1515

Svenskt Näringsliv: Bra stödåtgärder – men det tar för lång tid att få pengarna

Företagen som regeringens utvidgade coronastöd riktar sig till har redan tömt ut sina reserver, befarar Svenskt Näringsliv. Därför är de flera månader långa fördröjningarna ett problem.

Finansminister Magdalena Andersson (S) och Jonas Frycklund, biträdande chefsekonom på Svenskt Näringsliv.
Finansminister Magdalena Andersson (S) och Jonas Frycklund, biträdande chefsekonom på Svenskt Näringsliv.Foto:TT/Jesper Frisk

”Det är ju typiskt, samma problem som vi haft genom hela krisen. Det är bra stödåtgärder, men det tar för lång tid att få pengarna. Det är verkligen inte bra”, säger Jonas Frycklund, biträdande chefsekonom på Svenskt Näringsliv.

Problemet i fråga gäller fördröjningarna i regeringen och samarbetspartiernas coronastöd, som nu föreslås gälla fram till den sista september. Men förlängningen förutsätter att Tillväxtverket gör om sitt it-system för att kunna hantera alla ansökningar.

Bedömningen är, enligt finansminister Magdalena Andersson (S), att Tillväxtverket ska kunna behandla sommarens ansökningar om permitteringsstöd först vid slutet av året. För att den prognosen ens ska vara möjlig föreslås att 120 miljoner kronor extra tilldelas Tillväxtverket.

”Många företag kommer att dra i gång sin verksamhet snart, nu när vi är på väg ut ur krisen. Det lär inte bli så många ärenden nu, därför är det konstigt att det ska ta så lång tid. Det borde gå att göra snabbare”, säger Jonas Frycklund.

För de företag som fortfarande kommer att vara i behov av sommarens stödåtgärder är fördröjningen problematisk.

”Det är de som är de mest utsatta, för dem blir det problematiskt. De har redan tömt ut sina reserver”, säger Jonas Frycklund.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?