1515

Svensken lämnade riksdagen – för att kolonisera Mars

Mathias Sundin lämnade riksdagen och rollen som ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna i samband med valet 2018. Nu vill han crowdfunda pengar för att skicka människor till Mars och bygga höghastighetståg som går 1.000 kilometer i timmen. 

”Det är en generell brist på visioner”, säger Mathias Sundin. 

Mathias Sundin lämnade riksdagen för att starta en den optimistiska stiftelsen Warp Institute som bland annat vill kolonisera mars.
Mathias Sundin lämnade riksdagen för att starta en den optimistiska stiftelsen Warp Institute som bland annat vill kolonisera mars.

Mathias Sundin gjorde sig känd som en obotlig visionär i det annars inte visionsprofilerade partiet Liberalerna. Under sina år i riksdagen skrev han bland annat notiser om att Sverige borde sikta på att kolonisera Mars och att vi borde bygga vakuumtunnlar för hypersnabba tåg mellan Stockholm och Helsingfors. 

Motionerna möttes ofta av munterhet och hejarop från allmänheten och kollegor. Men optimism och glada tillrop är en sak, faktiska resultat är någonting annat. Motionerna avslogs och Mathias Sundin började fundera på framtiden. Han var trött på gnället. 

”Det är en generell brist på visioner i debatten nuförtiden. Vi behöver större visioner, inte bara i Sverige utan hela mänskligheten. Det finns vad jag känner till inga egentliga visioner som enar mänskligheten förutom möjligen inom miljörörelsen. Vi måste bort från diskussioner om skärmtid, mobillådor och annat trams.”

”Vi måste kunna vara optimistiska kring framtiden.”

Mathias Sundin lämnade riksdagen efter valet 2018. Men framtidsoptimismen fanns kvar. I stället för att driva sina frågor i riksdagen bildade han Warp Institute, en stiftelse vars syfte är att ”få framtiden att komma snabbare”.

Warp Institute gillar teknik, visioner och optimism. Mindre domedagsprofetior och fokus på problem, mer Elon Musk och tummen upp. Nu driver han Warp Institute som hittills har samlat ungefär 11.000 medlemmar, främst i Sverige och i USA. 

Medlemmarna och Mathias Sundin kallar sig för faktabaserade optimister och siktar på att bli en miljon medlemmar så snart som möjligt. De 11.000 medlemmarna pratar bland annat om nya tekniska framgångar, digitalisering, framtidsfrågor och sprider positiva nyheter. 

Dessutom samlar man in pengar och idéer. Hittills har man bland annat skramlat pengar till finansieringen av en privatbyggd rymdfarkost som ska försöka ta sig till en asteroid. Målsättningen är i förlängningen att människan ska kunna bosätta sig i rymden. Bygget av rymdfarkosten pågår i ett garage i en förort söder om Stockholm. 

”Rymden är en så himla bra symbol. På 60-talet var det bara supermakterna som kunde sikta på att ta sig till rymden, men i dag kan vem som helst vara delaktig genom att lägga en hundring på projektet.”

”Vi vill visa att det går att göra en sådan sak privat och med mycket mindre pengar än tidigare. Nu vill vi först visa att det går, sedan blir kommande steg för Warp att hitta naturresurser för att kunna bygga i rymden utan att behöva ta resurser från jorden. Det behövs för att kunna upprätthålla liv på en rymdstation. ”

Medlemmarna kommunicerar på kommunikationsverktyget Slack eller i olika grupper på sociala medier. Om man gillar det som Warp Institute håller på med kan man bli medlem för 10 dollar, motsvarande 95 kronor, per månad. 

Pengarna går bland annat till olika föreläsningar och träffar, i november deltog till exempel digitaliseringsministern Anders Ygeman (S) i ett panelsamtal om kärnkraft. 

”Som politiker behövde man vara lite mer försiktig än vad vi kan vara nu. Då behövde man ta hänsyn till varifrån pengarna tas och jag som representant behövde visa respekt för processerna. I Warp kan vi satsa på saker som får större effekt.”, säger Mathias Sundin.

Mathias Sundin tar diskussionen om höghastighetståg som ett exempel på varför han menar att rörelsen behövs. 

En faktabaserad optimist som Mathias Sundin tycker att snabbare tåg är bättre än långsamma tåg, men att satsningen är för defensiv. Visionen borde vara att hitta tåg som går närmare 1.000 kilometer i timmen i stället.

”1950 fanns det tåg som kunde gå i 150 kilometer i timmen. Nu pratar vi om höghastighetståg som inte ens kommer gå dubbelt så fort. Kom igen. Vi borde satsa på tåg som går tio gånger snabbare. Pengarna borde användas till större projekt och visioner. Ibland kanske det misslyckas, men då får vi visa tålamod med det. Vi måste våga ta i från tårna oftare”, säger han. 

Verksamheten handlar dels om att crowdfunda ihop både pengar och idéer till olika projekt, men också om spridandet av positiva nyheter. Om man samlar tillräckligt många optimister borde man kunna få spännande saker att hända för att göra framtiden bättre, resonerar Mathias Sundin. 


Innehåll från KIAAnnons

Laddbara bilar – så kan fler tjäna på att välja rätt modell

Minskad klimatpåverkan.

Dessutom kan du köra utan varken buller eller onödigt höga bränslekostnader.

I takt med att nya modeller lanseras blir fördelarna med att välja en laddbar bil allt tydligare.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Det första som slår en när man kör på el är vilken tyst och behaglig upplevelse det är.

Det andra är känslan av att slippa betala räkningarna för bensin eller diesel, att köra på eldrift ger en rejäl besparing i drivmedelskostnad jämfört med fossila bränslen.

Men hur trevliga dessa fördelar än är hamnar de i skuggan av den största och viktigaste vinsten med laddbara bilar: en minskad klimatpåverkan.

Låga CO2-utsläpp

Kia har målmedvetet utvecklat laddbara bilar av olika slag under en lång rad år.

Resultatet är slående: Det genomsnittliga utsläppet av koldioxid i Kias modellprogram är 46 gram per kilometer. Snitt för alla biltillverkare på den svenska marknaden är 92 gram (under perioden januari–oktober 2021).

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Snabb laddning

Kia har ett brett utbud av både rena elbilar och laddhybrider. Lanseringen av Kia EV6, som baseras på en unik elbilsplattform (E-GMP) med 800-voltsteknik, är startskottet för en helt ny generation elbilar.

Vid en snabbladdare (250 kW) kan EV6 laddas från 10 till 80 procent på 18 minuter, och 100 kilometers räckvidd tar 4,5 minuter att ladda. För att laddningen ska vara smidig i alla avseenden ger Kia Charge tillgång till laddnätverket Ionity, som byggs ut i snabb takt över hela Europa.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Pendling med lägre utsläpp

Ett annat alternativ är att välja någon av Kias laddhybrider. Exempelvis den sjusitsiga, fyrhjulsdrivna SUV:en Kia Sorento Plug-In Hybrid, som har en räckvidd på el upp till 57 kilometer. Det gör att daglig pendling till och från arbetet kan ske på eldrift. Vid längre resor övergår bilen till effektiv hybriddrift.

Redan i dag är 77 procent av alla bilar som Kia säljer i Sverige laddbara. Det är en viktig del i förklaringen att Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet av de bästsäljande bilmärkena i Sverige, men målet är högre än så. År 2024 ska 100 procent av försäljningen på den svenska marknaden bestå av laddbara bilar.

Kia har dessutom förbundit sig att företagets hela globala kedja ska vara koldioxidneutral senast 2045, och ett delmål är att hela modellutbudet i Europa ska vara helelektriskt 2035.

Bjuder på hemladdning

I Sverige finns god tillgång till grön elektricitet. Kia har inlett samarbete med Boo Energi, som enbart levererar el från förnyelsebara energikällor som sol, vind, vatten och biobränsle.

Konkret går det till så att Kia bjuder på hemladdning för en körsträcka på upp till 4 200 mil, under tre år, när köparen tecknar ett elavtal med Boo Energi.

Från den första överraskningen när man hamnar bakom ratten i en laddbar bil – den omedelbara kraften, komforten och ljudnivån – till en vardag som blir både billigare, roligare och med mindre klimatpåverkan.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?