Svenskt jättefartyg seglar till Amerika på 12 dagar

Ett av Sveriges största rederier återupplivar en 6.000 år gammal teknik till sjöss. Wallenius Marines nya segelfartyg Oceanbird ska frakta 7.000 personbilar med 90 procent mindre utsläpp av växthusgaser jämfört med dagens dieselfartyg.

”I början var de flesta i branschen klart skeptiska till vår idé. Många tyckte det verkade fancy men trodde aldrig att det skulle bli verklighet”, berättar Per Tunell, chief operating officer på Wallenius Marine.

”Men nu har vi kommit så långt så acceptansen har blivit väldigt mycket bättre. Dialogen nu går snarare i termer av hamnar som bönar och ber om att få bli den första att få ta emot vårt fartyg. Lastägare likaså, de säger att det stämmer perfekt överens med deras hållbarhetsambitioner.

Wallenius Marine, ett av Sveriges största rederier, har tillsammans med fartygsindustrikonsultbolaget SSPA och Kungliga Tekniska Högskolan, KTH utvecklat ett helt nytt koncept för vinddrivna fartyg.

Just nu byggs och testas en 7 meter lång prototyp av Oceanbird, som det nya segelfartyget kallas. Det färdiga fartyget ska bli 200 meter långt och kunna frakta 7.000 personbilar.

Oceanbird kommer dock inte att prydas av traditionella, gammaldags segel. Framtidens ”segel” är snarare att likna vid flygplansvingar som kan skjutas upp och ner som teleskopstänger så att de sträcker sig 45 till 100 meter över havet beroende av vindförhållanden.

Och anledningen till att det handlar om att transportera bilar har en enkel förklaring. 

”Wallenius har fokuserat på biltransporter sedan 1960-talet. Vi har jobbat med det här projektet utifrån vilka vi är och där vi har vår spetskompetens. Biltransportfartygen är också särskilt lämpliga eftersom vi inte får några kranar eller annat ovanpå däck, så det är fritt att placera ut vingar. Men vi ser att lösningen är applicerbar på andra sjöfartssegment också”, förklarar Per Tunell. 

Per Tunell.
Per Tunell.Foto:Oskar Omne

En färdig produkt för beställning räknar bolaget med redan under nästa år

”Den planen ligger helt fast och klar. Men vi är ju inte nöjda förrän vi har ett fartyg i vattnet och seglande på havet. Det kräver ytterligare investerare och kunder som vill köpa och operera fartygen. Där är vi ännu inte, men vi har oerhört många positiva dialoger.”

Om dessa faller väl ut räknar bolaget med att ha sitt unika fartyg ute på världshaven i slutet av 2024.

Men dit är det fortfarande en lång och mödosam väg kvar för Wallenius.

”Vi har en hel del kommersiella utmaningar. Det här blir ett lite speciellt fartyg, och att sätta in ett sådant i i ett redan existerande transportnätverk är klart utmanande.”

Dagens fraktfartyg har en hastighet kring 16-17 knop vilket gör att det tar omkring 8 dagar över Atlanten. 

”Det betyder att i dagens nätverk vet man exakt när fartygen kommer och går. Om plötsligt ett av fartygen i den här transportkedjan behöver 12 dagar på sig, som vårt, blir det lite som en barriär att komma över.”

Det finns också fortsatt en rad tekniska utmaningar med Oceanbird.

”Men inga som vi inte ser en lösning på. Det finns mycket tekniska lösningar både inom vår industri och inom andra industrier som vi kan använda oss av, bara vi sätter ihop dem på ett smart sätt. Men det tar lite tid.” 

Wallenius Marine är inte heller ensamma om att åter ta havsvindarna till hjälp. Det finns ett antal projekt och initiativ internationellt med ambitionen att utveckla framtidens klimatsmarta segelfartyg.

”Det som gör vårt projekt unikt jämfört med de flesta andra är att vi tittar på att verkligen skapa ett helt vinddrivet fartyg. Vår ambition från början har varit att minska utsläppen med 90 procent. Många andra projekt är snarare wind assisted än wind powered”, menar Per Tunell.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk  

Läs mer om Euro Accident

 

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?