Annons

Svenskt Näringsliv kräver 30 miljarder till företagen

Svenskt Näringsliv vill se ett reformpaket på 30 miljarder kronor för att återstarta ekonomin och det redan i höstens budget. 

Samtidigt kräver vd Jan-Olof Jacke ett stopp för höjda skatter på jobb och företag. 

Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.
Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.Foto:Fredrik Sandberg/TT

Svenskt Näringsliv presenterar på tisdagsmorgonen det första av tre reformpaket för att återstarta ekonomin. Fullt genomfört skulle förslaget kosta 30 miljarder kronor om året. 

Och ambitionen är att det ska bli politik redan i höst. 

”Det här är saker som vi bedömer kan sjösättas snabbt och som vi kan få in i budgetförhandlingarna i augusti”, säger vd Jan-Olof Jacke. 

Resan tillbaka för svensk ekonomi spår han blir lång: Först mot slutet av 2022 är BNP-raset återhämtat. Jan-Olof Jackes största oro är att arbetslösheten permanentas på nya normala nivåer en bit över 10 procent. 

”Ska vi pressa till arbetslösheten till normala nivåer kommer det att krävas flera hundratusen nya jobb”, säger han.

Ett av förslagen från Svenskt Näringsliv är att ta bort den allmänna löneavgiften för ungdomar mellan 18 och 25 år. Nedsättningen fasas gradvis ut med stigande ålder i förslaget som beräknas kosta 18 miljarder kronor per år.  

”Om vi får ordning på efterfrågan ska det vara så små barriärer som möjligt att anställa”, säger han. 

Svenskt Näringsliv vill se ett totalt stopp för skattehöjningar riktade mot jobb och företag de kommande fyra åren. 

”Vi behöver inte högre skatter utan vi behöver en växande kaka. Ska vi få kakan att växa får vi inte höja skatterna”, säger han. 

Behoven i välfärden är stora och har samtidigt inte minskat med pandemin, med växande vårdköer och fallande skatteintäkter. Hittills har näringslivet fått den absoluta merparten av de direkta krisstäden på 255 miljarder kronor. 

Kan det inte bli svårsmält att ge fler miljarder till näringslivet istället för att ge dem till välfärden?
”Om det inte finns förutsättningar att bedriva företag finns det inga skatteintäkter.”

Ni vill ha en återstart samtidigt som det är flera krisåtgärder som löper ut. Vad är viktigast?
”Det går inte att prioritera de där två mot varandra. De akuta krisåtgärderna handlar om att övervintra.”

De tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifterna och omställningsstödet är viktigast att förlänga, enligt organisationen. Och snabba besked är viktigt. 

”Hastighet är centralt för att inte företag som kan övervintra och faktiskt har en framtid ska kasta in handduken”, säger Jan-Olof Jacke. 

Hur påverkar dödstalen Sveriges förutsättningar att komma ur krisen?
”Risken är att det påverkar synen på Sverige negativt. Vi ser ett antal länder som har pekat ut Sverige särskilt. Det är klart att det är negativt för turism och affärsverksamhet”, säger Jan-Olof Jacke, som inte har några synpunkter på Sveriges coronastrategi. 

”Det är klart att det är allvarligt när vi ser att vi inte kan öppna våra gränser mot andra länder i samma takt som andra kan göra”, säger han vidare. 

Vad innebär det om vi får en andra smittovåg i höst, om Stockholm får återuppleva april?
”Jag vågar knappt tänka tanken att vi får en kraftig andra våg. Det är ingen tvekan att det skulle ha kraftig påverkan på vår återhämtningsförmåga”, säger han.

”Det skulle fortfarande finnas starka argument för att övervintra företag som har en långsiktig överlevnadsförmåga”, säger han vidare. 

Innehåll från We SelectAnnons

De löser storföretagens talangbrist – med Employer Branding

Genom att kombinera smart annonsering och en unik teknisk plattform har We Select vuxit med över 100 procent – på bara 2 år. ”Att lyckas attrahera och rekrytera rätt kandidater är helt avgörande för växande företags framgång. Och det har aldrig varit svårare än nu. Det är där vi kommer in.”

Talangbristen en allt större utmaning

Den ökande konkurrensen om de bästa kandidaterna har gjort det svårare än någonsin att attrahera, rekrytera och behålla topptalanger. Det blir därför allt viktigare för företagsledningar att jobba proaktivt för att säkra den framtida tillväxten. Därför utvecklade We Select en unik Employer Branding-tjänst som hjälper växande företag att bli mer attraktiva arbetsgivare bland relevanta kandidater.

– Att lyckas attrahera och rekrytera rätt kandidater är helt avgörande för att kunna växa. Och det har aldrig varit svårare än nu. Det är där vi kommer in. Vi märker att allt fler företag börjar förstå att de måste jobba långsiktigt med Employer Branding för att fortsätta växa. Vi ser dessutom att de som jobbar på det här sättet kan sänka sina rekryteringskostnader med upp till 50 procent, säger Rickard Rydström, CEO och Co-founder på We Select.

Viktigt att synas där kandidaterna befinner sig

Enligt undersökningar från LinkedIn söker bara 3 av 10 kandidater aktivt nytt jobb, trots att hela 9 av 10 kandidater är öppna för rätt jobb. För att bli en attraktiv arbetsgivare krävs det därför att företag syns där kandidaterna faktiskt befinner sig – på sociala medier som Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat och TikTok.

– För att lyckas rekrytera rätt behöver man nå de passiva kandidaterna långt innan de ens funderat på att söka ett nytt jobb eller studerat klart. Det görs bäst på sociala medier där 95 procent av Sveriges internetanvändare mellan 16–65 år befinner sig varje vecka, menar Rickard Rydström.  

Ökade antalet relevanta ansökningar inom IT med 64 procent

Bland We Selects kunder återfinns flera av Sveriges och världens största aktörer inom detalj- och dagligvaruhandel, teknik, fastigheter, revision, sjukvård och säkerhet.

– Det unika med vår Employer Branding-tjänst är att vi jobbar datadrivet från uppstart till rapportering. Det gör att vi vet vad som attraherar olika typer av kandidater, hur man skapar engagerande annonser och vilka kanaler som passar för respektive målgrupp. Som ett exempel gjorde det att vi kunde hjälpa ett av Sveriges största företag att öka antalet relevanta ansökningar inom IT med 64 procent genom datadriven annonsering på Facebook, Instagram och LinkedIn, berättar Rickard Rydström.

Redan ledande i Norden – nu ska de bli störst i Europa

Svenska We Select är i dag Nordens ledande bolag inom digital Employer Branding och datadriven annonsering på sociala medier. Efter att ha förvärvats av Procuritas Capital Investors i maj 2022 växlar de nu upp och siktar på 500 miljoner kronor i omsättning inom fem år.

– Vårt mål är att bli det ledande bolaget i Europa inom digital Employer Branding och datadriven annonsering i sociala medier, avslutar Rickard Rydström.

Läs mer och boka gratis rådgivning här! 

Om We Select

We Select hjälper snabbväxande företag att växa ännu snabbare – med hjälp av smart Employer Branding, jobbannonsering på sociala medier och innovativ teknik. Boka en gratis rådgivning med en av våra specialister genom att följa länken.

● Grundades år 2011

● Förvärvades av Procuritas Capital Investors i maj 2022

● Hjälper 300+ företag globalt

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med We Select och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera