Annons

Svenskarnas favoriter på Systembolaget

Explorer Vodka och Lord Calvert var de fortsatt klart bäst säljande spritsorterna på Systembolaget under 2016. Men även den svenska whiskytillverkaren Mackmyras MACK verkar gå hem i stugorna och placerar sig bland de 100 mest sålda spritsorterna i fjol.

Bild:Gorm Kallestad/ TT

Under 2016 sålde Systembolaget totalt 110.095 liter av den Firsth North-listade whiskytillverkaren Mackmyras sprit vilket var ett ordentligt lyft från 73.726 liter 2015. Bakom uppgången ligger singel malt whiskyn MACK som Systembolaget sålde 44.988 liter av under 2016. Detta innebär att MACK var den 81:e mest sålda spritsorten under året och placerade sig framför till exempel Kahlúa, Glenfiddich och Lagavulin.

Systembolagets bäst säljande whisky är kanadensiska Lord Calvert med 746.000 liter vilket gör den till alkoholmonopolets näst mest sålda spritsort följt av Famous Grouse på en femteplats med 589.000 liter. Den spritsort som gick allra bäst under 2016 var Explorer Vodka med 947.500 liter.

Bryggeriet Kopparbergs, listat på Nordic MTF, produkter placerar sig högt upp på Systembolagets försäljningslistor. Totalt sålde Systembolaget 29,4 miljoner liter av Kopparbergs varor under 2016 vilket gör bryggeriet till Systembolagets fjärde största leverantör mätt i antal sålda liter.

Tittar man på de olika varugrupperna är Kopparbergs päroncider Systembolagets mest sålda cider med 1,6 miljoner liter medan Sofiero Original är den tredje mest sålda ölen med 12,1 miljoner liter.

Systembolagets klart mest sålda öl 2016 var Mariestad Export med 14,4 miljoner liter följt av Norrlands Guld Export med 12,9 miljoner liter.

På vinfronten var Umbala Systembolagets populäraste rödvin med drygt 2,5 miljoner sålda liter medan Zumbali Chenin Blanc tar hem förstaplatsen bland de vita vinerna med nästan 3 miljoner liner.

Bland rosévinerna placerar sig Mulderbosch Cabernet Sauvignon Rosé på förstaplatsen med 1,5 miljoner liter medan Prosecco Pizzolato är nummer ett bland de mousserande med nästan 1,1 miljoner liter.

https://infogr.am/afae5c96-7cf9-4b2b-8278-d9790d5eefc8

https://infogr.am/84f8769d-2b53-4c56-9e86-c05f0033a365


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Rekordförsäljning av laddbara bilar

Hittills i år är 29,3  procent av alla nya bilar som säljs på svenska marknaden laddbara.

För Kia, ett av de ledande märkena på den svenska elbilsmarknaden, är motsvarande siffra 57 procent.

Och utvecklingen fortsätter – redan nästa år räknar biltillverkaren med att 80 procent av alla nya bilar är laddbara.

Laddbara bilar för dina behov. 

Bilmarknadens omställning från fossila bränslen till eldrift fortsätter i snabb takt.

Under oktober var andelen laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider, som registrerades rekordhög med 36 procent av den totala nybilsförsäljningen. Det ska jämföras med oktober förra året då motsvarande siffra låg på 11,8 procent, allt enligt en ny rapport från branschorganisationen Bil Sweden.

Kia Niro
Kia Niro

”Offensiv strategi”

Kia har länge varit en drivande aktör på Sveriges elbilsmarknad. Hittills i år utgörs 57 procent av all nybilsförsäljning av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent nästa år.

Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

I produktportföljen finns nu fyra laddhybrider – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro (utsedd till Miljöbästa bil 2019) och e-Soul.

Kia Sorento som laddhybrid

Kia Sorento
Kia Sorento

Nu har orderböckerna dessutom öppnats för ytterligare en laddhybrid: den populära sjusitsiga familjesuven Kia Sorento som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt viktigare modell i sitt segment. Dieselversionen släpps på marknaden redan nu, och under första kvartalet 2021 börjar modellen levereras som laddhybrid.

Offensiv omställning

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar. För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbar 8 000 personer nu intensivt på Kias R&D-center i Namyang utanför Seoul i Sydkorea. Här utvecklas framtida fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

FAKTA/Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?