1515
Annons

Svensken bygger Japans framtidsstad: ”Levande labb”

När Toyota bygger sin framtidsstad Woven City med automatiserade fordon och smarta hem har svenske Håkan Apell en nyckelroll. Han värvades för sin erfarenhet från såväl flyg som bilar och även kombinationen – flygande bilar.

Håkan Apell har på grund av pandemin inte kunnat åka till Japan utan jobbar från hemmet i Göteborg. Här står han på Lindholmskajen på Hisingen nära sin tidigare arbetsplats på utvecklingsbolaget Cevt.
Håkan Apell har på grund av pandemin inte kunnat åka till Japan utan jobbar från hemmet i Göteborg. Här står han på Lindholmskajen på Hisingen nära sin tidigare arbetsplats på utvecklingsbolaget Cevt.Foto:Magnus Gotander, Bilduppdraget

Japanska fordonskoncernen Toyota har tillverkat bilar i över 80 år, men allt började egentligen med vävstolar. Som en blinkning till historien heter Toyotas nya innovationsbolag Woven Planet och den nya experimentstaden som har börjat byggas tio mil från Tokyo kallas Woven City.

”Vi skapar en kristallkula för framtidens samhälle och mobilitet”, säger svenske Håkan Apell som är affärsutvecklings- och strategichef på Woven Planet.

”Att kunna färdas säkert och tryggt med pålitlig automatiserad teknik i större skala ligger längre bort än många tror. Här får vi en möjlighet att testa och visa tekniken i en miljö som är optimal men där det också bor människor. Det blir som ett levande laboratorium.”

Första spadtaget för Woven City togs i februari i fjol. Toyota nöjer sig inte med att testa fordon, utan vill skapa smarta och uppkopplade samhällen.

Varuleveranser till hushållen ska exempelvis delvis distribueras via en helt ny underjordisk infrastruktur direkt till folks hem. För resor i staden ska det finnas olika slags mobilitetstjänster där man kan kalla på en automatiserad transport, hyra en cykel eller någon annat mindre elektriskt fordon. Självkörande tyngre fordon ska ha separata vägar.

Satsningen Woven City ska vara som ett levande laboratorium där prylar är uppkopplade och människors vardag förenklas av tekniken, exempelvis genom godsleveranser via ett underjordiskt system. Vägbanorna ska vara uppdelade för att hålla olika trafikslag åtskilda.
Satsningen Woven City ska vara som ett levande laboratorium där prylar är uppkopplade och människors vardag förenklas av tekniken, exempelvis genom godsleveranser via ett underjordiskt system. Vägbanorna ska vara uppdelade för att hålla olika trafikslag åtskilda.

Första etappen ska vara klar om fyra–fem år och då ska 350 personer flytta in. På sikt ska staden ha 2 000 invånare.

”Planen är att det ska vara en blandning av människor med olika bakgrund. Givetvis en hel del forskare och utvecklare, men vi vill också ha familjer och äldre. Inte bara från Japan utan från olika kulturer”, säger Håkan Apell.

Kommer människorna att känna sig övervakade, blir det som att delta i filmen Truman show där huvudpersonen hela tiden följs av kameror?

”Nej då”, säger Håkan Apell och skrattar. 

”Tanken är att de som bor där ska bidra till fortsatt utveckling av hela Woven City genom att ge sina synpunkter på hur tekniken fungerar, men de ska också kunna ha ett vanligt liv och framför allt ett riktigt roligt liv i Woven City. Vi vill ju visa ett framtida samhälle byggt för människor, där människor lever, bor och har kul tillsammans med Håkan Apell.

Skulle du vilja bo där?
”Ja, absolut. Intresset är också enormt. Vi har redan fått tusentals intresseanmälningar från både företag och privatpersoner”, säger han.

Genom att bygga en stad från grunden ges helt nya möjligheter.

”I våra vanliga städer är man inlåst i så mycket – infrastruktur, byggnader, trafik och invanda beteenden. När alla fordonstyper från tunga lastbilar till människor på rollerblades och nyaste micromobilitetsflugan mixas i samma miljö är det utmanande att klara säkerheten. Nu får vi möjligheten att tänka nytt, prova nytt och visa nytt. Inte bara att vi på Woven Planet tänker utanför boxen – vi skapar utanför boxen, och detta i samhällsstora mått”, säger Håkan Apell.

Han kom i kontakt med Woven Planet genom en japansk rekryteringsfirma som letat upp hans ovanliga bakgrund med kompetens inom affärsutveckling för mobilitet både på land och i luften. 

Automatiserade fordon av olika slag ska finnas i Woven City, som exempelvis självkörande taxibilar.
Automatiserade fordon av olika slag ska finnas i Woven City, som exempelvis självkörande taxibilar.

Efter en flera månader lång intervjuprocess där han successivt fick mer information om Toyotas framtidsplaner och vad de sökte, men där de även testade och lärde känna honom, har han nu varit anställd i 1,5 år. 

”Toyota har bestämt sig för att ställa om till ett komplett mobilitetsföretag. Jag känner mig minst sagt privilegierad att vara med och hålla styr på resan och realisera detta”, säger Håkan Apell.

Fordon av olika slag har alltid spelat en stor roll i hans liv. Han är född och uppvuxen utanför Trollhättan där två stora företag dominerade – Saab Automobile och Volvo Flygmotor (numera GKN Aerospace). Pappan jobbade på bilfabriken, men själv bestämde han sig tidigt för att det var flyget som gällde.

”När jag var runt 5 år tog pappa med mig på en flyguppvisning, jag blev helt fascinerad av tekniken, inte minst jetmotorerna. Jag kan än i dag se framför mig när flygplanet Viggen cirkulerade i skyn och gjorde diverse konster. Det var nog kombinationen av flygtekniken, dånet från RM8--motorn, vibrationerna i luft och mark samt doften av flygfotogen som satte avtryck. Mitt in-tresse för flyget höll i sig och jag gick Volvo Flygmotors tekniska gymnasium och då hade man också en anställning när skolan var slut”, säger han.

Parallellt med jobbet studerade han vidare till ingenjör och arbetade både som konstruktör och inom ledande befattningar på bolaget som bytte namn till först Volvo Aero och efter ägarskifte till GKN Aerospace. När det nya utvecklingsbolaget Cevt i Göteborg, ägt av kinesiska Geely, kontaktade honom 2015 valde han att lämna GKN.

”Då kände jag mig redo för något nytt, och detta var väldigt spännande”, säger han.

På Cevt började han med inköp men gick snart över till övergripande strategiarbete som affärsutvecklingschef. Bolaget utvecklade då en helt ny bilplattform som både används av Volvo Cars VOLCAR B +0,08% Dagens utveckling och de nya märkena Lynk & Co, Polestar, Zeekr och flera andra bilmodeller inom Geelysfären. Dessutom arbetade Håkan Apell med den tidiga strategin kring Geely Innovation Center – det som i dag har öppnat i ett stort nybyggt komplex på Lindholmen i Göteborg. Han hade också uppdraget direkt från Geely att hitta synergier mellan Geelybolagen. Sista jobbet inom Geelykoncernen var för Terrafugia i Boston i rollen som affärsutvecklings- och marknadschef. Terrafugia är ett bolag som bygger och utvecklar bilar som kan förvandlas till flygplan men även större drönare för diverse områden.

”Jag är väldigt glad över att jag har fått göra så många olika saker”, säger Håkan Apell.

Woven Planet har medvetet rekryterat från andra länder än Japan för att hitta en dynamik och kulturmix bland de anställda. I dag jobbar cirka 1 500 personer på bolaget världen över. 

”Vi vill fläta samman människor från hela världen, med olika bakgrund, olika synsätt och erfarenheter av livet. Detta ger oss en klart bredare bas av sammantagen livserfarenhet än att anställa från ett och samma område”, säger Håkan Apell.

Anställningsintervjuerna sköttes digitalt på grund av pandemin och hans jobb har fortsatt att vara på distans.

”Jag och familjen är redo att åka till Japan när detta är säkert och restriktionerna släpper. En container med möbler skickades till Tokyo redan förra vintern”, säger Håkan Apell.

Lindholmen Science Center i Göteborg samlar en rad teknik- och innovationsbolag. En miljö som Woven Planets affärsutveckling- och strategichef Håkan Apell trivs i.
Lindholmen Science Center i Göteborg samlar en rad teknik- och innovationsbolag. En miljö som Woven Planets affärsutveckling- och strategichef Håkan Apell trivs i.Foto:Magnus Gotander, Bilduppdraget

Hemmet finns i Hällsvik på Hisingen, inte långt från färjeläget till Göteborgs norra skärgård.

”Jag trivs med att bo nära havet. Naturen ger mig kraft att tänka och reflektera”, säger Håkan Apell.

Hans stora hobby är att snickra och fixa med huset.

”Det blev två altaner i somras. Jag har alltid projekt på gång och tycker om att göra saker med händerna, för mig är det ett sätt att skapa och se tydligt resultat men även att ladda batterierna efter en lång dag. Jag hade inte alls haft något emot att dra på mig en arbetaroverall och vara med och bygga även i Woven City”, säger han.

Skapandet av experimentstaden är en av det mest spektakulära i bolaget Woven Planets verksamhet, men där finns flera grenar. Bland annat en investeringsfond, Woven Capital, med ett kapital på 800 miljoner dollar. Fonden har investerat i flera amerikanska bolag och i en riskkapitalfond och en klimatfond. 

Bland annat har bolaget köpt Lyfts division L5 som utvecklar självkörande teknik och företaget Carmera som är specialiserat på intelligent navigationsteknik.

”Jag har jobbat mycket med förvärven och nu handlar det om integreringen av de nya bolagen, sätta mål och bygga ihop vårt team.”

Att befinna sig i Sverige när de viktigaste jobbhändelserna sker i Japan och USA har sina utmaningar.

”För att passa i Japans och USA:s tidszoner har jag ibland möten klockan 02.00 och 03.00 på natten. Då försöker jag sova något både före och -efter, jag går upp 45 minuter innan mötet startar så jag hinner vakna och komma i ordning. Min tidzon är väl inte helt optimal om man säger så, men jag klarar balansen bra ändå”, säger Håkan Apell.

 

 

 


Innehåll från VerizonAnnons

Snabbare och säkrare framtid med 5G

Snabbare, säkrare och effektivare. Femte generationens mobilnät, 5G, kan inte bara erbjuda företag skräddarsydda och snabbare lösningar än i dag. Det kan också öka säkerheten och produktionen.

Läs mer: Sex experter svarar på frågor om 5G.   

Till viss del bygger 5G på samma teknologi som föregångaren 4G, som bland mycket annat gjorde det möjligt att strömma video och att smidigt ladda ner appar.

– 5G kommer också att möjliggöra en massa nya typer av upplevelser för användarna. Dessutom kommer det att förändra en hel del för företag. 5G kan överföra data med mycket mindre fördröjning än 4G och kommer att kunna stödja många fler enheter. Det utvecklades också för att erbjuda bättre stöd för privata nätverk, säger Scott M. Lawrence, direktör vid telekommunikationsjätten Verizon.

Exklusiv tillgång till nätverket

Just privata 5G-nätverk spås revolutionera nyttjandet av mobilnät. Med ett privat 5G-nätverk har företaget exklusiv tillgång till nätverket som fungerar på den frekvensen. Det är en skillnad från exempelvis wifi, där alla använder en av två frekvenser - vilket kan leda till överbelastning eller störningar.

Affärsfördelarna med 5G-nätverk är många. En är att företag kan bygga ett nätverk utifrån sina applikationers behov. De kan själva bestämma vilken prestanda man önskar. Det betyder också att nätverket är säkert. Ägaren har full kontroll över vem som kan komma åt det.

Den sista pusselbiten är så kallad edge computing. Det kan användas för en applikation som baseras på artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML) för att analysera videofilmer från exempelvis en tillverkningsprocess. Att snabbt kunna upptäcka ett problem och omedelbart vidta åtgärder kan vara avgörande.

Ett konkret exempel är möjligheten att förbättra arbetsmiljö och säkerhet. Hastigheten för många automatiskt styrda fordon (AGV) är för närvarande begränsad för att minimera risken för olyckor. Med den tillförlitlighet som ett privat 5G erbjuder i nästintill realtid kommer det att vara möjligt att öka hastigheten och därmed också produktiviteten. Tester med sensorer på fordon och AI/ML för att upptäcka eventuella faror och vidta åtgärder för att undvika incidenter har visat att femfaldiga ökningar kan vara möjliga utan att äventyra säkerheten.

– Videoövervakning kan också bidra till att förbättra säkerheten, men den har hittills begränsats av att någon aktivt måste titta på filmerna. Det kan vara orealistiskt på en stor arbetsplats med många potentiella faror. I stället har man undersökt incidenter i efterhand. Med privat 5G kan video överföras till en server på plats på millisekunder, analyseras automatiskt och rapportera avvikelser i tid för att förhindra olyckor, säger Scott M. Lawrence. 

Kan förhindra allvarliga skador

5G har testats på oljeriggar för att säkerställa att människor använder rätt skyddsutrustning. Om en anställd till exempel tar av sig en av sina skyddshandskar, kan maskinen han arbetar på stoppas automatiskt, vilket kan förhindra allvarliga skador.

I den medicinska världen används samma teknik för att vägleda anställda när de ska sätta på sig avancerad skyddsutrustning. En AI/ML-driven assistent kan ge vägledning nästan i realtid och bekräfta att varje steg är korrekt genomfört. Samma teknik kan också tillämpas i en miljö där man monterar komplex utrustning. Istället för att kvalitetssäkringen ska ske efter monteringen kan den integreras genom hela produktionen. Om en operatör skulle missa ett steg eller göra en felaktig anslutning varnas de och ett fel förhindras. 

Det här är bara några exempel på hur privat 5G och edge computing kan bidra till att förbättra säkerheten. Det finns många, många fler.

– Möjligheterna är praktiskt taget obegränsade. Från gruvdrift till hälsovård, tillverkning till detaljhandel, upptäcker företag att privat 5G kan hjälpa dem att lösa problem som tidigare var svåra att lösa, säger Scott M. Lawrence.

Hundratals miljoner människor har redan 5G-täckning och den siffran växer snabbt. Med privat 5G behöver man inte ens vänta på att mobiloperatörerna ska bygga ut sina nätverk; så länge spektrumet är tillgängligt kan man själv välja tidpunkt. 

Läs mer: Sex experter svarar på frågor om 5G.   

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?