1515

Svenskarnas dom: Regeringens bostadspolitik får rött kort

Regeringen och samarbetspartierna får rött kort av svenska folket när det gäller bostadsfrågorna.

Samtidigt tycker sju av tio att politikerna måste agera för att förbättra bostadsmarknaden.

Svenskarna underkänner januaripartiernas bostadspolitik.
Svenskarna underkänner januaripartiernas bostadspolitik.Foto:Stina Stjernkvist/TT, Patrik Olsson, Jesper Frisk, Henrik Montgomery/TT

Det är undersökningsföretaget Novus som på uppdrag av Stockholms handelskammare har ställt bostadspolitiska frågor till drygt 2.000 hushåll.

På frågan om förtroende för hur regeringen och samarbetspartierna hanterar bostadspolitiken är det sex av tio som har ett mycket lågt eller lågt förtroende.

”Bostadssituationen borde prioriteras högt av politikerna. Det drabbar många människor direkt när det inte går att få fotfäste på bostadsmarknaden”, säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk chef på Stockholms handelskammare.

”Bostadsfrågan är central för samhällets funktionssätt. Den har en direkt påverkan på exempelvis arbetsmarknaden, tillväxt och integration.”

Stockholm, Göteborg och Malmö samt ett stort antal av landets högskoleorter har en besvärlig bostadssituation med brist på hyres- och studentbostäder i kombination med höga priser på bostadsrätter vilket drabbar unga hushåll hårdast.

”Boende i Stockholm och storstäder har ett extra lågt förtroende. Det är också här som kreditrestriktionerna har slagit väldigt hårt. Muren in mot bostadsmarknaden har höjts påtagligt”, säger Daniella Waldfogel.

”Vi ser nu en nettoutflyttning från Stockholms län, det är direkt kopplat till den illa fungerande bostadsmarknaden.”

Av tänkbara åtgärder, finns det några lågt hängande frukter?
”Det senaste och skärpta amorteringskravet har verkligen stängt ute unga människor och kapitalsvaga från bostadsmarknaden. Det bör rullas tillbaka.”

”Sedan bör alla kreditrestriktioner som lagts på varandra sedan 2010 ses över. Dessutom behövs ett stort och samlat grepp kring bostadsfrågan”, säger Daniella Waldfogel.

Ett antal bostadsfrågor finns dock med i den så kallade januariöverenskommelsen mellan regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna.

”Ambitionerna att ta tag i bostadsfrågan finns där, men de punkter som är nedskrivna är långt ifrån tillräckliga. De löser inte bostadsproblemet”, säger Daniella Waldfogel.

”Man måste se över hyresmarknadens funktion, skapa drivkrafter så att människor väljer att flytta och få till en långsiktighet i byggandet.”

Daniella Waldfogel pekar på att Januariöverenskommelsen saknar lösningar på hur unga ska kunna ta sig in på bostadsmarknaden eller hur rörligheten ska bli bättre.

Kan vi lära av andra länder?
”Vi kan hämta inspiration från både Norge och Finland. Sverige är ett av få länder som inte har regler som hjälper unga att ta sig in på bostadsmarknaden.”

Vad betyder en illa fungerande bostadsmarknad för näringslivet?
”En femtedel av företagen har misslyckats i att rekrytera kompetens på grund av en dåligt fungerande bostadsmarknad.  Alla tillväxtregioner får problem med bostadsmarknaden, men Stockholms är särdeles svåra.”

Betyget på ansvariga politiker blir lite högre när det gäller byggande. Var åttonde person har åtminstone något förtroende för politikernas bidrag till bostadsbyggande. Men fortfarande är det varannan som har ett lågt förtroende.

”Människor har nog uppmärksammat att vi har haft en relativt hög byggtakt. Det har funnits en byggpolitik, men inte en bostadspolitik”, säger Daniella Waldfogel.

”Men nu har byggandet i Stockholm halverats, vilket är oroväckande. Det beror på regleringar och restriktioner som kommit på nationell nivå.”

 


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Större, starkare och smartare – detta är nya S-Klass

Komfort. Kvalitet. Och tekniska innovationer.

I snart 50 år har Mercedes-Benz S-Klass varit en föregångare i bilvärlden.

Och när den sjunde generationen av modellen nu finns i Sverige är detta tydligare än någonsin.

Se bilderna på nya smarta Mercedes-Benz S-Klass. 

1972 var året då Mercedes-Benz S-Klass blev ett begrepp. Lyx, kvalitet och ny teknik har alltid varit ledstjärnor för den tyska biltillverkaren, men den första generationen av S-Klass markerar en ny nivå. Och genom åren har varje generation av modellen satt ribban allt högre med bättre komfort, högre säkerhet och nya tekniska innovationer.

Lyser upp fotgängare

Den sjunde generationen av världens mest sålda lyxsedan finns nu i Sverige, och den frångår inte traditionen i något avseende. Nivån för komfort och säkerhet har höjts ytterligare och modellen visar upp flera nya funktioner. Vad sägs till exempel om att strålkastarna kan projicera bilder på vägbanan, för att informera både förare och medtrafikanter? Om bilen till exempel närmar sig ett vägarbete visas en grävmaskin, och om en fotgängare närmar sig kan personen lysas upp extra med riktad strålkastare.

Implementerad AR-teknik

Head up-display i vindrutan har många bilar numera, men i nya S-Klass kan den kombineras med så kallad augmented reality (AR). Föraren får vägledning, inte bara om att det är dags att svänga, utan en tydlig anvisning exakt var i korsningen eller vilket körfält som bör väljas. Det sker med pilar som pekar på den verkliga vägbanan.

En del i bilens aktiva säkerhetssystem är att karossen höjs med upp till åtta centimeter för att minska riskerna vid en sidokollision. Om bilen drar slutsatsen att en påkörning från sidan är på väg att ske höjs fjädringen så att kollisionskraften hamnar där säkerhetsstrukturen är som starkast.

Läser av huvudrörelser och kroppsspråk

Interiören har ett starkare fokus på bekvämlighet och design än någonsin tidigare. En central del i upplevelsen är det nya infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Det präglar den 12,8 tum stora MBUX-skärmen på mittkonsolen, men erbjuder även många funktioner som kan styras med rösten eller handrörelser. Systemet kan identifiera olika röster och anpassa bilens inställningar, men det kan även läsa av både huvudrörelser och kroppsspråk.

Förarmiljön präglas av den 12,3 tum stora instrumentskärmen med 3D-teknik. För att uppleva 3D-film i en biosalong krävs ofta speciella glasögon, men i nya Mercedes-Benz S-Klass är 3D-upplevelsen ständigt närvarande i förarens blickfång.

Att nya S-Klass dessutom har teknik för självkörande funktioner i nivå 3 (gäller till en början vissa sträckor i Tyskland), kan parkera helt utan förarens medverkan i vissa parkeringsgarage och finns i effektiva laddhybridversioner är ytterligare bevis för att ledartröjan sitter kvar. Där den suttit sedan 1972.

Skräddarsy din nya lyxsedan – nu är Mercedes-Benz S-Klass här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?