1515

Svenskarna nobbar Turkiet och USA för Norge

Politik och valuta avgör var svenskarna väljer att semestra. Årets förlorare är Turkiet och USA, dit resandet minskar, medan nationaldagsfirande Norge seglat upp som en ny favorit. 

Bryggen-gatan i Bergen.
Bryggen-gatan i Bergen.Bild:Colourbox

Svenska resenärer undviker att semestra i Turkiet efter fjolårets terrordåd och avstyrda statskupp. Det visar den årliga resebarometer som tidningen Vagabond tagit fram i samarbete med försäkringsbolaget ERV.

Under 2016 valde var sjunde svensk resenär, eller drygt 13 procent, bort Turkiet på grund av den politiska osäkerheten i landet. I år väntas ännu fler, 18 procent av resenärerna, undvika president Recep Tayyip Erdogans sandstrandsbeklädda kuster.

“Vi blir mycket mer medvetna om vad som händer i världen. Nästan varje dag kan vi läsa om nya händelser som skapar oro. Jag tror att antalet svenskar som reser till Turkiet kommer fortsätta att minska på grund av styret”, säger Hans Remvig, rese- och turismanalytiker på Resurs för turism och resor. 

Resandet till Paris, Nice, Bryssel och London minskade också omedelbart efter de respektive terrorattentat som drabbat de europeiska storstäderna. Men relativt snabbt har nivåerna stabiliserat sig igen.

“Det beror på att vi i grunden betraktar dessa städer som trygga och välfungerande”, säger Hans Remvig.

Resandet till USA minskar också, om än inte lika drastiskt som till Turkiet. Enligt barometern kommer tre procent av svenskarna att välja bort det stora landet i väst under 2017. Huvudorsaken är ett missnöje mot det politiska styret under president Donald Trump, menar Hans Remvig.

“Vi såg en drastisk nedgång i sålda flygbiljetter från Sverige när Trump meddelade att han skulle införa ett inreseförbud för medborgare från flera muslimska länder”, säger han.

Hos resebyrån Ticket har bokningarna till USA minskat med 13 procent sedan Donald Trump svor presidenteden i slutet av januari. Liknande bortfall syns även hos konkurrenterna Resia och Swansons.

På andra sidan spektret återfinns Spanien, som fortsatt är det mest populära resmålet för svenskar. Tyskland och Danmark återfinns också inom topp tre för 2016.

Spara till en resa? Jämför sparkonton här (extern tjänst)

En positiv överraskning för alla greker är att romansen mellan svenska turister och det sydeuropeiska ö-landet återigen tycks spira. Efter flera turbulenta år med en svår finanskris minskade turismen till landet. Men under 2016 reste fler svenskar än någonsin till Grekland, enligt barometern.

“Jag tror många turister som tänkt resa till Turkiet i stället valde Grekland. Länderna har i mångt och mycket liknande stränder, väder och kulturer”, säger reseanalytikern Hans Remvig.

Samtidigt tycks vårt grannland Norge ha seglat upp som en ny favorit. Under 2016 ökade bokningarna till landet lavinartat och steg med 47 procent jämfört med året innan. Det beror till stor del på att den norska kronan försvagats i värde, med en mer gynnsam kurs för svenska turister, menar Hans Remvig.

“Samtidigt ser vi hur den svenska gränsstaden Strömstad har svårare att locka till sig norska turister. Färre norrmän tycker att det är värt att resa in till Sverige för att handla när den norska kronan är så pass svag”, säger han.

Sammantaget fortsätter svenskarna att vara glada i utlandsemestrar. Sedan millennieskiftet har ökningstakten tilltagit ytterligare och under 2016 gjordes knappt 14 miljoner utlandsresor med minst en övernattning.

“I genomsnitt gör vi mer än två utlandsresor per person varje år. Det beror ju på att vi har det gott ställt. Under alliansregeringens styre infördes vissa skattelättnader så som rot-avdraget för billigare renovationer, varpå vi fick mer pengar att lägga på resor. Det är helt klart ett av svenskarnas största nöjen”, säger Hans Remvig, rese- och turismanalytiker.

Resebarometern från tidningen Vagabond och försäkringsbolaget ERV genomfördes i mars 2017 där 1.000 personer tillfrågades och svarade på enkäten.

https://infogr.am/de_tio_mest_populara_resmalen_for_svenskar_under_2016


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?