Svenske toppchefen lämnar brittiska Vogue

Johan Svensson har sedan 27 år arbetat som art director på internationella modemagasin som franska Vogue, Harper's Bazaar, W och nu senast som kreativ chef för brittiska Vogue. Nu lämnar han tidningsvärlden och blir kreativ chef på kommunikationsbyrån Patriksson.

KOMMER HEM. Johan Svensson överger brittiska Vogue och går till Patriksson Creative Studio.
KOMMER HEM. Johan Svensson överger brittiska Vogue och går till Patriksson Creative Studio.Foto:Jesper Frisk

Johan Svensson har ända sedan sin examen från Beckmans i början av 1990-talet arbetat på olika internationella modemagasin som art director. Nu kommer han för första gången på 27 år arbeta från Stockholm, som kreativ chef på modespecialiserade kommunikationsbyrån Patriksson.

”Mitt sista nummer av brittiska Vogue finns ute i butik nu, jag slutade innan jul. Nu tillträder jag uppdraget på Patriksson omgående”, berättar Johan Svensson.

På kommunikationsbyrån kommer han att jobba särskilt med Patrikssons ”creative studio” som gör allt från rena reklamkampanjer i alla mediekanaler till varumärkesarbete för olika uppdragsgivare. Bland kunderna finns flertalet svenska modemärken, som H&M-ägda Arket och Cos, Rodebjer, Toteme och Björn Borg, liksom internationella modehus som Louis Vuitton, Hermès, Calvin Klein, Cartier och Ralph Lauren.

”Brittiska Vogue har varit ett drömjobb på det sättet att jag och nye chefredaktör Edward Enninful fick fria händer att omforma tidningen. Den har inte bara varit en vacker tidning, utan vi arbetade också med mångfald, gjorde den mer politisk, föryngrade läsekretsen och på 2,5 år ökade 10 procent varje år i upplaga och annonsintäkter samtidigt som övriga branschen minskade mellan 30-40 procent”, säger Johan Svensson och räknar upp några favoritgrepp från tidningen, som när Meghan Markle, gift med prins Harry, var gästredaktör för deras senaste septembernummer. Och som när nu framlidne fotografen Peter Lindbergh fotograferade 15 olika omslag, bland annat ett med Greta Thunberg, under vinjetten ”Forces for change”.

Under arbetet har hans familj varit baserade främst i Stockholm och själv har han pendlat till London några dagar i veckan. På senare år har familjen utökats med ett tredje barn.

”Det är också ohållbart att resa på detta sätt och jag vill vara mer med min familj”, säger han.

Byrån Patriksson fyller 20 år i år och är namngiven efter en av dess grundare, Lena Patriksson Keller som bland annat sitter i H&M:s styrelse. Drygt 70 personer arbetar inom företaget som har kontor i Stockholm, Paris, Köpenhamn och Oslo.

”Mediekonsumtionen har förändrats drastiskt på senare år och efterfrågan på olika tjänster varierar, därmed förändras också vi som kommunikationsbyrå. Vår ambition med vår creative studio är ett svar på det, där vi jobbar helt omfattande med våra kunder”, säger Lena Patriksson Keller.

 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?