förra sommaren gjordes ett test med 15 stationer. Det föll så väl ut att bröderna Öhman bestämde sig för att omvandla bolaget från produktbolag till techbolag och skala upp snabbt med många fler Kayakomater.

Foto:Djuce

På mindre än ett år rekryterades 17 personer, och 2022 beräknas omsättningen bli närmare 60 miljoner kronor.

”Förändringen i inriktning har inneburit att vi har kunnat knyta till oss människor av en helt annan kaliber, med kvalificerad erfarenhet. De tror så mycket på idén och tycker att det är roligt att vara med på den här resan”, säger Tomas Öhman.

”Dessutom tycker personalen att det är kul att få jobba med friluftsliv och hållbart tänk. Det har visat sig vara starka värden när de har valt att byta arbetsplats och ansluta till oss – kombinationen av tech/innovationsbolag och friluftsliv.”

Från kontoret vid Karlbergskanalens strand i Solna bistår man i sommar runt 100 Kayakomater runt om i Sverige med support, marknadsföring bland annat.

”Att vi har lyckats så bra med rekryteringen har blivit den viktigaste pusselbiten till att vi har kunnat satsa så stort inför den här sommaren. De som jobbar här är genier allihop!”

En Kayakomat är en obemannad hyrstation för kajaker och SUP-brädor som drivs av franchisetagare. Intäkten för Point 65 är den abonnemangsavgift franchisetagaren betalar månadsvis. Där ingår bland annat support och marknadsföring.

”De allra flesta franchisetagarna hyr kajakerna av oss”, säger Richard Öhman.

Att de kunde skala upp från förra sommarens 15 Kayakomater till 100 i år beror mycket på den egna tillverkningen som fortfarande ligger kvar i bolaget.

”Vi har tagit fram sex helt nya SUP- och kajakmodeller bara för Kayakomat. Vi fortsätter också med nya modeller till våra importörer som sedan säljer vidare till våra återförsäljare”, säger Tomas Öhman som är ansvarig för produktutvecklingen.

”Vi har kunnat förse alla stationer med kajaker utan problem, både i Sverige och de fem andra länder där vi redan är igång i.”

En rad av importörerna av Point 65:s kajaker – som finns i 55 länder - kommer att spela en viktig roll i bolagets planerade utveckling och tillväxt.

”Via deras engagemang och lokalkännedom har vi en bra väg in på marknaden, och de stöttar även genom att beställa kajaker och SUP-brädor för uthyrning, de lagerhåller och blir i vissa fall även de som driver uthyrningarna”, säger Richard Öhman.

”Även om jag räknar riktigt lågt så är jag säker på att vi kommer att ha 500 Kayakomater runtom i världen om fem år. Det blir en tredubbling av vår omsättning på den tiden. Det hade vi aldrig kunnat drömma om med vår gamla verksamhet.”

Foto:Djuce

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera