1515

Svenskt Hobbit-hotell tvingas stänga

Det började som ett kul projekt för att skapa en bostad åt döttrarna, men blev så efterfrågat att det öppnade som bed and breakfast. Nu tvingas den lilla hotellet Hobbit Stockholm stänga, efter påtryckningar från filmjätten Warner Bros.

På taket växer mossa. Dörren är en stor cirkel. Det är svårt att tro att familjen Sandells bed and breakfast är ett Attefallshus, byggt på deras tomt i ett villaområde i Nacka. Huset - som är inspirerat av hobernas, i folkmun hobbitarnas, hus i Sagan om ringen - har lockat fans från hela världen. Men nu är det slut med det. Nu kräver filmbolaget Warner Bros att allt som kan associeras till Sagan om ringens värld ska bort.

“De kontaktade mig i somras och skrev att vårt bed and breakfast gjorde varumärkesintrång på Sagan om ringen och att de skulle driva frågan juridiskt om vi inte kunde lösa det själva. När de förstod att det inte var ett företag utan en person som drev hotellet mjuknade de lite”, säger Fredrik Sandell, pappa i familjen.

För att få fortsätta bedriva verksamheten ska ytterdörren målas om. Inne i huset måste kartan över Midgård, replikan av själva ringen och ett kontrakt som hoben Bilbo skriver på i filmen bort. Rekvisita som köpts in i Warner Bros egna butik.

“Tyvärr har de ingen representant i Sverige som jobbar med de här frågorna. Då hade de kunnat komma hit och se att vi inte är en konkurrent till dem, utan snarare att vi bygger på deras varumärke”, säger Fredrik Sandell.

Kunde du ana att det här skulle ske?
“Jag hade ganska tidigt en tanke att det skulle kunna hända. Sen försvann den i och med att det här är en så liten verksamhet. Vem skulle bry sig?”.

Från början var tanken att huset skulle byggas som bostad åt Fredrik Sandells döttrar. För att bygget skulle bli mer diskret väcktes idén om att gräva ner det i marken. Därifrån var steget till ett hobbithus nära. När Fredrik Sandell insåg att det fanns en stor efterfrågan på att övernatta i hobbithuset öppnade familjen ett bed and breakfast.

Totalt har de lagt ner 700.000 kronor på huset.

Vad händer nu?
“Nu måste vi stänga ner vår hemsida och Facebook-sida eftersom vi inte får behålla namnet Hobbit Stockholm. Det är nästan jobbigast, eftersom vi kommer tappa alla följare. Vi har fram tills april på oss att ta bort och göra om allt”.

Det nya namnet blir Round door bed and breakfast. Fredrik Sandell är övertygad om att det kommer bli tufft att få igång verksamheten igen när Sagan om ringen-temat tas bort, men han hoppas på att folk vill komma dit ändå.

Hur känns det?
“I början var det jättejobbigt. Sen hittade jag en filosofi som var skön: så fort det kom ett mail från Warner Bros så svarade jag på en gång. Det kan jag rekommendera alla som är i liknande situationer”.


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?