1515

Svenskt bäddade för rekord

När de svenska konkurrenterna flyttade produktionen utomlands valde Värnamo Sängkläder att stanna kvar.
Med en färsk stororder till Jysk fortsätter den 66-åriga tillverkaren av kuddar, täcken och bäddmadrasser att sova gott om natten.

Bland Värnamo Sängkläders viktigaste kunder finns möbelhandlare, hotell och sjukhustvättar. På bilden: Kenneth Åhlander, Leif Åhlander, Berit Åhlander-Nilsson, Martin Åhlander och Mattias Åhlander.
Bland Värnamo Sängkläders viktigaste kunder finns möbelhandlare, hotell och sjukhustvättar. På bilden: Kenneth Åhlander, Leif Åhlander, Berit Åhlander-Nilsson, Martin Åhlander och Mattias Åhlander.Bild:Björn Solfors
Det grönvit-randiga operationstäcket till svenska sjukhus.
Det grönvit-randiga operationstäcket till svenska sjukhus.Bild:Björn Solfors

En maskin blåser upp kudden som en ballong. Från taket kommer en ledning med fluffigt mikrofiber som snabbt fyller kudden. En del av kuddarna åker vidare in i en automatisk symaskin – andra sys igen för hand. Längre bort i lokalen produceras täcken i olika storlekar och material och packas inför leverans.

”Vi har fortfarande mycket handarbete kvar i fabriken. En hel del sömnad är helt enkelt för avancerad för att automatisera effektivt”, förklarar Martin Åhlander, tredje generationens företagare i företaget och ansvarig för marknad och försäljning.

Här tillverkades i fjol en kvarts miljon kuddar – en ovanlig syn i Sverige. Faktum är att Värnamo Sängkläder, som står bakom varumärket Varnamo of Sweden, aldrig ens övervägt en billigare produktion utomlands – trots de många konkurrenternas flyttlass till bland annat Baltikum under början och mitten av 1990-talet.

”När den sista konkurrenten flyttade ut tänkte vi: antingen blir det här riktigt bra, eller så går det inte alls”, säger Berit Åhlander-Nilsson, som i dag äger företaget tillsammans med sin bror Leif Åhlander och sin kusin Kenneth Åhlander.

Prispressen utifrån har knappast gått obemärkt förbi. Värnamo Sängkläder var bland annat en storproducent av sovsäckar till Intersport innan lågprisalternativen gick på knock. Även den framgångsrika postorderförsäljningen hos dåvarande storkunden Ellos försvann.

”Vi har lyckats ta oss genom slalomportarna och varit duktiga på att ta vara på möjligheterna när de dyker upp. Vår överlevnad har varit flexibilitet och att hitta nya kunder”, säger Berit Åhlander-Nilsson.

Resultatet syns i dag genom flera olika intäktsben, som specialanpassade täcken till likkistor och legotillverkning av bland annat bäddmadrasser till ett antal sängproducenter. Man har flera sjukhustvättar som kunder och tillverkar också det typiska grönvit-randiga operationstäcket till svenska sjukhus.

Men ett av de mest stabila benen finns i hotellvärlden. Sedan nästan 20 år tillbaka är företaget huvudleverantör av täcken, kuddar och madrasskydd åt hotellkedjan Scandic. Ungefär lika länge har företaget varit exklusiv leverantör åt Sunwing Resort-hotellen i Vings katalog.

”Hotellen kan säkert hitta lägre priser någon annanstans. Men vi erbjuder en kontinuitet med exakt samma höga kvalitet år ut och år in, partierna skiljer sig aldrig åt. För hotellen är det viktigt att deras gäster alltid känner igen sig i rummen. Minst lika viktigt är servicearbetet. Om något hotell behöver trettio täcken så kan vi lösa det snabbt och skicka allt redan samma dag”, säger vd:n Kenneth Åhlander, vars pappa startade företaget 1951.

Sedan fyra år tillbaka har Värnamo Sängkläder också en egen webbshop. Men för att inte konkurrera med sina egna kunder – landets möbelhandlare – har företaget sjösatt en helt unik lösning.

”När någon handlar på vår webbshop ser vi vilka butiker som finns i närheten. När vi dragit av för alla kostnader får de butikerna del av överskottet i form av en kreditfaktura. Idén är att alla butiker som vi säljer till också ska kunna dra nytta av försäljningen i vår webbshop”, säger Berit Åhlander-Nilsson.

Men kravet på en effektiv produktion är fortsatt högt och 2014 investerades 4 Mkr för att ersätta en föråldrad maskinpark. En egen produktionslinje för bollfiber kom också på plats.

”Vi fick en av världens mest moderna tillverkningslinjer av kuddar. Men det är alltid en chansning med så stora investeringar. Plötsligt stod vi med en stor överkapacitet och vår nya kuddlinje rullade kanske bara ett par dagar i veckan”, säger Kenneth Åhlander.

Men den oron varade inte länge. Under en stor textilmässa knöts kontakter med Jysk, som ville satsa på en kollektion av svenskproducerade kuddar. Resultatet blev att familjeföretaget i fjol kunde tacka ja till en av sina största affärer någonsin.

”Jysk var intresserade av oss eftersom vi är de enda som tillverkar kuddar i Sverige. Vi räknar med att hälften av vår kuddproduktion 2017 går till Jysk”, säger Martin Åhlander, utan att vilja avslöja några exakta siffror.

Men det är ingen hemlighet att familjens konsekventa satsning på svensk produktion fortsätter att generera nya kunder. Och nya rekord. I fjol nådde företaget för första gången 50 Mkr i omsättning.

”Jysk har också visat intresse för flera andra produkter, så det här samarbetet kommer förhoppningsvis bara att växa. Men utan vår nya produktionslinje här hemma i Värnamo hade vi aldrig fått affären”, säger Martin Åhlander.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?