1515

Svenskt Näringsliv: Mer tid är inte lösningen

Mer tid räddar inte en uppgörelse mellan parterna, enligt Svenskt Näringslivs chef för arbetsgivarfrågor, Mattias Dahl. Organisationen laddar nu för avtalsrörelse – och sitt remissvar på lagen.
”Reformbehovet på arbetsmarknaden är mycket större än den statliga utredningen”, säger han. 

Foto:Josefine Stenersen, Josefine Stenersen, Josefine Stenersen

Besvikelsen går inte att ta fel på efter förhandlingssammanbrottet natten mellan onsdag och torsdag. 

”Det kommer att bli en jättetuff diskussion och debatt och förklaring. Det är en jättestor besvikelse hos medlemmarna som har kommit upp hittills”, säger Mattias Dahl på Svenskt Näringsliv. 

”Tyvärr – och det är ett stort tyvärr – har vi misslyckats. Vi har inte lyckats hittat en överenskommelse som bär oss alla tre”, säger han vidare. 

Förhandlingarna beskriver han som bra och konstruktiva. 

LO:s ordförande Susanna Gideonsson har beskrivit det som att man var nära en uppgörelse när det sprack och Miljöpartiets språkrör Per Bolund har på Twitter fört fram att parterna borde få mer tid att förhandla. 

Hur ser du på mer tid till förhandling?
”Det är inte fråga om tid, det är fråga om sakinnehåll”, säger han. 

Mer tid skulle inte rädda det här?
”Det handlar inte om att saker blir bättre för att mer tid går, utan det som behövs är att parterna hittar en lösning på de svåra frågorna. Det är inte tiden som är problemet, utan sakinnehållet.”

Men om det skulle komma en politisk möjlighet att förhandla ytterligare tid, dagar, vecka, skulle ni säga nej till det då?
”Det är inte politiken som bestämmer hur länge vi förhandlar. Det gör vi själva”, säger han och pekar på att diskussionerna har pågått sedan 2017, men även tidigare. 

”Vi har satt en deadline själva också utifrån att avtalsrörelsen börjar den 1 oktober”, säger han vidare. 

Nu vidtar den politiska processen, påpekar han. 

”Vad jag förstår är politiken tydlig med att det är utredningen som gäller”, säger han. 

Ni är remissinstans: Vill ni att lagen ska förändras innan den genomförs eller vill ni att den ska genomföras precis som det står i utredningen?
”Vi vill att arbetsmarknaden reformeras på ett betydligt bredare sätt än utredningen”, säger han. 

”Det vi förhandlade var en mycket bredare uppgörelse. Det visar per definition att parterna på arbetsmarknaden anser att reformbehovet på arbetsmarknaden är mycket större än den statliga utredningen som finns nu, så reformbehovet är stort.”

Är utredningen balanserad mellan arbetsgivarens och arbetstagarnas intressen?
”Det finns inslag i den här utredningen som vi tycker är bra för näringslivet, arbetsmarknaden och de anställda och det finns delar som inte är det. Det kommer vi att återkomma i remissvaret till.”

Hur påverkar det här avtalsrörelsen?
”Jag tror inte att det påverkar, men det är en spekulation från min sida”, säger han. 

Mattias Dahl vill inte säga vilken fråga förhandlingarna sprack på, men saklig grund är en av dem som pekats ut som stötestenarna. 

”Det är en helhetsbedömning”, säger han.

 


Innehåll från Pierce GroupAnnons

Så hjälper Pierce sina kunder att leva ut sin passion – målet är att långsiktigt växa 15-20% per år

Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.
Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.

Pierce säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online – till den grad att man vill växa upp till 15-20 procent per år i genomsnitt på lång sikt.

Förklaringen till tillväxten är förflyttningen av marknaden från offline till online i kombination med bra produkter och en genuin passion för motorcyklar och skotrar bland både personal och kunder.

– Det är det som är så kul att jobba i den här branschen. Det handlar om att hjälpa folk att leva ut sin passion, säger Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce.

Svenska Pierce är Europas något okända e-handelskung inom kläder och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar – och företaget är lite av en framgångssaga.

Det grundades 2008 av två hoj-intresserade och entreprenörsdrivna vänner, Stefan Rönn och Daniel Petersén, i ett garage utanför Stockholm. Det som började med import och försäljning av produkter och utrustning för motorcyklar till kompiskretsen har i dag växt till en gigant inom området, med upp till 170 000 produkter i lager och runt 1,5 miljoner ordrar per år. Omsättningen förra året var 1,5 miljarder kronor.

– Jämfört med våra konkurrenter är vi unika inom två områden. Det ena är att vi har en stor geografisk täckning, med närvaro på 17 marknader i Europa och ytterligare försäljning till flera andra länder globalt och likaså stora volymer vilket gör att vi håller bra priser. Det andra är att vi har ett så brett sortiment av egna produkter som vi utvecklat själva. Här är vi pionjärer, säger Göran Sällvin.

Sortimentet säljs genom tre nischade online-butiker: 24MX för motocross- & enduroåkare, XLMOTO för motorcykelåkare och Sledstore för snöskoteråkare.

Sortimentet kan lite grovt delas upp i tre områden: utrustning för föraren, reservdelar för fordonet, och slutligen tillbehör för att sköta fordonet.

Mode, produktutveckling och hojåkande driver försäljningen

Även om antalet motorcykel- och snöskoterförare är ganska stabilt, finns andra faktorer som driver försäljningen.

– För motorcykelåkaren är det mycket styling som kommer in. Man vill förfina och förbättra sin hoj och sätta på rätt tillbehör, och själv klä sig i rätt utrustning. Allt det som förarna har på sig, som kläder och hjälmar, står för ungefär hälften av vår försäljning. Här finns en stor teknikutveckling. Likaså drivs det av ett mode där nya stilar och designer kommer fram men även en stark teknisk utveckling, där det hela tiden kommer nya kläder som är allt mer funktionella och säkra, säger han.

– För motocross och enduro handlar det förutom om styling också om löpande underhåll av motorcykelns delar, när man utsätter den för stora påfrestningar i hård terräng, fortsätter han.

Många i personalen har en stor passion för motorcyklar och snöskotrar. Det gör att personalen och kunderna möts kring något de båda älskar.

– Att köra hoj och snöskoter är en livsstil, en hobby och ett sätt att umgås. Då är det klart att säljare och köpare kan mötas på ett helt annat sätt, säger Göran Sällvin.

Stark tillväxt – nya medarbetare sökes

Pierce, som i mars i år introducerades på Nasdaq-börsen Stockholm, har ett långsiktigt mål att växa 15 till 20 procent per år. 

– Tittar vi på Europa så uppskattar vi marknadsstorleken för både motocross och motorcykel till ungefär 100 miljarder kronor. Vi har fortfarande bara en pytteliten del av den marknaden, så här finns en stor potential för oss, säger han.

Därefter siktar man globalt. Man har redan försäljning till många länder i hela världen, men här finns än mer tillväxtpotential.

För att orka med denna expansionsresa kan det på sikt behövas både mer kapital och nya medarbetare, med kunskaper både inom e-handel och produktutveckling inom detta segment.

– På Pierce finns det fortfarande kvar en entreprenörsanda. Det är en trevlig miljö där man jobbar mycket ihop. Och ja, många av oss åker hoj, avslutar Göran Sällvin.

Läs mer på: www.piercegroup.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pierce Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?