ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Svenskarnas pengar strömmar ut

Svenskarna lägger allt mer pengar på medietjänster som strömmad film och musik. I snitt spenderade hushållen 450 kronor i månaden förra året. Störst är suget efter rörlig bild där ökningen var nästan 20 procent på ett år, enligt analysföretaget Mediavision.

Rörlig bild står för två tredjedelar av den totala mediekonsumtionen, där digital betal-tv fortsatt är den största utgiften.

"Det är de prenumerationsbaserade videostreamingtjänsterna som står för den största ökningen. Men även tjänster inom ljud når höga nivåer, till exempel ljudbok- och musikstreaming-tjänster", skriver Natalia Borelius på Mediavision i ett pressmeddelande.

Analysen baseras på intervjuer med 3.000 personer i åldrarna 15–74 år.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies