1515
Annons

Svensken bygger Japans framtidsstad: ”Levande labb”

När Toyota bygger sin framtidsstad Woven City med automatiserade fordon och smarta hem har svenske Håkan Apell en nyckelroll. Han värvades för sin erfarenhet från såväl flyg som bilar och även kombinationen – flygande bilar.

Håkan Apell har på grund av pandemin inte kunnat åka till Japan utan jobbar från hemmet i Göteborg. Här står han på Lindholmskajen på Hisingen nära sin tidigare arbetsplats på utvecklingsbolaget Cevt.
Håkan Apell har på grund av pandemin inte kunnat åka till Japan utan jobbar från hemmet i Göteborg. Här står han på Lindholmskajen på Hisingen nära sin tidigare arbetsplats på utvecklingsbolaget Cevt.Foto:Magnus Gotander, Bilduppdraget

Japanska fordonskoncernen Toyota har tillverkat bilar i över 80 år, men allt började egentligen med vävstolar. Som en blinkning till historien heter Toyotas nya innovationsbolag Woven Planet och den nya experimentstaden som har börjat byggas tio mil från Tokyo kallas Woven City.

”Vi skapar en kristallkula för framtidens samhälle och mobilitet”, säger svenske Håkan Apell som är affärsutvecklings- och strategichef på Woven Planet.

”Att kunna färdas säkert och tryggt med pålitlig automatiserad teknik i större skala ligger längre bort än många tror. Här får vi en möjlighet att testa och visa tekniken i en miljö som är optimal men där det också bor människor. Det blir som ett levande laboratorium.”

Första spadtaget för Woven City togs i februari i fjol. Toyota nöjer sig inte med att testa fordon, utan vill skapa smarta och uppkopplade samhällen.

Varuleveranser till hushållen ska exempelvis delvis distribueras via en helt ny underjordisk infrastruktur direkt till folks hem. För resor i staden ska det finnas olika slags mobilitetstjänster där man kan kalla på en automatiserad transport, hyra en cykel eller någon annat mindre elektriskt fordon. Självkörande tyngre fordon ska ha separata vägar.

Satsningen Woven City ska vara som ett levande laboratorium där prylar är uppkopplade och människors vardag förenklas av tekniken, exempelvis genom godsleveranser via ett underjordiskt system. Vägbanorna ska vara uppdelade för att hålla olika trafikslag åtskilda.
Satsningen Woven City ska vara som ett levande laboratorium där prylar är uppkopplade och människors vardag förenklas av tekniken, exempelvis genom godsleveranser via ett underjordiskt system. Vägbanorna ska vara uppdelade för att hålla olika trafikslag åtskilda.

Första etappen ska vara klar om fyra–fem år och då ska 350 personer flytta in. På sikt ska staden ha 2 000 invånare.

”Planen är att det ska vara en blandning av människor med olika bakgrund. Givetvis en hel del forskare och utvecklare, men vi vill också ha familjer och äldre. Inte bara från Japan utan från olika kulturer”, säger Håkan Apell.

Kommer människorna att känna sig övervakade, blir det som att delta i filmen Truman show där huvudpersonen hela tiden följs av kameror?

”Nej då”, säger Håkan Apell och skrattar. 

”Tanken är att de som bor där ska bidra till fortsatt utveckling av hela Woven City genom att ge sina synpunkter på hur tekniken fungerar, men de ska också kunna ha ett vanligt liv och framför allt ett riktigt roligt liv i Woven City. Vi vill ju visa ett framtida samhälle byggt för människor, där människor lever, bor och har kul tillsammans med Håkan Apell.

Skulle du vilja bo där?
”Ja, absolut. Intresset är också enormt. Vi har redan fått tusentals intresseanmälningar från både företag och privatpersoner”, säger han.

Genom att bygga en stad från grunden ges helt nya möjligheter.

”I våra vanliga städer är man inlåst i så mycket – infrastruktur, byggnader, trafik och invanda beteenden. När alla fordonstyper från tunga lastbilar till människor på rollerblades och nyaste micromobilitetsflugan mixas i samma miljö är det utmanande att klara säkerheten. Nu får vi möjligheten att tänka nytt, prova nytt och visa nytt. Inte bara att vi på Woven Planet tänker utanför boxen – vi skapar utanför boxen, och detta i samhällsstora mått”, säger Håkan Apell.

Han kom i kontakt med Woven Planet genom en japansk rekryteringsfirma som letat upp hans ovanliga bakgrund med kompetens inom affärsutveckling för mobilitet både på land och i luften. 

Automatiserade fordon av olika slag ska finnas i Woven City, som exempelvis självkörande taxibilar.
Automatiserade fordon av olika slag ska finnas i Woven City, som exempelvis självkörande taxibilar.

Efter en flera månader lång intervjuprocess där han successivt fick mer information om Toyotas framtidsplaner och vad de sökte, men där de även testade och lärde känna honom, har han nu varit anställd i 1,5 år. 

”Toyota har bestämt sig för att ställa om till ett komplett mobilitetsföretag. Jag känner mig minst sagt privilegierad att vara med och hålla styr på resan och realisera detta”, säger Håkan Apell.

Fordon av olika slag har alltid spelat en stor roll i hans liv. Han är född och uppvuxen utanför Trollhättan där två stora företag dominerade – Saab Automobile och Volvo Flygmotor (numera GKN Aerospace). Pappan jobbade på bilfabriken, men själv bestämde han sig tidigt för att det var flyget som gällde.

”När jag var runt 5 år tog pappa med mig på en flyguppvisning, jag blev helt fascinerad av tekniken, inte minst jetmotorerna. Jag kan än i dag se framför mig när flygplanet Viggen cirkulerade i skyn och gjorde diverse konster. Det var nog kombinationen av flygtekniken, dånet från RM8--motorn, vibrationerna i luft och mark samt doften av flygfotogen som satte avtryck. Mitt in-tresse för flyget höll i sig och jag gick Volvo Flygmotors tekniska gymnasium och då hade man också en anställning när skolan var slut”, säger han.

Parallellt med jobbet studerade han vidare till ingenjör och arbetade både som konstruktör och inom ledande befattningar på bolaget som bytte namn till först Volvo Aero och efter ägarskifte till GKN Aerospace. När det nya utvecklingsbolaget Cevt i Göteborg, ägt av kinesiska Geely, kontaktade honom 2015 valde han att lämna GKN.

”Då kände jag mig redo för något nytt, och detta var väldigt spännande”, säger han.

På Cevt började han med inköp men gick snart över till övergripande strategiarbete som affärsutvecklingschef. Bolaget utvecklade då en helt ny bilplattform som både används av Volvo Cars VOLCAR B -3,33% Dagens utveckling och de nya märkena Lynk & Co, Polestar, Zeekr och flera andra bilmodeller inom Geelysfären. Dessutom arbetade Håkan Apell med den tidiga strategin kring Geely Innovation Center – det som i dag har öppnat i ett stort nybyggt komplex på Lindholmen i Göteborg. Han hade också uppdraget direkt från Geely att hitta synergier mellan Geelybolagen. Sista jobbet inom Geelykoncernen var för Terrafugia i Boston i rollen som affärsutvecklings- och marknadschef. Terrafugia är ett bolag som bygger och utvecklar bilar som kan förvandlas till flygplan men även större drönare för diverse områden.

”Jag är väldigt glad över att jag har fått göra så många olika saker”, säger Håkan Apell.

Woven Planet har medvetet rekryterat från andra länder än Japan för att hitta en dynamik och kulturmix bland de anställda. I dag jobbar cirka 1 500 personer på bolaget världen över. 

”Vi vill fläta samman människor från hela världen, med olika bakgrund, olika synsätt och erfarenheter av livet. Detta ger oss en klart bredare bas av sammantagen livserfarenhet än att anställa från ett och samma område”, säger Håkan Apell.

Anställningsintervjuerna sköttes digitalt på grund av pandemin och hans jobb har fortsatt att vara på distans.

”Jag och familjen är redo att åka till Japan när detta är säkert och restriktionerna släpper. En container med möbler skickades till Tokyo redan förra vintern”, säger Håkan Apell.

Lindholmen Science Center i Göteborg samlar en rad teknik- och innovationsbolag. En miljö som Woven Planets affärsutveckling- och strategichef Håkan Apell trivs i.
Lindholmen Science Center i Göteborg samlar en rad teknik- och innovationsbolag. En miljö som Woven Planets affärsutveckling- och strategichef Håkan Apell trivs i.Foto:Magnus Gotander, Bilduppdraget

Hemmet finns i Hällsvik på Hisingen, inte långt från färjeläget till Göteborgs norra skärgård.

”Jag trivs med att bo nära havet. Naturen ger mig kraft att tänka och reflektera”, säger Håkan Apell.

Hans stora hobby är att snickra och fixa med huset.

”Det blev två altaner i somras. Jag har alltid projekt på gång och tycker om att göra saker med händerna, för mig är det ett sätt att skapa och se tydligt resultat men även att ladda batterierna efter en lång dag. Jag hade inte alls haft något emot att dra på mig en arbetaroverall och vara med och bygga även i Woven City”, säger han.

Skapandet av experimentstaden är en av det mest spektakulära i bolaget Woven Planets verksamhet, men där finns flera grenar. Bland annat en investeringsfond, Woven Capital, med ett kapital på 800 miljoner dollar. Fonden har investerat i flera amerikanska bolag och i en riskkapitalfond och en klimatfond. 

Bland annat har bolaget köpt Lyfts division L5 som utvecklar självkörande teknik och företaget Carmera som är specialiserat på intelligent navigationsteknik.

”Jag har jobbat mycket med förvärven och nu handlar det om integreringen av de nya bolagen, sätta mål och bygga ihop vårt team.”

Att befinna sig i Sverige när de viktigaste jobbhändelserna sker i Japan och USA har sina utmaningar.

”För att passa i Japans och USA:s tidszoner har jag ibland möten klockan 02.00 och 03.00 på natten. Då försöker jag sova något både före och -efter, jag går upp 45 minuter innan mötet startar så jag hinner vakna och komma i ordning. Min tidzon är väl inte helt optimal om man säger så, men jag klarar balansen bra ändå”, säger Håkan Apell.

 

 

 


Innehåll från Energy Sourcing TechnologyAnnons

Sänkta elkostnader för industrin – med digital lösning

Ökade elpriser, rekordstora prisskillnader och en alltmer oförutsägbar elmarknad gör att elinköpet i dag är ett av de allra viktigaste inköpen att hålla koll på – och regelbundet se över för industri och offentlig sektor.

– Nu finns det en ny modern och digitaliserad lösning för att hantera situationen. Vinnaren, eller kanske minst smärtsamt, blir det för den som kan hantera kort- och långsiktiga strategier samtidigt, säger Magnus Kjellin, vd på Energy Sourcing Technology som har specialiserat sig på systemstöd för upphandling, styrning och uppföljning av elinköp.

Ta kontroll över din elaffär

Samhället står inför en av sina största förändringar inom energiområdet sedan elektrifieringens intåg för mer än hundra år sedan. Förnyelsebarhetsresan i samhället kanaliseras till att den befintliga elproduktionsapparaten delvis behöver ställas om, och att elproduktionen behöver dubbleras. Utöver det ska elnät förstärkas och helt nya tekniska lösningar uppfinnas, testas och kommersialiseras.

– Det är ingen liten utmaning eller omställning vi står inför, säger Magnus Kjellin.

Detta innebär att elinköpare måste kunna hantera både kortsiktiga strategier för inköp och riskhantering samt långsiktiga strategier för hur man vill vara med och påverka samhällets utveckling. Förutom påverkan handlar det också om olika typer av investeringar i exempelvis vindkraft, solceller eller annan teknik.

Tekniken hittar en miljard

I dag arbetar Energy Sourcing Technology med sin SaaS-lösning mot industri och offentlig sektor, där elinköp är en stor del av affären. Men fungerar elmarknaden i dag optimalt för att alla Sveriges elinköpare ska kunna hantera sitt elinköp på ett kostnadseffektivt och tryggt sätt? Enligt Magnus Kjellin är svaret nästan.

– Det finns en både fungerande börsmarknad och en OTC-marknad för elkontrakt och gröna certifikat. Det är kanske den viktigaste förutsättningen. De handlade volymerna hade gärna fått vara större men den viktigaste förutsättningen är ändå att marknadsplatsen finns, säger han och fortsätter:

– Genom att prissäkra lite av sitt framtida elbehov successivt undviker elköpare att exponera sig fullt ut mot det rörliga kontraktspriset. Det viktigaste är att göra ett medvetet och genomtänkt val. Det vi kan göra nu med hjälp av tekniken som ger helt nya insikter och affärsmöjligheter, säger han.

Magnus Kjellin är vd på Energy Sourcing Technology.
Magnus Kjellin är vd på Energy Sourcing Technology.

Industri och offentlig sektor, som kommuner, landsting och statliga myndigheter förbrukar el, för uppskattningsvis 15-25 miljarder kronor varje år. Magnus Kjellin förklarar att tidigare avsaknaden av professionella verktyg för att hantera styrning och uppföljning av elinköpet  har inneburit att kostnaderna varit 5-10 procent för höga för elinköparna. Det motsvarar någon miljard per år.

– Som elköpare måste man engagera sig i styrning av elinköpet och i avtalstecknandet. Den som skriver på ett standardavtal från en elleverantör är nästan alltid en ekonomisk förlorare. Det handlar exempelvis om hur prissättningen av elkontrakt sker och det handlar om helt obalanserade bestämmelser kring skyldigheter och rättigheter, säger han.

– Dels så rapporteras ofta genomförda prissäkringar en gång i månaden vilket gör det väldigt svårt och tidsödande att kontrollera i efterhand, dels är avtalen formulerade på ett sätt som ger elleverantören i princip helt fria händer att sätta vilket pris som helst, säger han.

Omställningen en stor utmaning för alla som handlar med el

Leif Borgstedt är ansvarig för elhandeln på Scania, vars mål är att vara helt fossilfria till år 2025. Han konstaterar att omställningen till ett hållbart samhälle med fossilfria produkter är en stor utmaning för alla som handlar med el.

– Att kunna hantera flera olika typer av gröna energiprodukter, finansiella lösningar i kombination med hög rörlighet på priserna kommer att bli vardag för de energiansvariga. Det kräver en bredare kompetens i hanteringen av energiaffären och ställer även högre krav på ett flexibelt och bra systemstöd, säger han.

Det har inte funnits någon enkel lösning på problemet tidigare, varken för offentlig eller privat sektor. Men med hjälp av Energy Sourcing Technology’s IT-verktyg kan en stor del av handeln automatiseras och det är enkelt att hålla koll på att villkor och avtal följs och säkerställa att det inte finns några dolda marginaler i priset. Men framför allt har det inneburit en tidsvinst i det dagliga arbetet.

– Jag har fått en extra halvtid som jag kan lägga på att jobba med elinköps- och hållbarhetsfrågorna, säger han.

Hitta kostnadsbesparingar för era elinköp – läs mer om Energy Sourcing Technology 

 

Mer från Energy Sourcing Technology

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Energy Sourcing Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?