1515

Svenskarnas bostadskostnader ökar

Bostadsköpkraften, som Swedbank Boindex mäter, steg något under tredje kvartalet.

Det skriver Swedbank i ett pressmeddelande.

Boindex för riket som helhet steg till 117,7 under tredje kvartalet från 117,3 kvartalet före.

Boindex är 100 när hushållen använder 30 procent av sin disponibelinkomst till boendekostnader. Historiska erfarenheter visar att när hushållens använder mer än 30 procent av sin disponibelinkomst till boendet uppstår problem på bostadsmarknaden.

Medianpriserna sjönk visserligen med 3 procent för småhus och med 1 procent för bostadsrätter (enligt Svensk Mäklarstatistik), men detta uppvägdes i stort sett av en ränteuppgång på 2 punkter, ökade energikostnader på cirka 10 procent och något lägre ökningstakt för disponibelinkomsten.

Generellt är prisförändringarna jämfört med förra kvartalet för såväl småhus som bostadsrätter måttliga med upp- och nedgångar på ungefär 2-4 procent. Noterbart är dock att medianpriserna för bostadsrätter i medelstora städer (> 75 000 invånare) steg med 7 procent jämfört med andra kvartalet, enligt data från Svensk Mäklarstatistik.

I Stockholmsregionen har såväl småhuspriser som bostadsrättspriser visat en nedgång på 2 procent i tredje kvartalet jämfört med det andra. Både Göteborgs- och Malmöregionen visade en uppgång på 4 procent på bostadsrätter i tredje kvartalet jämfört med andra kvartalet, vilket gör att den årliga ökningstakten nu ligger på 15 procent respektive 13 procent.

"I dessa två regioner försvagas nu köpkraften vilket gör att det finns anledning att tro att prisökningstakten även här kommer bromsa in framöver", säger Jan Ihrfelt, analytiker på Swedbanks samarbetspartner Kepler Cheuvreux.

I delmarknaderna med lägst Boindex, bostadsrätter i Stockholms och Göteborgs stad, steg indexet från 84 till 85 för Stockholm, men sjönk från 84 till 82 för Göteborg.

Historiskt sett finns en stark korrelation mellan årlig prisutveckling och Swedbank Boindex. Under de senaste två åren med kraftigt stigande bostadspriser har kopplingen mellan köpkraft och prisutveckling på många ställen gått isär. Trenderna börjar hitta tillbaka till varandra, om än måttligt. Fortfarande är det dock en bra bit kvar innan det råder bättre samstämmighet, skriver Swedbank.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?