1515

Svensken laddar för stugsemester igen

Hemester i år igen? Jo, det ser ut som att vi står inför ännu en coronasommar, och ovanligt många är redan i färd med att boka stuga. Stuguthyrare både i norr och söder förbereder sig på mestadels svenska gäster.

Foto:Hasse Holmberg / TT

Den Svenska Turistföreningen (STF) har märkt av att folk väljer att boka tidigt i år.

”Redan före jul såg vi ett positivt bokningsläge, framför allt inför sommaren. Om man tittar på bokningarna via webben är de sex procent fler än samma tid föregående år”, säger Ulrika Nordgren, försäljningschef på STF.

”Det finns ett extra stort intresse för Kebnekaise och Jämtlandsområdet. Inom fjällturismen jobbar vi mycket med att styra gäster till mindre besökta områden och perioder under sommaren.”

STF har minskat beläggningen på sina boenden och infört mer generösa avbokningsregler. Trots det säger Ulrika Nordgren att läget ser bra ut inför sommaren.

”Vi ser ett riktigt starkt intresse för fjällen, det är fler som bokar sommaren och man gör det tidigare än vanligt.”

Destination Gotland, som säljer båtresor och förmedlar boenden på Gotland, hoppas att många ska vilja ta sig över Östersjön i sommar. Men ännu är inte bokningstrycket så högt inför sommaren, även om det ökat något sedan hösten och vintern, berättar Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland.

I fjol hade fler bokat sin Gotlandsresa vid den här tiden, berättar han. Han tror dock att många väljer att vänta lite med att boka tills resan närmar sig, skriver han i ett mejl till TT.

Han berättar också att bolaget coronaanpassar båtresorna genom att bokningarna är begränsade så att det ska finnas en tom stol mellan resenärerna.

Stugförmedlingen Stugsommar förmedlar ungefär 1.500 hus varje år, både på Västkusten, i södra Sverige och i fjällen,

”I vanliga fall är 90 procent av gästerna tyskar, holländare och belgare. Men förra året när pandemin kom så stod vi med massor av avbokningar”, berättar Ema Enderlein Fall, ägarrådgivare på stugförmedlingen Stugsommar.

Först trodde både de på Stugsommar och uthyrarna att det skulle bli tomma stugor och noll intäkter i fjol, men så började de svenska gästerna att strömma till.

”Det blev en riktigt bra sommar till slut. Ökningen av svenska gäster blev hela 288 procent. Fast det blev brist på hus till slut.”

I år ser sommaren ut att bli ungefär som i fjol, tror hon.

”Vi räknar med att 2021 blir som 2020, med svenska gäster. De mest populära husen är redan bokade. Folk är ute i god tid i år.”

Husägare är riktigt sugna på att hyra ut även i år berättar hon, trots att de kanske skulle ha behov av sina hus själv eftersom inte heller dem kan resa bort.

”Ja, vi har flera samtal varje dag, och förra månaden fick vi in massor med nya hus, trots att det är lågsäsong nu”, säger Ema Enderlein Fall.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?